گفت‌وگو با الیکا عبدالرزاقی، بازیگر

این همه جراحی زیبایی وحشتناک است

گفت‌وگو با سعید صالحی مرغدار نمونه کشور:

جوان‌ها زود ناامید نشوند

سعید صالحی، نمونه یک جوان موفق است. او در رشته تولیدات علوم دامی تحصیل کرده و با راه‌اندازی یک واحد تولید تخم‌مرغ توانسته آنقدر پیشرفت کند که حالا این واحد تولیدی به عنوان واحد نمونه کشور انتخاب شده است.
کد خبر: ۹۹۳۴۲۹
جوان‌ها زود ناامید نشوند

او که اهل کاشمر است، در واحد تولیدی خود به ظرفیت تولید 160 هزار قطعه مرغ تخمگذار در روز رسیده است.

با سعید صالحی درباره کارش و بسیاری دیگر از سوالاتی که چطور او را به اینجا رسانده، به گفت‌وگو پرداختیم که می‌خوانید.

کار شما چه خصوصیتی دارد که به عنوان واحد نمونه معرفی شدید؟

ما در تولید تخم‌مرغ تجاری نمونه شدیم که به ظرفیت تولید 160 هزار قطعه مرغ تخمگذار در روز رسیدیم. خدا را شکر توانستیم بالاتر از کاتالوگ این نژاد از مرغ‌ها، 4 درصد بالاتر تخم‌مرغ تولید کنیم. ما یکی از تنها مرغداری‌هایی هستیم که موفق شدیم دامپروری معیشتی را به دامپروری تجاری تبدیل کنیم، به این معنا که با واحد فروشی که ایجاد کردیم، توانستیم ظرف دو سال گذشته 90 درصد تولیداتمان را در شرق و شمال کشور و شهرهای کرمانشاه، ارومیه، سنندج و شیراز به فروش برسانیم. این شکل از فروش هم جزو عواملی بود که ما را در انتخاب به عنوان واحد نمونه کمک کرد.

چند سال است در این کار هستید؟

پنج سال.

قبل از آن چکار می‌کردید؟

ما تولیدکننده خوراک دام و طیور هستیم که تولیداتمان را به مرغداران و دامداران عرضه می‌کنیم. ما به عنوان تکمیلی‌ترین زنجیره تولید گوشت مرغ در شرق کشور از طرف وزارت جهاد کشاورزی به رسمیت شناخته شدیم که فعالیت دیگر ماست. از همین طریق واحد تولید تخم‌مرغ را هم راه‌اندازی کردیم.

کارتان را چطور شروع کردید؟

مرغداری فرسوده‌ای را پنج سال پیش خریده و بازسازی کردیم. تجهیزات و فناوری روز دنیا را از اروپا آوردیم، از نیروهای متخصص استفاده کردیم، از دامپزشکان فعال بهره بردیم و خدا را شکر به 98 درصد بازده رسیدیم.

چند سال دارید؟

34 سال.

چه رشته‌ای در دانشگاه تحصیل کردید؟

من کارشناس تولیدات علوم دامی هستم.

پس کارتان متناسب با رشته‌ای است که در آن درس خواندید. سرمایه کار را از کجا آوردید؟

از پدرم است. چون یک زنجیره بزرگ در رشته دامپروری هستیم، در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کردیم؛ ازجمله پرورش مرغ مادر، تولید جوجه‌های یکروزه گوشتی، تولید تخم‌مرغ، کشتارگاه مرغ و... .

در زمینه کارآفرینی برایمان بگویید. چند نفر در مجموعه شما شاغلند؟

در حال حاضر 40 نفر در واحد تولید تخم‌مرغ کار می‌کنند، اما در مجموعه کلی که توضیح دادم، 400 نفر مشغول هستند.

برای جوان‌هایی که می‌خواهند برای خودشان واحدهای تولیدی راه‌اندازی کنند، چه حرفی دارید؟

من با تلاش و سختکوشی فراوان راه پدر و مادرم را ادامه دادم. البته بستر مناسبی هم از جانب دولت باید فراهم شود که جوان‌ها را در بخش مجوزها کمتر اذیت کنند، اما جوان‌ها باید بکوشند و روی اهدافشان متمرکز شوند. اگر می‌خواهند شغلی را انتخاب کنند، پشتکار داشته باشند و زود ناامید نشوند.

خیلی از جوان‌هایی که اهل شهرستان‌های کوچک‌تر هستند، وقتی مدرک خود را می‌گیرند، روانه کلانشهرها می‌شوند. شما با این کارشان موافقید؟

جوان‌های شهرستانی در شهر خودشان بمانند، چون مسلما در کلانشهرها از ایده‌های ناب خودشان دور می‌شوند و نمی‌توانند استعدادهایشان را شکوفا کنند. باید بمانند و تلاش پیشه کنند. اگر به کلانشهرها نقل مکان کنند، سرانجام جذب بازار‌های تولیدی یا کارمند یک اداره می‌شوند و بیش از این رشد نخواهند کرد. افراد معدودی هستند که در کلانشهرها بتوانند به موفقیت‌های چشمگیری برسند و کارآفرینی کنند، اما اگر در شهر خودشان بمانند، می‌توانند مفیدتر باشند، هم برای خودشان کار کنند، هم کارآفرینی کنند و دست چند نفر را بگیرند.

ازدواج کردید؟

بله. یک پسر هم دارم.

ارتباط شما با خانواده چطور است؟

ارتباط حسنه خوبی دارم، فقط از آنها عذرخواهی می‌کنم، چون به دلیل گرفتاری‌های کاری، خیلی نمی‌توانم خدمتشان باشم. کارهای اداری متاسفانه وقت می‌گیرد و موانعی که در اداره‌هاست، مرا کمی از خانواده دور کرده است. بجز همسر و فرزندم، ارتباط بسیار خوبی هم با پدرم دارم و او را در کارش یاری می‌کنم.

کافه میرداماد - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها