محمد قریب در سال 1288 در تهران به دنیا آمد. وی از اولین پزشکان متخصص طب اطفال ایران و پدر طب نوین اطفال در ایران و از پایه‌گذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان بود.
کد خبر: ۹۹۳۴۳۰
نخبه پزشکی اخراجی رژیم سابق

دکتر قریب در سال 1306 شمسی در زمره اولین گروه دانشجویان ایرانی بود که برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه رفتند.

وی در پایان سال اول در شهر رن فرانسه موفق به دریافت جایزه لابراتور تشریح دانشکده پزشکی شد و چند سال بعد، نخستین ایرانی بود که توانست در کنکور انترنی بیمارستان پاریس موفق شود.

دکتر قریب در سال 1321 موفق به دریافت نشان عالی دولت فرانسه شد و در سال 1350 به عضویت هیات مدیره انجمن بین‌المللی بیماری‌های کودکان درآمد.

دکتر محمد قریب نخستین تعویض خون را در ایران انجام داد و از بنیانگذاران انتقال خون در ایران بود. مرحوم قریب در حین فعالیت علمی، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز داشت به گونه‌ای که بارها در کلاس درس به اقدامات رژیم پهلوی انتقاد کرده و پس از واقعه 28 مرداد 1332 نیز پس از امضای یک بیانیه در اعتراض به قرارداد کنسرسیوم به همراه 10 نفر دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه از جمله مهندس بازرگان و دکتر سحابی به دستور مستقیم محمدرضا شاه از دانشگاه اخراج شد که این موضوع باعث افزایش محبوبیت وی بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی گردید.

معروف است که در کلاس‌های درس وی، هرگاه دانشجویی سوالی نامناسب و شاید نامربوط به موضوع مورد بحث مطرح می‌کرد، می‌‌گفت: «بچه‌ها توجه کنید که سوال عاقلانه بهتر از جواب عاقلانه است» و به دنبال آن هم اضافه می‌‌کرد: «همیشه یادتان باشد که عقل چیز شریفی است.»

دکتر ربانی از دانشجویان مرحوم دکتر قریب می‌گوید: ایشان در آموزش به قدری مسائل را راحت و ساده بیان می‌‌کردند که همه دانشجویان بخوبی درس را فرا می‌گرفتند. زمانی که نماز خواندن در دانشگاه تهران کار آسانی نبود، دکتر قریب بدون توجه به شرایط حاکم در کشور به اقامه نماز می‌‌پرداخت.

دکتر قریب در روز سه‌شنبه اول بهمن، چهل و دو سال پیش در سال 1353 در بیمارستان مرکز طبی کودکان محل خدمت خود دارفانی را وداع گفت و طبق وصیت خودشان در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

روزگار قریب نام مجموعه تلویزیونی ساخته کارگردان نام‌آشنای کشورمان کیانوش عیاری است که از پاییز 1386 به مدت یک سال از شبکه سه سیما به نمایش درآمد.

از آقای عیاری به خاطر ساخت این مجموعه، در جشنواره نوزدهم تولیدات مراکز استان‌ها که امسال در خوزستان برگزار شد، تقدیر به عمل آمد.

سریال روزگار قریب که به زندگی و زمانه دکتر قریب می‌پردازد، در دوران پخش، از پرطرفدارترین مجموعه‌های تلویزیونی به شمار می‌رفت. اگر این سریال را ندیده‌اید، توصیه می‌کنم آن را تماشا کنید.

دکتر علی دارابی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها