یکی از مطالعات محققان ایرانی نشان می‌دهد که نوشیدن چای داغ یا خیلی داغ می‌تواند احتمال ابتلا به نوع خاصی از سرطان مری را افزایش بدهد.
کد خبر: ۹۹۴۳۹۶
نوشیدن چای داغ باعث ابتلا به سرطان مری می‌شود/ چای را ولرم بنوشید
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سلامتیسم، گزارشی از این مطالعه در BMJ منتشر شده است. سلامتیسم یکی از مطالعات محققان ایرانی نشان می‌دهد که نوشیدن چای داغ یا خیلی داغ می‌تواند احتمال ابتلا به نوع خاصی از سرطان مری را افزایش بدهد.
گزارشی از این مطالعه در BMJ منتشر شده است. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن هستند که مشکل اصلی به چای ارتباطی ندارد، ‌بلکه به دمای آن مربوط است. درواقع، ‌سوختگی ناشی از مایعات داغ می‌تواند به سلول‌های مری آسیب برساند.
محققان در این مطالعه با ۳۰۰ نفر از افراد مبتلا به سرطان مری (از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی) و ۵۷۱ نفر از افراد سالم با زمینه‌های مشابه، مصاحبه کردند. چای از منظر طب سنتی همه این افراد به سوالاتی درباره عادت‌های مصرف چای، مانند حرارت چای موقع نوشیدن و میزان دم کشیدن چای، پاسخ دادند.
تقریبا همه این افراد (حدود ۹۸ درصد) اظهار کردند که هر روز از چای استفاده می‌کنند. یافته‌های نهایی نشان دادند که خطر ابتلا به سرطان مری در میان افرادی که چای را «خیلی داغ» می‌نوشند، ۸ برابر بیشتر از دیگران است.
این میزان خطر برای افرادی که چای را «داغ» می‌نوشند، به ۲ برابر بیشتر از دیگران می‌رسد. بنابراین توصیه می‌شود که برای پیشگیری از آسیب دیدن بافت مری و دستگاه گوارشی، حتما چای و سایر مایعات داغ را پس از کمی ولرم شدن و خوابیدن بخار آنها مصرف کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها