حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو گرچه به نوعی باعث ایجاد تالم روحی در جامعه شده است،اما مشکلات این حادثه برای کارگران ، برخی کاستی‌ها و نواقص موجود را در سیاست‌های حمایتی از کارگران نیز نمایان کرده است.
کد خبر: ۹۹۳۸۷۹
دولت باید پیشقدم شود

در این حادثه با رویکرد مناسب و قابل قبول، دولت قرار است کارگران بیکارشده را به صورت ویژه و در صورت داشتن شرایط قانونی از امتیازهای بیمه‌بیکاری یا دیگر خدمات حمایتی سازمان تامین اجتماعی برخوردار کند؛ در حالی که متاسفانه مشکلات موجود در سازمان تامین اجتماعی و البته سوابق بیمه‌ای کارگران و کارفرمایان باعث شده تا این روند با کندی مواجه شده و بعضا باعث نارضایتی حادثه‌دیدگان پلاسکو باشد.

در این زمینه نباید فراموش کنیم ارائه انواع خدمات بیمه‌ای بخصوص بیمه‌بیکاری در سازمان تامین اجتماعی دارای قوانین کاملا مشخص و شفافی است و از آنجا که این سازمان یک صندوق بین نسلی است؛ نمی‌توان انتظار داشت از منابع آن به هر بهانه‌ای هزینه‌ شود.

به‌طور کلی سیاست‌های اشتباه دولت های مختلف باعث شده اکنون سازمان تامین اجتماعی با مشکلات اقتصادی مواجه شود و در برخی موارد امکان ارائه خدمات نداشته باشد. از این رو درباره ارائه خدمات بیمه‌ای به کارگران این حادثه ناگوار لازم است دولت ابتدا خود پیشقدم شود تا سازمان تامین اجتماعی بتواند خدماتی شایسته و درخور این حادثه ارائه کند.

از نگاه کارشناسی درمورد این حادثه، توصیه‌های زیر مطرح است.

برای ارائه خدمات بیمه‌ بیکاری به کارگران حادثه دیده، دولت باید ابتدا با تامین بودجه مورد نظر و واریز آن به صندوق سازمان تامین اجتماعی این امکان را بدهد که در بهترین شرایط و سرعت قابل قبول خدمات مورد نیاز داده شود.

درباره مشکلات سوابق بیمه‌ای کارگران پلاسکو، دولت لازم است با استفاده از قدرت قانونی خود نسبت به تکمیل سوابق بیمه شدگان و کارگران اقدام کند تا کارگران از نظر قانونی مشمول دریافت این بیمه باشند و پس از بهبود شرایط و خروج از بحران، کارفرمایان متخلف را با استفاده از قدرت قانون ملزم به پرداخت حق بیمه کند.

به این ترتیب نابسامانی موجود در شعبه منتخب ارائه خدمات به کارگران حادثه پلاسکو به حداقل خود رسیده و شاهد رضایت بیشتر کارگران و مراجعه کنندگان به این شعبه خواهیم بود.

اصغر آهنی‌ها - کارشناس بازار کار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها