جشنواره موسیق فجر در حالی روزهای پایانی اش را می گذراند که به نظر می رسد اجرایهای پرشور و هیجان این جشنواره تازه در ابتدای راه است. بعد از اجرای خوب گیوم پره در روز سه شنبه، شب گذشته گروه سازهای کوبه ای ژاپن حال و هوای جشنواره موسیقی را تغییر داد تا دوستداران موسیقی حالا فارغ از همه بی نظمی ها و تاخیرها در سالن و ترافیک و معضل پارکینگ و آلودگی هوا در بیرون سالن حسرت به پایان رسیدن جشنواره موسیقی فجر را بخورند.
کد خبر: ۹۹۲۰۰۵
شب ششم جشنواره؛ شب شور موسیقی +تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین شب ششم جشنواره با اجرای گروه سازهای کوبه ای ژاپن در تالا وحدت آغاز شد و ترانه های خاطره انگیز علی زندوکیلی در برج میلاد به پایان رسید. شبی پرشور که حال و هوای موسیقی در آن برخلاف آسمان تهران پاک پاک بود.


این ژاپنی های شگفت انگیز
گروه موسیقی طبل «سای» شامل سه هنرمند روی صحنه رفتند و توانستند با اجرای جالب توجه خود، دل مخاطبان ایرانی را به‌دست آورند. این کنسرت با قطعه‌ای پرقدرت و نواختن پنج طبل آغاز شد و از همان ابتدا بخش‌هایی از تالار وحدت از قدرت صدای موسیقی به لرزه درآمد. بعد از این شروع پرشور، یکی از نوازندگان به زبان فارسی سلام کرد و به ژاپنی گفت: در اجرای یک ساعته ما، موسیقی سنتی ژاپن نواخته می‌شود. او از مخاطبان خواست در قطعات بعدی با دست زدن، نوازندگان را همراهی کنند.


از سلام فارسی تا فادوی پرتغالی
«آنتونیو زومباخو»، خواننده پرتغالی هم در جشنواره موسیقی فجر از عشق و آفرینش خواند آنهم به زبان موسیقی سنتی کشورش یعنی «فادو». خواننده پرتغالی خیلی زود دل تماشاگران ایرانی را هم به دست آورد. او اجرایش را با گفتن "سلام" شروع کرد و به زبان فارسی گفت: «من، آنتونیو از پرتغال هستم».


ایران زمین روی نت
هیجان شب ششم اما محدود به اجراهای خارجی در تالار وحدت نبود. کمی آنطرف تر در تالار رودکی هم اهالی موسیقی نواحی ایران حسابی سرخوش بودند. جایی که «خنیاگران پنج اقلیم» باز هم شور و حال موسیقی اقوام ایران را در دل دوستداران این موسیقی انداختند. حاضران تالار رودکی در ششمین شب از جشنواره فجر صدای موسیقی بلوچستان تا آذربایجان، خراسان تا گیلان و زاگرس تا ترکمن را شنیدند.


تازه همچون ترانه های قدیم
ارکستر نغمه باران هم در تالار رودکی بارید! اجرایی دلچسب از ترانه هایی آشنا. این کنسرت شامل دو بخش بود که در ابتدای بخش اول قطعات شوشتری برای ویولن و ارکستر، اورتور رقص گیسو، رقص گیسو و کنسرتو برای سنتور و ارکستر برای مخاطبان اجرا شد. در ادامه قطعات باران، دل رسوا و شیدا توسط اعضای گروه اجرا شد. بخش دوم این کنسرت با قطعه راپسودی چهارگاه برای تار و ارکستر و رنگ اصفهان آغاز شد.


همراه با شادیانه های لری
سوربانگ هم گروهی دیگر از موسیقی نواحی ایران بود که موسیقی پر شور لری را سالن اجرا کرد. یکی از نکات جالب توجه در این اجرا فضای صمیمی بین نوازندگان و خواننده در حین اجرا بود که به تماشاگران نیز منتقل شد؛ بنابراین فضای سالن بین اجرای قطعات چندان آرام نبود. سوربانگ در این برنامه قطعات زخم تازه، هاوار، طلوع، دنگ، کبوتر، یار گیونی، چم‌مس، مشق پرواز، طعنه، بال، شیرین سوزی و گرجی را اجرا کرد که همه قطعه ها باکلام بود.


رقص ماه و ماهی
حجت اشرف زاده هم اولین اجرایش را در جشنواره موسیقی فجر در شب ششم داشت. خواننده ای که با وجود سابقه خوب در موسیقی ایران به واسطه آهنگ « ماه و ماهی» شناخته شد و اجرایش در جشنواره هم نشان داد همچنان این ترانه یکی از آثار ماندگار در ذهن شنونده های ایرانی است.


نوای سایه های قاجار
گروه همنوازان سایه هم از دیگر گروه هایی بود که در سالن نیاوران در شب ششم نواخت و خواند. این گروه با خوانندگی حسین علیشاپور با اجرای قطعاتی از آثار اکبرپور، طاهرزاده، مختاری، مهرتاش، درویش خان، امیر جاهد و… در قالب جشنواره فجر به روی صحنه رفت.


حامدا های های های های
حامد همایون هم در دومین شب اجرایش باز روی صحنه رفت. آنهم نه یک اجرا که دو دو سانس. دو سانسی که جمعیت دوستداران و مشتاقش برایش سنگ تمام گذاشتند.


رویای بی تکرار در خواب من بیدار
«علی زندوکیلی» برای اولین‌بار اجرا در جشنواره موسیقی فجر را تجربه کرد. این خواننده جوان شامگاه چهارشنبه 29 دی‌ماه در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد با رپرتوار مفصلی روی صحنه رفت. این خواننده علاوه بر قطعات خاطره‌انگیزش، برای اولین‌بار چند اثر از آلبوم جدیدش «رویای بی‌تکرار» را خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها