روحانی در نشست راهنمایان گردشگری:

دوران دیوار کشیدن گذشته است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران انقلابی کاملاً مردمی را به ثمر رساندند، گفت: یکی از بزرگترین ثمرات این انقلاب، استقلال سیاسی سرزمین ما بود.
کد خبر: ۹۹۵۳۰۳
دوران دیوار کشیدن گذشته است

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری گفت: مهمانان عزیز، دبیرکل محترم سازمان جهانی گردشگری و همه میهمانان حاضر در جلسه خدمت شما برای حضورتان در جمهوری اسلامی ایران و در تهران خوشامد عرض می‌کنم. امیدوارم سفر شما به این کشور مایه آشنایی بیشتر با یک کشور با تاریخ کهن، فرهنگ بزرگ و ملتی میهمان‌نواز باشد.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران همواره شگفتی‌های بزرگی را آفریده، افزود: ما امروز در آستانه ایامی هستیم که در ۳۸ سال پیش ملت ایران انقلاب بزرگ را در آن به پیروزی رساند. در این انقلاب بزرگ، هیچ کشور، قدرت و ابرقدرتی پشتیبان مردم ما نبود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ملت ایران با اتکا به فرهنگ خود، دین و آرمان‌های بلند خود، یک انقلاب مستقل و بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی و انقلابی کاملاً مردمی را به ثمر رساند که یکی از بزرگترین ثمرات این انقلاب، استقلال سیاسی سرزمین ما بود.

وی گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب، حاکمیت ملی مردم ما بود که همه مدیریت کشور بر مبنای دموکراسی، مردم‌سالاری و صندوق رأی قرار گرفت. یکی از ثمرات مهم این انقلاب، عزت مردم بزرگ این سرزمین بود.

روحانی تصریح کرد: ایران به عنوان یک کشوری است که در یک تجاوز هشت ساله نیز همچنان با اتکا به اراده، استقامت و ایستادگی خود بدون حمایت کشورهای خارجی توانست تجاوز را از کشورش دفن و رفع کند.

رئیس قوه مجریه افزود: ایران کشوری است که هرگز سابقه استعمارگری نداشته و هیچ‌وقت مستعمره کشور دیگری نبوده است. در طول دهه‌های گذشته و قرن‌های قبل هیچ‌گاه مردم کشور ما به کشور دیگر و همسایگان خود تجاوز نکردند. مردم ما هیچ‌گاه با مسئله‌ای به عنوان نژادپرستی، خو نداشتند.

وی گفت: در کشور ما ادیان مختلف، اقوام مختلف و فرهنگ‌های متعدد در کنار هم زیستی مسالمت‌ آمیز دارند، در کنار مسجد، کلیسا و کنیسه وجود دارد و در پارلمان ما در کنار نمایندگان مسلمان، نمایندگان مسیحی، یهودی و زرتشتی حضور دارند.

روحانی ادامه داد: در ایران یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان دارای همان آزادی هستند که مسلمانان دارای آن هستند، مذاهب مختلف اسلامی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران همواره به عنوان کشوری بوده که به دانش جهانی خدمت کرده است، اظهار کرد: در طول قرون گذشته ایران در علم و دانش پیشگام‌هایی داشته و هنوز کتب اندیشمندان و دانشمندانی چون ابوعلی‌سینا، فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان کتب علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ایران کشوری است که از لحاظ هنری سابقه طولانی دارد و نه تنها ما به شعرای فارسی‌زبان خودمان افتخار می‌کنیم، بلکه کشورهای همسایه ما هم به شعرا و دانشمندانی افتخار می‌کنند که به زبان فارسی، شعر نوشته‌اند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اگر ما به حافظ و سعدی افتخار می‌کنیم، مردم ترکیه به مولانا و قونیه افتخار می‌کنند. اگر ما به فردوسی افتخار می‌کنیم، مردم پاکستان به اقبال لاهوری افتخار می‌کنند که او هم به زبان فارسی شعر سروده است؛ زبان فارسی، زبان علم و دانش است. ایرانیان قدم‌های پر خیر و برکتی برای جهانیان برداشته‌اند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال‌های اخیر ایران به جهانیان نشان داد و ندای خود را با صدای بلند به گوش جهانیان رساند که ایران کشور صلح و دوستی است و ما به صلح و آشتی و برادری و همزیستی مسالمت‌آمیز افتخار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز زمان آن نیست که بین کشورها دیوار کشیده شود، گفت: یادشان رفته است که سالیان پیش دیوار برلین فرو ریخت. اگر دیواری بین ملت‌ها باشد، باید برداشته شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دنیای امروز دنیایی نیست که بتوان بین مردمان سرزمین‌ها فاصله ایجاد کرد، گفت: امروز از نظر علمی و فرهنگی و تمدنی، همسایه یکدیگر هستیم. جهان ارتباطات و جهانی شدن فاصله ما را کم کرده است.

روحانی تأکید کرد: کسی نمی‌تواند با جهانی شدن مبارزه کند، امروز باید از نظر تجارت به هم نزدیک‌تر شویم. قطع کردن پیوندهای تجاری دنیا به نفع اقتصاد جهان و توسعه تجارت جهانی نیست. امروز، روز آشتی و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم به صلح و ثبات و امنیت بیشتر دست یابیم، باید تعامل بین کشورها را بیشتر کنیم. باید بین مردم کشورها مفاهمه ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ما در منطقه آثار افراطی‌گری و تروریسم را با تمام وجود احساس کردند، گفت: اطراف کشور ما آتش تروریسم و افراطی‌گری هنوز شعله می‌کشد و درد و رنج مردم عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، یمن و لیبی را می‌بینیم.

روحانی خطاب به راهنمایان گردشگری که به ایران سفر کرده‌اند، گفت: خاورمیانه مهد تمدن و مهد گردشگری است. آثار تمدنی و تاریخی در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، پاکستان و آسیای مرکزی وجود دارد.

وی تصریح کرد: تروریسم تنها جان انسان‌ها را نگرفت و رشد توسعه را کند نکرد، بلکه تروریسم به آثار تمدنی جهان و تاریخ کشورها لطمه زد و آثار مهم تمدنی در عراق و سوریه را مورد هجمه قرار داد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: همانطور که اگر جان انسانی گرفته شود، قابل تحمل نیست، نابود کردن آثار تمدن‌ها نیز قابل جبران نیست.

روحانی با بیان اینکه ایران برای کمک به مردم منطقه از تمام توان خود استفاده می‌کند، گفت: اگر کمک مردم ایران به مردم و ارتش عراق و سوریه نبود، امروز در دمشق و بغداد، تروریست‌ها حاکم بودند و به جای گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه امروز شاهد دولت‌های تروریستی در بغداد و دمشق بودیم.

وی با بیان اینکه با شجاعت مردم سوریه و عراق و حمایت ایران، تروریسم در حال افول است، گفت: ایران کشوری است که به ثبات و آرامش کمک کرده و هر جای دنیا که برای مقابله با تروریسم از ما کمک بخواهد، همه توان خود را به کار خواهیم برد، زیرا تروریسم خطر بزرگی برای منطقه است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توریسم و گردشگری پلی میان ملت‌هاست، افزود: شما راهنمایان گردشگران، پل‌های میان ملت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهان هستید. یک کشور زمانی به کمال می‌رسد که راهنمایان خوش‌بیانی از جهانگردی حمایت کنند.

روحانی گفت: شما هستید که با بیان و آشنایی خود با تاریخ، زوایای تمدن را برای جهانگردان بیان می‌کنید. دیدن یک ساختمان یا اشیای قدیمی بدون آشنایی با ویژگی آن ساختمان، زمینه آشنایی با ابعاد و زوایای آن اثر تاریخی را فراهم نخواهد کرد، اما راهنمایان گردشگران هستند که ابعاد و صورت‌های پشت پرده تمدن‌ها را برای گردشگران توضیح می‌دهند. اگر راهنمایان نباشند حتماً بهره معنوی و علمی گردشگران از آثار تمدن اندک خواهد بود. شما به عنوان خادمان میراث گذشته، تمدن کهن بشریت و آثار تاریخی را برای افکار امروز جهان بیان می‌کنید. شما در حقیقت واسطه‌ بین نسل امروز و تاریخ هزاران سال پیش هستید.

وی ادامه داد: اذهان نسل جوان ما به واسطه شما به تمدن کهن پدران و اجداد ما متصل می‌شود و ما به عنوان ملت با فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله در این منطقه و جهان به دنبال پیوند ملت‌ها با یکدیگر هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما با سلاح کشتار جمعی مخالف هستیم، تصریح کرد: علیرغم اینکه خودمان قربانی سلاح کشتار جمعی هستیم و متجاوزین صدامی علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، اما هرگز سراغ سلاح کشتار جمعی نرفته‌ایم و آن را مخالف اخلاق و معیارهای دینی خود می‌دانیم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته به یک موفقیت بزرگ در زمینه تعامل با جهان دست یافته‌ایم، خاطرنشان کرد: مذاکرات ما با قدرت‌های بزرگ جهان در زمینه مسائل هسته‌ای به آن معنا بود که گفتگو و مذاکره کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای رفع اختلاف میان دولت‌هاست.

روحانی گفت: ما پای میز مذاکره با شش قدرت بزرگ جهان به توافقی دست یافتیم که آن توافق نه تنها برای ما بلکه برای همه جهانیان رهاورد داشت. آشتی، امنیت، ثبات و تعامل بیشتر با یکدیگر، رهاورد این مذاکرات بود.

وی افزود: برجام راه را برای میزبانی بیشتر از جهانگردان آماده کرد. ما با برجام سفره خود را برای میهمانان و گردشگران خارجی باز کردیم و خوشبختانه در چند سال گذشته توریست‌های خارجی با حسن نظر به سمت ایران بیش از گذشته برای گردشگری حرکت کردند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ورود گردشگران خارجی به ایران در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته، گفت: حضور گردشگران از فرانسه ۱۰۴ درصد، از جمهوری چک ۵۳.۴ درصد، از هلند ۴۳.۳ درصد، از سوئیس ۳۸.۳ درصد، دانمارک ۳۷.۵ درصد، ایتالیا ۳۳.۸ درصد، انگلستان ۳۳ درصد، لهستان ۳۳ درصد، بلژیک ۳۲.۳ درصد، اتریش ۳۸ درصد، اسپانیا ۲۷.۹درصد، یونان ۴.۴ درصد، فنلاند ۱۹.۲ درصد، آلمان ۱۶.۶ درصد و از روسیه ۱۳.۶ درصد در ایران رشد داشته است.

روحانی افزود: این نشان می‌دهد با برجام، دروازه ایران بازتر از گذشته به روی میهمانان خارجی است، همه تلاش ما این است که صنعت گردشگری را به سمت توسعه حرکت دهیم، به همین دلیل ناوگان هوایی کشور را اصلاح کرده، ریل قطار در سراسر کشور نوسازی شده و همچنین ساختن اتوبان‌ها را به عنوان یکی از اهداف خود قرار دادیم تا امکان جذب جهانگردان را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه در ایران تنها آثار گذشتگان و تمدن قبلی را نمی‌بینید، خاطرنشان کرد: در سفر به ایران فرهنگ مردم و میهمان‌دوستی ملت ایران هم به خوبی مشاهده می‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: در کنار اقتصاد، ما از طریق جهانگردی به امنیت منطقه و جهان کمک می کنیم، ما به فرهنگ جهان کمک می کنیم، به انسجام مردم جهان در کنار یکدیگر کمک می کنیم، ما راه را برای تعامل بیشتر بین ملت ها فراهم می کنیم.

روحانی ادامه داد: آثار جهانگردی، آثار اقتصادی، تاریخی، اجتماعی، علمی و فرهنگی است و حتی آثاری برای صلح و ثبات و امنیت منطقه و جهان خواهد بود. همه ما باید تلاش کنیم دو سرمایه اصلی جهانگردی را به خوبی حفظ کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سرمایه اول برای جهانگردی، محیط زیست کشورها است، بیان کرد: اگر محیط زیست کشورها آسیب ببیند، یکی از سرمایه های بزرگ جهانگردی لطمه دیده و برای این کار باید در زمینه جهانگردی ما سرمایه گذاری کنیم. چرا که با سرمایه گذاری است که می توان از محیط زیست به خوبی حفاظت و مراقبت کرد.

وی اظهارکرد: میراث فرهنگی گذشته هم یکی دیگر از سرمایه های گردشگری است. همه ما باید تلاش کنیم از میراث گذشته مان به خوبی حراست کنیم و نه فقط برای کشور خودمان، بلکه میراث گذشتگان در سراسر دنیا سرمایه بشری برای همه ما خواهد بود.

روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد: سفر مهمانان این مراسم به ایران زمینه آشنایی بیشتر آنها را با کشور ایران فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها