در گفتگوی جام جم آنلاین با دبیر فراکسیون زنان مجلس بررسی شد:

بازنشستگی زنان، تهدید یا فرصتی برای تقویت بنیان خانواده

با حضور کار شناسان در برنامه گفتگوی ویژه خبری،مصوبه بازنشستگی خانم ها با20 سال سابقه کار و بدون شرط سنی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۹۱۹۳۸
بررسی بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصوبه بازنشستگی خانم ها با20 سال سابقه کار و بدون شرط سنی امشب29 دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس و حسن زاده رییس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون مصوبه بازنشستگی خانمها با20 سال سابقه کار و بدون شرط سنی گفت: این مصوبه ادامه مصوبات قبلی است لذا هیچ بار مالی به دولت وارد نمی شود و فرد از بدو استخدام بیمه خود را پرداخت می کند .

سلحشوری با بیان اینکه، از سال 87 تا 90 صد و بیست و هفت هزار و600 نفر درخواست بازنشستگی داشتند این در حالی است که در سال91 هفت هزار نفر درخواست بازنشستگی دادند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به ضرورت بازنشستگی خانمها با20 سال سابقه کار ادامه داد: درخواست زنان را باید در نظر گرفت وباید به گونه ای عمل کرد که به دولت ضرر وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه، نیروی جوان خواهان کار را باید وارد بازار کار کرد افزود: وقتی زنی احساس می کند که دیگر توان و کارایی لازم را ندارد می تواند به طور اختیاری خود را بازنشست کند و از سوی دیگر ممکن است فرد دیگری تا سن 30 سالگی بتواند به کار خود ادامه دهد.

سلحشوری با بیان اینکه، با ریزش نیرو و بحران اشتغال زنان روبرو هستیم اظهار داشت: باید بهره وری نیروی کار را در این مبحث مد نظر گرفت.

امین حسن زاده رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، مصوبه اخیر را ضد بیمه می دانم افزود: در آمار ارائه شده حدود یک میلیون و600 هزار شاغل در صندوق بازنشستگی کشور عضو هستند.

بازنشستگی پیش از موعد تبعات اجتماعی و مالی دارد

حسن زاده با بیان اینکه، متوسط سنوات خدمت18 سال و نیم است اظهار داشت: بازنشسته شدن خانم ها پیش از موعد می تواند تبعات اجتماعی و مالی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه، 3 میلیون شاغل زن در ایران داریم افزود: 2 میلیون این عده بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند.

رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران با اشاره به اینکه، در جهان سن بازنشستگی زنان و مردان بالای 60 سال است عنوان کرد: در کشور با بحران های آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی مواجه هستیم.

حسن زاده با بیان اینکه، 62 درصد از کسانی که پیش از موعد بازنشسته می شوند دوباره جذب بازار کار می شوند گفت: حقوق فرد شاغل در زمان بازنشستگی دو سوم می شود و لذا حقوق ریزش پیدا می کند.

در ادامه بحث حسن زاده رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه به نفع اشتغال کشور خواهد بود گفت: اگر فردی شاغل رسمی باشد خیلی از ادارات دولتی مایل اند که ریزش نیرو داشته ‌باشند و نیروی زیادی لازم ندارند لذا ممکن است کارفرمایان دولتی از این قضیه خیلی استقبال کنند.

مصوبه بازنشستگی خانم ها با بیست سابقه کار، مشکل اشتغال را حل نمی کند

وی افزود: آمارها نشان می دهد که این مصوبه نخواهد توانست که مشکل اشتغال در کشور را رفع کند و باعث نخواهد شد که افراد جدیدی استخدام شوند.

حسن زاده با اشاره به چالش ها و مشکلات صندوق ها اظهار داشت: مشکلی که در صندوق ها داریم تنها بحث مدیریت نیست بلکه یکی از مشکلاتی که داریم وضعیت اقتصاد کلان کشور است.

ما هیچ نهاد ناظری را در صندوق های بازنشستگی نداریم

رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران ادامه داد: فاکتور نهاد ناظر نیز از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که ما هیچ نهاد ناظری را در صندوق های بازنشستگی تعیین نکرده ایم؛ برای بانک ها، بانک مرکزی و برای بیمه های تجاری، بیمه مرکزی ناظر هستند.

حسن زاده در پاسخ به این سوال که چرا باید انتظار داشته باشیم که صندوق های بازنشستگی ورشکست شوند گفت: متوسط بیمه پردازی در سازمان تامین اجتماعی ۲۱ سال است در حالیکه که متوسط برخورداری از مستمری حدود ۳۸ سال است، شما هجده درصد حقوق را به عنوان کسورات بیمه پرداخت می کنید و حدودا ۸۰ تا ۹۰ درصد حقوق را به مدت ۳۸ سال دریافت می کنید، چنین صندوقی می تواند پایداری داشته باشد؟

وی با بیان اینکه قوانین در ایران خیلی دست و دلبازانه طراحی شده گفت: ما رفاه را در صندوق های بیمه ای آورده ایم و این در حالی است که صندوق های بیمه ای موظف نیستند که رفاه را تزریق کنند بلکه آنها باید براساس اصول بیمه ای، کار خود را انجام دهند.

در ادامه این بحث سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با همین بحث گفت: اختلاف بین کسی که با بیست سال سابقه کار و شخص دیگری که با سی سال سابقه کار خود را بازنشسته می کند چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد حقوق است لذا این موضوع انگیزه برای زودتر بازنشسته شدن را کم می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه تبعیض جنسیتی را بهمراه خواهد داشت گفت: زنان مثل مردان نیستند و علاوه بر فعالیت در محیط کاری خود در خانه هم مسئولیت دارند بنابراین فرسودگی زنان در دراز مدت بیشتر از مردان است و این تبعیض، یک تبعیض مثبت برای زنان بود ضمن اینکه در مقایسه با کشورهای دیگر زنان ما از وضعیت سلامت جسمی ضعیفتری برخوردارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین اخبار از بیمه خانم های خانه دار نیز اعلام کرد: این موضوع تنها ۲ سال در برنامه بودجه سنواتی کشور آمده بود که گفته می شود بین ۷۰ تا ۲۰۰ هزار زن در این رابطه بیمه شدند.

وی اضافه کرد: است طرح را دنبال می کنیم ضمن آنکه بحث بیمه زنان خانه دار در برنامه ششم توسعه نیز گنجانده شده اما اولویت با زمانی است که دارای سه فرزند هستند.

۸۵ درصد از کسری صندوق های بازنشستگی کشوری توسط دولت پرداخت می شود

در بخش پایانی این برنامه حسن زاده رئیس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران با اعلام اینکه هم تاکنون ۸۵ درصد از کسری صندوق های بازنشستگی کشوری توسط دولت پرداخت می شود گفت: متاسفانه مشکل نبود نهاد ناظر بر صندوق های بازنشستگی مشکلی است که به آن توجه نمی شود.

وی افزود: بار مالی برای قانون بیست سال سابقه برای خانم ها حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که وضع صندوق های ما خوب نیست و نباید به فکر راه حل باشیم.

حسن زاده ادامه داد: ایرادی ندارد که خانم ها با بیست سال سابقه خود را بازنشسته کنند اما به جای ۱۸ یا ۲۰ درصد کسورات باید ۸۰ درصد کسورات پرداخت کنند؛ تبعات این طرح بسیار وحشتناک خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
زری
Iraq
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
۰
۰
اینها چرا از منظر تكریم زن و خانواده به موضوع نگاه نمیكنند.؟
آیا نباید اساس جامعه اسلامی بر خانواده سالم بنا گردد؟
شاغل
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
۰
۰
سلام
آقای حسن زاده ترا خدا بذارید بریم خونه اجباری نیست مثلا همكار من می خواد تا 40سال هم كار كند ولی بنده با 26 سال سابقه و54 سال سن برم این چه اشكالی دارد یه پیر زن تو اداره چكار می كنه همش چرت می زنه خانم سلحشوری تا عمر دارم براتون دعای خیر می كنم
احمد رضا طیبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
۰
۰
مگر پول رو از جیبشون می دن كه پول ندارن من تعجب می كنم بیمه ها این رو میگن .آقاجان شما هر ما از حقوقش درصدی برداشتی كار اقتصادی كردی و سودش رو بردی یعنی صندوق ها پول خود شخص رو به خودش میدن این چه حرفیه كه منابع و اعتبارات جواب نمیده پس این پولها كجا می ره ؟؟؟ 20 سال طرف پول داده .هر لحظه كه اراده كنه شما باید آماده باشی .
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
۰
۰
بجای استخدام این همه زن از مرد ها استفاده كنید كه همه بیكارن و شرمنده زن وبچه اونایی كه زنهاشون شاغلن خودشون هم شاغلن از دوجا میخورن این انصاف نیست كه مردها بیكار باشن و زنها همه سركار خدارو خوش نمیاد بخدا ظلمه
كارمند 2
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
سلام خانمها 20 سال بیمه 30 درصد پرداخت كرده اند نه 18 تا 20 درد اگر هم بخواهند 80 درصد حق بیمه پرداخت كنند دیگر چه برای خودشان میماند اصلا برای چه كار كنند برای 80درصد كه به بیمه بدهند خوب است كه قانونی داریم كه حق بیمه را مشخص كرده است ومن مطمئن هستم كه معلومات و درك و تجربه آقای حسن زاده بسار بالاست و هرحرفی رانمیزند...........ولی به نظرم این طرح تبعات اجتماعی مثبتی خواهد داشت ............
گلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
۰
۰
با سلام تو را بخدا الكی به زنان ظلم نكنید زن هم در خانه كار می كند هم بیرون همان بیست سال برایش دو برابر كار كردن است در واقعه 40سال از عمرش می رود همه جا به زنان ظلم میشود
حدیث
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
۰
۰
موافقت نمایید . خدا خیرتان دهد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها