خبرگزاری رویترز در گزارشی از بانجول به نقل از رییس جمهور موریتانی از موافقت رییس جمهور مناقشه برانگیز گامبیا برای کناره گیری از قدرت خبر داد.
کد خبر: ۹۹۲۵۱۴
موافقت رییس جمهور گامبیا برای کناره گیری از قدرت

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، براساس این گزارش، محمد ولد عبدالعزیز، رییس جمهوری موریتانی که به همراه آلفا کنده، همتای گینه ای خود در بانجول بسر می برد امروز قبل از عزیمت به گامبیا در یک کنفرانس خبری در فرودگاه نواکیشوت پایتخت کشورش گفت که یحیی جامع ، رییس جمهوری گامبیا پس از رایزنی هایی موافقت کرد تا از قدرت کناره گیرد.

وی صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت که جامع قول داده است «به نفع گزینه های مسالمت آمیزتر» از قدرت کناره گیری کند.

عبدالغزیر بدون اشاره به جزییات بیشتر در باره این وعده رییس جمهوری گامبیا گفت: تا قبل از پایان ضرب العجل ساعت 12 ظهر امروز برای جامع، به نواکیشوت می رود تا موضوع کناره گیری را از نزدیک بررسی کرده تا جامعه گامبیا بتواند این دوره گذار را به سلامتی پشت سر بگذارد.

براساس این گزارش، آلفا کنده، رییس جمهور گینه نیز در این کنفرانس خبری از تلاش های همتای موریتانی خود تشکر کرد و از طرفین مناقشه قدرت در گامبیا خواست تا با میانجیگران کمیسیون جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) و اتحادیه آفریقا برای حل مسالمت آمیز این اختلافات همکاری کنند.

وی ضمن هشدار به جامع، رییس جمهور گامبیا از وی خواست با توجه به صف آرایی نیروهای چند ملیتی در پشت مرزهای این کشور، از تصمیمات غیرمنطقی در این واپسین لحظه پرهیز کرده و نگذارد کشورش وارد بحران های سیاسی و اقصادی فلج کننده شود.

براساس این گزارش؛ یحیی جامع که بازنده انتخابات اول آذرماه کشورش معرفی شد و قافیه سیاست اجرایی کشورش را به آداما بارو باخت؛ ضمن عدم تمکین به خواست مردم در آن انتخابات و به رغم مخالفت نهادهای بین المللی و منطقه ای؛ چند روز قبل از خانم الن جانسون سرلیف، رییس جمهوری لیبریا و رییس دوره ای اکوواس خواسته بود هرچه سریع تر زمینه ابقای وی را فراهم آورد.

وی حتی در یک نطق تلویزیونی خواست، قضات عالی آن نهاد منطقه ای متشکل از 15 کشور، حکم ریاست جمهوری او را تایید کنند.

درخواست جامع از دستگاه قضایی اکوواس درحالی انجام گرفت که حتی قاضی ارشد گامبیا، رسیدگی به دادخواست جدید ارائه شده از سوی او را که خواستار توقف روند مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب شده است، وارد ندانست.

جامع درخواست خود را برای توقف مراسم تحلیف آداما بارو، رقیب خود که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، به دادگاه گامبیا ارائه کرده بود، اما امانوئل فاگبنله، قاضی ارشد اعلام کرده بود که نمی تواند به درخواست جدید یحیی جامع رسیدگی کند.

مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب گامبیا قرار بود دیروز پنج شنبه برگزار شود.

با این وجود، رئیس جمهوری منتخب گامبیا در اعتراض به پافشاری رییس جمهور فعلی برای کنار نرفتن از قدرت، تا برگزاری مراسم تحلیف خود در سنگال می ماند.

کمیسیون انتخابات گامبیا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اول دسامبر 2016 (11 آذرماه) در این کشور، بارو را پیروز انتخابات معرفی کرد؛ اما جامع به دادگاه عالی گامبیا اعتراض کرد و گفت که سکان قدرت را رها نمی کند.

دوره زمامداری یحیی جامع رئیس جمهوری فعلی گامبیا دیروز 19 ژانویه (30 دی) به پایان رسید و او موظف بود تا آن زمان از قدرت کناره گیری کند؛ اما اعلام کرده که به هیچ وجه حاضر به کناره گیری از قدرت نیست.

شورای امنیت سازمان ملل اول دی ماه از جامع خواسته بود به احترام رای مردم گامبیا از قدرت کنار برود که تاکنون نتیجه ای نداشته است.

رئیس اکواس همچنین گفت: هیچ کس حق ندارد با خواست مردم مخالفت کند و ما نیروهای مان را به حال آماده باش درآورده ایم.

البته بعد از پیروزی غیرمنتظره بارو در انتخابات گامبیا؛ جامع ابتدا موافقت کرده بود تا قدرت را بعد از 22 سال واگذار کند؛ اما مدتی نگذشت که تغییر نظر داد و در عین حال ضمن رد درخواست رهبران غرب آفریقا برای موافقت با ترک قدرت به آنها هشدار داد که حق مداخله در امور داخلی کشورش را ندارند.

در ضمن اتحادیه آفریقا نیز در همراهی با اکواس از پذیرش یحیی جامع به عنوان رییس جمهوری گامبیا سرباز زد.

سنگال تنها کشوری است که با گامبیا مرز زمینی و خشکی دارد و البته روابط دوجانبه آنها نیز معمولا تیره است؛ چرا که این کشور پیشتر در جریان کودتای گامبیا در سال 1981، به این کشور نیرو اعزام کرده بود و طبق برنامه اکواس، هدایت مداخله نظامی احتمالی در این کشور را بار دیگر برعهده خواهند گرفت.

اکواس؛ در جریان جنگ های داخلی لیبریا و سیرالئون در دهه 90 میلادی نیز به آن کشورها نیرو اعزام کرده بود.

به گفته دیپلمات ها، گام نخست برای افزایش فشار بر یحیی جامع در صورت مقاومت برای واگذاری قدرت، اعمال تحریم های هدفمند سازمان ملل و کشورهای دیگر علیه وی است.

نیروهای چند ملیتی و به ویژه نیروهای سنگال در پشت مرزهای گامبیا آرایش نظامی گرفته اند تا به محض پایان ضرب العجل تعیین شده وارد خاک این کشور و با استفاده از زور رییس جمهور آن را وادار به واگذاری قدرت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها