معاون بین الملل اتاق ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین :

سرمایه گذاران اروپایی با وجود ترامپ هم با ایران همکاری می کنند

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در گفتگو با جام جم آنلاین؛

گام مهم فرانسه در مسیر روابط همه جانبه با ایران

در آستانه سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: در نتیجه حصول توافق هسته‎ای میان ایران و گروه 1+5 بویژه طرفهای غربی، بنظر می‎رسد مناسبات سیاسی – اقتصادی کشورمان با دولت های اروپایی از جمله فرانسه توسعه یابد.
کد خبر: ۹۹۴۸۰۳
گام مهم فرانسه در مسیر  روابط همه جانبه با ایران

"پیروز ایزدی" عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک و کارشناس مسائل اروپا، با بیان اینکه برجام زمینه را برای بهبود و تقویت روابط خارجی ایران و اروپا مساعدت کرد، در خصوص سفر قریب الوقوع وزیر خارجه فرانسه به ایران در گفتگو با جام جم آنلاین افزود: وجود منافع مشترک موجب گشته طرفین با رد و بدل نمودن هیأتهای دیپلماتیک، ابتدا در حوزه اقتصادی و در فاز بعدی بخش سیاسی – امنیتی فصل نوینی از مناسبات را آغاز کنند.

وی تصریح کرد: پس از حضور آقای «فابیوس» وزیر خارجه پیشین در تهران، سفر آتی «ژان ماک ایرو» وزیر فعلی دستگاه دیپلماسی و معاون نخست وزیر فرانسه در راستای اهداف تجاری – اقتصادی ارزیابی می‎شود.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه با نگاهی به دیگر ابعاد این سفر پیش بینی کرد: حل مناقشات منطقه و نیز ظهور پدیده مهاجران و آوارگان جنگی به قلب اروپا که از نتایج بلافصل جنگ در سوریه و عراق است، دولت پاریس را برآن داشته تا با توجه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه بمنظور تأمین امنیت اروپا با تهران به رایزنیهای دپیلماتیک بپردازد.

ایزدی در رابطه با مواضع غیر سازنده ایالات متحده در برجام و نقض عهد آشکار آنها با مثبت ارزیابی کردن رویکرد فرانسه نسبت به توافق هسته‌ای خاطر نشان کرد: فرانسه بعنوان یکی از اضلاع اصلی میز مذاکرات ژنو همواره بر تعهد خود پیرامون برجام تأکید داشته و از اینکه آمریکا درصدد برهم زدن این معاهده بین‎المللی و هر گونه ایجاد تشکیک در برجام بصورت یکجانبه باشد، حتما ناخشنودی آنها را در پی دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به فضایی که بعد از سالها در پی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) حاصل شده، فرانسه مشتاق است در جهت تحکیم روابط با جمهوری اسلامی گام بر دارد و هر گونه جریانی اعم از تضعیف توافق هسته‌ای از سوی کاخ سفید نظر به حسن توسعه روابط دوجانبه، کشورهای اروپایی را با خود همسو نخواهد کرد.

این تحلیلگر سیاسی، صنعت برق – خودرو سازی – هتل داری و صنعت گردشگری- دارو سازی و تجارت نفتی را دیگر وجوه مشترک ایران و فرانسه بشمار آورد و افزود: از گذشته طرفین همکاریهایی در تمامی حوزه‌ها داشتند که در نتیجه تحریمها حجم مبادلات به کمتر از 500 میلیون یورو کاهش یافته بود که خوشبختانه امروز این روند رو به افزایش است.

ایزدی با اشاره به سیاست کلان ایران، در روابط خارجی با دول اروپایی و پیشرفته اظهار داشت: در جهت توسعه اقتصادی ایران به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز انتقال تکنولوژی برای انتفاع بیشتر از کشورهای مزبور بوده و تنها در قامت وارد کننده محض ظاهر نمی‎شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تمایل طرفین بر توسعه مناسبات سیاسی خود، واکنش فرانسه نسبت به مواضع ستیزه جویانه ترامپ رییس جدید دولت آمریکا در قبال ایران چه خواهد بود، گفت: آنها بارها بر ضرورت تفاهم با جانشین باراک اوباما تأکید داشته‎اند از طرفی هم اعلام کردند اگر جز این رخ دهد ما هم (فرانسه) راه خود را در پیش خواهیم گرفت.

ایزدی خاطر نشان کرد: فراموش نشود در پی اظهارات ترامپ در خصوص بازنگری در روابط خارجی خود، اروپا هم با دولت تازه کار آمریکا وارد چالش شده و این موضوع مبین شکاف بیشتر و عدم همراهی دولتهای اروپایی به ویژه در حوزه‎های دفاعی – امنیتی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
نوذر
Netherlands
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
۰
۰
از وفور خودروهای فرانسوی و خرید نفتشان معلومه كه طرفدار برجامند!!!! معامله از این پرسودتر توی دنیای امروز قحطه واقعا....
طاهره
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
هر چی باشن از پراید بهتر هستن. تا كی میخوایم حصار دور خودمون بكشیم؟؟؟
رضا مهدوی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
۰
۰
فلسفه یك قرار داد و توافق آن هم در سطح بین الملل ذینفع كردن طرفای اون قرارداده فرانسه یا هر كشوری چه با ایران وچه با كشورهای دیگه رابطه داشته باشه از نظر اقتصادی به كشش بازار مبدا نگاه نمیكنه از جهتی ما هم نیاز داریم تحریمها یا همون كاغذ پاره ها رو بردارن/اساسا در نظام بین الملل كشورها بدنبال رابطه با كشورهایی هستن كه بیشترین منافع رو براشون تامین میكنه. حالا اگر بعضی فكر میكنن رابطه با كشورهایی مثل سودان- گینه بیسائو و حتی زیمباوه به توسعه ایران كمك میكنه اون امریه جدا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها