با محمد سلیمی، نویسنده و مجری تلویزیون

جانم را برای برنامه زنده می‌دهم

با بهمن دان، بازیگر تلویزیون

داستان یک ترور انقلابی

بهمن دان بیش از دو دهه است که در بازیگری فعالیت می‌کند و انواع و اقسام نقش‌های مثبت و منفی را با توانمندی بازی کرده است.
کد خبر: ۹۹۵۲۷۵
داستان یک ترور انقلابی

بازی پنهان، زیر‌زمین، ویرانگر، توفان شن، متهم، هدف، محاکمه، پرواز خاموش، موش، حرکت لول، گارد ویژه، قصه دل‌ها، هرچه تو بخوای و سنگ، کاغذ، قیچی از‌جمله کارهای دان در حوزه بازیگری است.

با او در باره نقش‌آفرینی‌های موثر و متفاوتش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

این روزها علاوه بر بازیگری به چه کارهای دیگری مشغول هستید؟

بازیگری دغدغه اصلی‌ام در زندگی است‌، اما مدتی است به دلیل کاهش تولیدات در تلویزیون نسبت به سال‌های گذشته کم‌کار‌تر شده‌ام به همین دلیل در کنار بازیگری به کارهای عمرانی می‌پردازم. چند سالی هم در اطراف قزوین مزرعه‌ای داشتم که چون نتوانستم وام‌هایش را پرداخت کنم مجبور شدم واگذارش کنم.

پس زندگی در طبیعت باید برای شما خیلی جذاب باشد.

خیلی عالی و جذاب بود. الان که به شلوغی و ازدحام تهران برگشته ام حسرت آن دوران را می‌خورم که در دل طبیعت و مزرعه به کار روی زمین اشتغال داشتم .واقعا از زندگی و کار کردن لذت می‌بردم و خوشحال بودم که می‌توانستم در جهت بیابان زدایی و ایجاد سرسبزی و آبادانی کشورم گام کوچکی بردارم‌. زندگی در شهری شلوغ، پرازدحام و پر‌ترافیک واقعا برایم چالش‌زاست. الان زندگی در تهران پر‌استرس است و به همین دلیل بیماری‌ها گسترش پیدا می‌کند.

مثلا چند روزی است برای مداوای چشم به بیمارستان لبافی‌نژاد مراجعه می‌کنم. زندگی در تهران سختی‌های خاص خودش را دارد.

در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» که این روزها از چند شبکه تلویریونی در حال پخش است در نقش منصور بازی کرده‌اید...

بله، کارهای تاریخی، جذابیت‌های خاص خودشان را دارد. در سریال معمای شاه نقش حسنعلی منصور، نخست‌‌وزیر شاه را ایفا می‌کنم. کسی که برای تصویب نهایی کاپیتولاسیون و رسیدن آن به مجلس اصرار فراوانی داشت. با توجه به این‌که حضرت امام(ره) در صحبت‌های خود مردم را از چگونگی و پیامدهای کاپیتولاسیون هوشیار کرد، این مساله یکی از عواملی بود که سبب ورود منصور به داستان شد تا جایی که لایحه کاپیتولاسیون به تصویب مجلسین شورای ملی و سنا رسید.

حسنعلی منصور همچنین عامل تبعید امام(ره) در سال 1343 به ترکیه بود. بازی من در این مجموعه از اسفند 91 آغاز شد و تا سال گذشته به‌ صورت پراکنده با این گروه همکاری داشتم. مجموعه‌های تاریخی مانند معمای شاه می‌تواند مثل کتابی در آرشیو آثار باقی بماند. تماشای فیلم‌ها، سریال‌ها و کارهای مربوط به زمان قاجار و بعدتر از آن در چند دهه قبل‌تر به دلیل دیدن لباس‌ها، دکور، دیالوگ‌ها و... و دارا بودن ویژگی‌های خاص لذت بخش است.

نقش‌هایی را که با آن احساس سمپاتی دارید راحت تر از سایر نقش‌ها بازی می‌کنید؟

کار من بازیگری است و برای ایفای هر نوع نقشی تمام تلاشم را انجام می‌دهم. نقش رکن‌الدین مختاری، رئیس شهربانی رضا‌شاه را در سریال «محاکمه» به کارگردانی حسن هدایت بازی کرده‌ام، نقشی که منفی بود، اما بدون قضاوت فقط بازی‌اش کردم.

به کدام‌یک از نقش‌های تاریخی که تا به حال بازی کرده‌اید علاقه بیشتری دارید؟

نقش مختاری را به دلیل پستی و بلندی‌های شخصیتش دوست دارم. برای نوشتن فیلمنامه سریال محاکمه وقت و انرژی صرف شده بود. به نظرم جاهایی باید تاریخ را امانتداری کرد و کمتر سراغ اضافه کردن جذابیت در لایه‌هایش رفت که باعث تحریف حقیقت می‌شود.

چقدر به تنوع نقشی در بازیگری اعتقاد دارید؟

دوست دارم در کارنامه بازیگری‌ام واریته‌ای از نقش‌های متفاوت و دور از هم را داشته باشم.

در فیلم و سریال «توفان شن» هم در نقش یک افسر آمریکایی بازی کردید...

توفان شن شاید به لحاظ پروداکشن، کار خوبی بود، اما در بحث کارگردانی ضعف‌هایی داشت. تصور می‌کردم باید یک پرل هاربر ایرانی ساخته شود که در عمل اینچنین نشد. در آن زمان بودجه و امکانات عالی برای تولید این اثر صرف شد که می‌توانست حاصل بهتری داشته باشد.

بازی در کارهای معاصر اجتماعی برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

این نوع کارها باعث می‌شود بتوانم نقش‌هایی را ایفا کنم که به واقعیت و زندگی مردم نزدیک‌تر باشد.

به کدام‌یک از سریال‌های تلویزیونی علاقه بیشتری دارید؟

همه کارهایم را با دقت و علاقه انتخاب کرده‌ام و دوستشان دارم. اما به سریال محاکمه علاقه بیشتری دارم.

بیشتر علاقه دارید چه نوع نقش‌هایی را بازی کنید؟

دوست دارم نقش‌هایی را که تا به حال بازی نکرده‌ام، بازی کنم.

فیلمنامه یک اثر برای قبول ایفای یک نقش چقدر مهم است؟

خیلی مهم است. بارها پیش آمده به دلیل فیلمنامه ضعیف نقش اول یک فیلم یا سریال را رد کرده‌ام. فیلمنامه، خط قرمز من در بازیگری است. من بازیگر اگر فیلمنامه خوب و درستی در اختیار نداشته باشم، چگونه می‌توانم نقش را به شایستگی بازی کنم. برخی از همکاران نقش‌های بدون کیفیت را بازی می‌کنند و بعد می‌گویند متاسف هستیم که این نقش‌ها را بازی کرده‌‌ایم.

هونام حقانی

ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها