بدون شک می‌توان چین را یکی از شاخص‌ترین کشورهای جهان به شمار آورد که تحت تاثیر آلودگی هوا قرار گرفته است. پکن به عنوان پایتخت چین از آلوده‌ترین شهرهای این کشور است. چند هفته است که در این کلانشهر آسیایی، هشدار قرمز اعلام شده که در واقع بالاترین سطح از هشدار آلودگی هواست. اما این تنها بخشی از مشکل است. پایتخت چین نه‌تنها در آلودگی هوا، بلکه این روزها در مه هم غرق شده است. مقامات این کشور، هشدار زرد را درخصوص افزایش حجم مه در پکن اعلام کرده‌اند. البته نه‌تنها پکن، بلکه مناطق دیگری از جنوب چین نیز با آلودگی شدید هوا و مه دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۹۹۲۷۱۷
چین در حال توسعه، پکن غرق در آلودگی هوا

شبکه خبری سی‌ان‌ان بتازگی تصویری منحصر به‌فرد از پکن منتشر کرده که عملا چیزی از آن دیده نمی‌شود، جز نوک ساختمان‌های مرتفعی که سر از مه و آلودگی هوا برآورده‌اند. این تصویر که تداعی کننده فیلم‌های علمی ـ تخیلی است نتیجه افزایش بی‌سابقه انواع آلاینده‌های کربنی در آسمان پکن است. این یعنی یکی از بزرگ‌ترین کلانشهرهای دنیا با موج عظیمی از آلاینده‌های کربنی و البته مه شدید دست و پنجه نرم می‌کند. کارشناسان به این واقعیت اشاره می‌کنند که همزمان با توسعه صنعتی در دیگر کلانشهرها، وضعیت مشابهی در شهرهای بزرگ جهان هم روی دهد.

آنچه در هفته‌های اخیر پکن و دیگر شهرهای بزرگ جنوب چین را تحت تأثیر قرار داده مشکلات زیادی را برای مدیریت شهری آنها به همراه داشته است. لغو شدن پروازها و وضع ممنوعیت‌های متعدد ترافیکی، تنها بخشی از این چالش‌هاست. اما مشکل اینجاست که هوا همچنان در نیمکره شمالی زمین سرد است. در چین میلیون‌ها انسان برای مقابله با سرما زغال‌سنگ می‌سوزانند و این یعنی تولید کربن بیشتر و افزایش آلاینده‌های کربنی در آسمان این کشور. تحقیقات نشان می‌دهد زغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی از این دست حاوی ماده‌ای موسوم به PM2.5 است. این ذره بسیار ریز براحتی وارد سیستم تنفسی می‌شود و مشکلاتی همچون آسم و بیماری‌های مزمن مرتبط با شش‌ها ایجاد می‌کند. مطالعات دقیق نشان می‌دهد حجم این ذره خطرناک در هوای پکن به هفت برابر سطح مجاز رسیده است. چین از آن دسته کشورهای صنعتی است که با سرعتی ماورای تصور به توسعه کارخانجاتش ادامه می‌دهد. اکنون طرح عظیم تلفیق چند شهر در جنوب این کشور و شکل‌گیری منطقه عظیم صنعتی شنزن در دست انجام است. این یعنی، در آینده‌ای نه‌چندان دور باید بیش از پیش منتظر انتشار خبرهای نگران کننده درباره کیفیت پایین هوای تنفسی بخش‌های وسیعی از این کشور باشیم. آلودگی هوا در چین به عنوان بزرگ‌ترین کشور آسیایی فقط گریبانگیر این کشور نخواهد بود و می‌تواند اثر مخربی بر دیگر کشورها بویژه همسایگانش داشته باشد.

منبع: Science Alert

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
۰
۰
منظورت از این خبر چیه؟

نیازمندی ها