نقد و بررسی بازی «رزیدنت اویل ۷»

بازگشت به اصل

با بازی Astroneer ماجراجویی فضایی را تجربه می‌کنید

زندگی یک فضانورد

یکی از تجربیات خوبی که در سال جاری برایم رقم خورد، خواندن کتاب «مریخی» سپس دیدن فیلم آن به کارگردانی رایدلی اسکات بود. فضا و اتمسفر داستان کتاب و فیلم خیلی زود شما را جذب خود می‌کند. دانستن سرنوشت فضانوردی که در مریخ جا می‌ماند هرچند ممکن است ما را با مناظر خالی و تنهایی زیادی احاطه کند، اما یک انسان تنها در یک سیاره مضمونی نیست که بخواهیم ساده از قید شنیدن داستانش بگذریم. پس از این تجربه بود که فکر کردم این مضمون می‌تواند دستمایه‌ بازی‌های بیشتری قرار بگیرد، ولو این‌که تا قبل از این هم بازی‌هایی بوده‌اند که کم و بیش به آن پرداخته‌اند.
کد خبر: ۹۹۳۴۷۴
زندگی یک فضانورد

بازی‌ این هفته Astroneer نام دارد؛ عنوانی که نسبتا بتازگی وارد بخش EarlyAccess شبکه‌ استیم شده است. از آنجا که بازی‌هایی که وارد اِرلی اَکسِس می‌شوند معمولا در فاز قبل از آلفا از فرآیند تولید یک محصول نرم‌افزاری قرار دارند، گاهی باگ‌ها و مشکلات فنی زیادی در آنها دیده می‌شود که البته به مرور با آنالیز رفتار کاربران و گزارش‌هایی که از آنها ارسال می‌شود، تیم سازنده کیفیت کار را بالاتر برده، مشکلات را رفع و رجوع کرده و حتی در مواقعی ویژگی‌هایی را به درخواست کاربران به بازی اضافه یا از آن کم می‌کند. هدف از این صحبت‌ها این است که معیار انتخاب این بازی توسط ما، سرگرم‌کنندگی و جذابیتی است که در ذات و ماهیت آن دیده می‌شود و بعد از بازه‌ یک یا دو ساله‌‌ای که سازندگان اعلام کرده‌اند تصمیم دارند در ارلی اکسس باشند، می‌توان رشد و شکوفایی آن را دید. در نتیجه نمره‌ای به بازی تعلق نمی‌گیرد و ملاک خرید بازی می‌تواند علاقه‌ شما به ماجراجویی‌های فضایی و شکل‌ دادن کلونی در سیارات دیگر باشد.

ماجراجویی فضایی

«ماجراجویی فضایی»؛ این هدفی بود که شاید عنوان NoMan’sSky هم بشدت به‌دنبال آن بود و همگی شاهد بودیم که به چه آخر و عاقبتی دچار شد! بازی Astroneer نیز عنوانی ماجراجویی با هدف گشت‌و‌گذار در فضاست، هرچند المان‌هایی از سبک بقا نیز در آن وجود دارد. شما می‌توانید بازی را به‌صورت انفرادی یا همراه دوستان Co-Op چهارنفره تجربه کنید. به هرحال ماجراجویی شما از جایی شروع می‌شود که با سفینه‌ خود روی یک سیاره‌ ناشناس فرود می‌آیید و تنها چیزهایی که در اختیار دارید کوله‌پشتی‌ای بر پشت و ابزاری عجیب و قدرتمند در دست‌تان است. همین‌ها کافی هستند تا دور شدن از سفینه و نقطه‌ فرود را به منظور یافتن منابع و آیتم‌هایی که با آنها پایگاه خود را شکل می‌دهید و به فناوری جدید دست یابید، آغاز کنید.

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ گیم‌پلی بازی امکان تغییر و شکل دادن محیط سیارات و قالب‌ریزی نقشه‌ پایگاه‌تان است. این مکانیک به نوعی یادآور سیستم لندمارک در بازی Everquest است، هرچند در حال حاضر امکان شخصی‌سازی کمتری نسبت به آن دارد. کلیت ابزاری که بازیکنان بتوانند با آن در محیط تغییر ایجاد کنند اکنون در گیم‌پلی وجود داشته و به کار می‌رود، ولی شکی نیست که جای زیادی برای توسعه‌ این ابزار و اضافه شدن انتخاب‌های بیشتر به منظور افزایش آزادی‌ عمل در جنبه‌های سندباکس Astroneer دیده می‌شود. جست‌وجوی محیط، جمع ‌کردن منابع، ارتقای پایگاه و کشف فناوری‌های جدید برای تحقیقات به شکل‌گیری چرخه‌ اعتیادآوری در بازی منجر شده که باعث می‌شود تمام زمانی که صرف بازی کردن می‌کنید چند دقیقه بیشتر به نظر نرسد و زمانی که نگاهی به ساعت بیندازید متوجه شوید که نزدیک طلوع آفتاب است!

در سیارات بازی بعضا توفان‌هایی شکل می‌گیرد که حتی در تعدادی از آنها اجرام آسمانی و تکه‌های سیارک‌ها هم در هوا مشاهده خواهید کرد. وقتی که با چنین توفان‌هایی مواجه شدید، بدانید مرگ در یک قدمی شما قرار دارد. از طرف دیگر بهتر است حواس‌تان به جایی که قدم می‌گذارید نیز باشد، زیرا در بعضی از سیارات، حیات و طبیعت آنجا می‌تواند باعث مرگ‌تان شود. هرچند این ویژگی بازی در فاز حاضر تنوع بسیار کمی دارد، ولی به‌عنوان یک شروع خوب به آن نگاه کرده و می‌توان امیدوار بود در آینده گستردگی بیشتری پیدا کند.

اکسیژن، چالش زندگی در فضا

اگر روزی هوس زندگی در مریخ یا کلا فضا به سرتان زد همیشه یادتان باشد که مدام باید یک ماسک اکسیژن جلوی صورت یا کلاهی بزرگ روی سرتان باشد، در غیر این صورت به مرگ بر اثر خفگی دچار خواهید شد! همین اکسیژن اصلی‌ترین المان بقا در گیم‌پلی بازی Astroneer است. اگر بدون یک مخزن اضافی اکسیژن بیش از حد از پایگاه خود دور شوید و در بین راه هم کپسول جایگزینی پیدا نکنید، احتمالا خفگی در انتظارتان خواهد بود. با مردن در بازی، تمام آیتم‌ها و ابزاری که به دست آورده‌اید در محل مرگ باقی مانده و دوباره باید از محل فرود بازی را شروع کنید. در صورتی که به محل مرگتان برسید می‌توانید آیتم‌ها و ابزارهایتان را بردارید.

در حالی که تجربه‌ انفرادی بازی لذت‌بخش است، بازی کردن با دیگران واقعا خوش می‌گذرد! اگرچه مشکلات نسبتا زیادی در این بخش وجود دارد که ممکن است تاثیر منفی روی تجربه‌ بعضی از بازیکنان بگذارد. هرکس که سرور بازیکنان دیگر شود، با مشکلات اجرایی بیشتری نسبت به تجربه‌ انفرادی مواجه خواهد شد. ضمن این‌که شخص سرور به یک رایانه قدرتمند نیاز دارد و با مشکلات فراوان افت فریم دست به گریبان می‌شود. افرادی که به سرور متصل شده‌اند نیز با قطع ارتباط مداوم مواجه می‌شوند که نتیجه‌اش از دست دادن آیتم‌ها و ابزارهای‌شان است. اگر بتوانید این مشکلات را تحمل کنید، تجربه‌ آنلاین بازی واقعا سرگرم‌کننده است.

جمع‌بندی

Astroneer یکی از آن بازی‌های ارلی اکسس است که شروع خوبی داشته و می‌تواند آینده‌ روشن‌تری داشته باشد. مشکلات فنی از قبیل باگ و گلیچ، موارد آشنایی در بازی‌های ارلی اکسس به شمار می‌روند، ولی این عامل سرگرم‌کنندگی است که می‌تواند بازیکنان را به سمت بازی جذب کند. ظرفیت زیادی در بازی وجود دارد و اگر سازنده به حرکت خود ادامه دهد، می‌توان ظرف یک یا دو سال آینده از Astroneer به‌عنوان یک بازی عالی نام برد.

عنوان بازی: Astroneer

پلتفرم: PC، Xbox One

ناشر: System Era Softworks

سازنده: System Era Softworks

سبک: ماجرایی

رده سنی: نوجوانان

امتیاز: ندارد

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها