دکتر علی‌عسکری در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه تاکید کرد

تلویزیون تعاملی، اولویت رسانه ملی

مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه، عصر امروز با حضور دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما، دکتر نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ملی، دکتر رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، مهندس رضا قدیمی معاون فضای مجازی رسانه ملی و معاونان، مدیران و مهندسان بخش فنی در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۹۹۱۸۹۳
تلویزیون تعاملی، اولویت رسانه ملی

به گزارش جام‌جم، رئیس رسانه ملی در این مراسم، سازمان صدا و سیما را یک رسانه برودکست (صوتی تصویری) حرفه‌ای دانست که آرام آرام به سمت تعاملی شدن و هوشمندسازی گام بر می‌دارد.

دکتر علی‌عسکری ضمن اشاره به درهم‌تنیدگی بخش فنی و محتوایی در سازمان صدا و سیما و اهمیت هر کدام از این بخش ها، حوزه معاونت فنی را ذی‌قیمت، ارزشمند و موجب افتخار دانست و یادآور شد که به همت این بخش سیگنال‌های سازمان صدا و سیما به تمام کشور حتی جهان ارسال می‌شود.

رئیس رسانه ملی ضمن اشاره به فعالیت جهادی و انقلابی بخش فنی سازمان صدا و سیما، فعالان این بخش را صاحب ایده‌های مترقی و مدرن دانست و تاکید کرد: این دوستان به آینده فکر می‌کنند، تدبیر دارند و نگاهشان رو به جلوست. با این نگاه صدا و سیما گام به گام به رسانه‌ای بر بستر تعامل، فضای مجازی و هوشمندسازی سوق داده می‌شود.

دکتر علی‌عسکری، حوزه فنی را جسم و بخش محتوایی را جان صدا و سیما توصیف کرد که در کنار هم به شکل گیری اندامی زنده و پویا منجر می‌شوند و همچنان که روح سالم در بدن سالم است، بخش فناوری می‌تواند به روح ساری و جاری در رسانه ملی سلامت ببخشد.

نقش صداوسیما در نظام

رئیس رسانه ملی با تاکید بر این که این سازمان در اوج مشکلات مالی 65 شبکه تلویزیونی و 83 شبکه رادیویی را اداره می‌کند، درباره نقش صدا و سیما گفت: نقش صدا و سیما در مجموعه نظام، مهم و بی بدیل، تاثیرگذار و بی نظیر است. این رسانه، محور مقاومت در برابر استکبار است و در مقابل رسانه‌هایی که با تمام قوا برای ناکارآمد کردن افکار عمومی تلاش می‌کنند، ایستادگی می‌کند.

دکتر علی‌عسکری، وجود 200 شبکه فارسی زبان معاند را که برای مردم کشور برنامه‌ریزی می‌کنند، در جهان بی سابقه دانست و توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران با افتخار ایستاده و ضریب نفوذ،آمارها و نظرسنجی‌ها نشان از موفقیت سازمان صدا و سیما دارد. وی با تاکید بر عقب‌ماندگی در زمینه فضای مجازی توضیح داد: برودکست صدا و سیما در کلاس جهانی فعالیت می‌کند و اگر با مشکل مالی مواجه نباشد در تامین محتوای ارزشمند از جمله انواع برنامه‌های ترکیبی و سریال‌های فاخر و ارزشمند، اقدامات قابل توجهی خواهد داشت، هرچند در زمینه فضای مجازی درگیر عقب ماندگی هستیم، اما خوشبختانه گام‌های اولیه برداشته شده و بسرعت در حال جبران این عقب ماندگی هستیم.

دکتر علی‌عسکری از فعالان این عرصه خواست که به عمق علمی، تخصصی و معارفی خود اضافه کنند و با کسانی که در بخش تولید محتوا فعال هستند همراهی داشته باشند تا بتدریج رسانه ملی به جایگاه مورد نظر برسد.

تلویزیون تعاملی یکی از فوریت‌های صدا و سیما

وی ایجاد تلویزیون تعاملی را یکی از فوریت‌های سازمان صدا و سیما دانست و براهمیت حمایت از آی پی تی وی، تاکید کرد و گفت: در زیرساخت‌ها تجاربی داریم؛ بعد از آی پی تی وی کلاسیک برای ایجاد آی پی‌تی وی بر بستر اینترنت تلاش خواهیم کرد که بهترین سرویس در جهان است. در این زمینه معاونت فضای مجازی، شبکه ها، مراکز استان‌ها و همه بخش‌های خانواده صدا و سیما باید همکاری و همگرایی داشته باشند.

همچنین در این مراسم دکتر علی‌عسکری از راه اندازی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر خبر داد و اظهار کرد: شکل‌گیری سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، کار پر اهمیتی است و طبق نظریه تفصیلی شورای نگهبان و نظر مقام معظم رهبری، صدور مجوز و نظارت و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، منحصرا در اختیار صداو سیماست.

وی اظهار امیدواری کرد سامانه‌ای قانومند برای کسانی فراهم باشد که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

حرکت به سمت رسانه‌های نوین

دکتر رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه را تلاشی برای ایجاد همگرایی دانست و تاکید کرد: ساختار سازمانی رسانه ملی براساس تغییرات فناوری رسانه تغییر کرده است.

معاون توسعه و فناوری صدا و سیما، با اشاره به این‌که ساختار سازمانی رسانه ملی براساس تغییرات فناوری رسانه تغییر کرده است، گفت: در رسانه ملی، بخش‌های زیرساختی به معاونت توسعه و فناوری رسانه سپرده شده است. بر این اساس، معاونت فضای مجازی ایجاد و در ادامه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی افتتاح شد.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در عصر رسانه‌های نوین برای رسانه‌های سنتی یا همگانی رخ داده است، توضیح داد: آینده جهان از آن انسان‌های هوشمند است و باید به سمت رسانه‌های هوشمند حرکت کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های دوره سیزدهم اجلاس فناوری رسانه تصریح کرد: تلاش ما در سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه بر این بود که مسیر همگرایی را هموار کنیم و در این راه همکاران و اندیشمندان داخلی و خارجی همراه ما بودند. شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند داخلی با حضور در این اجلاس، نظرات خود را به متخصصان فنی صداوسیما ارائه کردند. 200 طرح نوآوری در اجلاس ارائه شد که به باور متخصصان از عمیق‌ترین طرح‌هایی است که در فضاهای مختلف سازمان صداو سیما قابلیت اجرا دارد. در نمایشگاه فناوری رسانه، شرکت‌های قابل و توانمندی حضور داشتند که در حال تولید فناوری‌های نوین در صنعت رسانه هستند.تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان در این زمینه برای ما راهگشاست.

علیدادی خاطرنشان کرد: موضوع ماهواره ملی در دستور کار معاونت قرار دارد و توسعه زیرساخت‌های رسانه نوین در دستور کار است.

براساس اظهارات دکتر علیدادی، در این دوره از اجلاس بیش از 200 طرح نوآورانه و خلاقانه ارائه شد که به باور متخصصان از عمیق‌ترین و جدید‌ترین طرح‌هایی است که قابل بهره‌برداری در تمام بخش‌های صداوسیماست.

رشد شرکت‌های دانش‌بنیان

مهندس محمد فهمی، دبیر سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه و قائم‌مقام معاون توسعه و فناوری رسانه ملی نیز این دوره از اجلاس را یکی از پرمحتواترین دوره‌های اجلاس برشمرد و اظهار کرد: تلاشمان این بود که از تمام ظرفیت‌ها و داشته‌های حوزه فنی رسانه ملی استفاده کنیم. این افتخار رسانه ملی است که طی 25 سال گذشته باعث شکل‌گیری و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری رسانه شده است؛ شرکت‌هایی که تمرکزشان را روی فناوری‌های نوین رسانه‌ای قرار داده‌اند.

مهندس فهمی با اشاره به کیفیت گیرنده‌هایی که امروز در اختیار مخاطبان قرار دارد، اظهار امیدواری کرد: پیشرفت‌های حاصل شده، روزگاری خواهد رسید که مخاطبان بتوانند با هر وسیله در هر مکان و هر زمان، محتوای صوتی و بصری را با بهترین کیفیت دریافت کنند و به محیط ابری متصل شوند که اجازه می‌دهد کاربر هر محتوایی را که دوست دارد، دریافت کند.

همچنین در این مراسم، فاز اول فیبر نوری ضمن ارتباط مستقیم با مرکز خراسان رضوی در حرم امام رضا (ع) به صورت رسمی افتتاح شد. در فاز نهایی این طرح، 32 نقطه از خراسان رضوی به صدا و سیمای مرکز استان متصل خواهند شد.

رونمایی از کتاب «فناوران آسمانی» با حضور رئیس رسانه ملی و تقدیر از خانواده شهید داوود جوانمرد نیز از دیگر برنامه‌های اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه بود.

رونمایی از 5 طرح بخش فنی

در سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه، چهار طرح از مجموعه دستاوردهای بومی‌سازی بخش فنی صنعت رسانه با حضور رئیس سازمان رسانه ملی رونمایی شد.

دکتر علی‌عسکری پیش از حضور در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه، از نمایشگاه خودکفایی رسانه بازدید و از چهار طرح دانــش‌بنیان از مجمــوعه دستاوردهای بومــی‌سازی بخش فنی صنعت رسانه کشور رونمایی کرد؛ فرستنده تلویزیونی DVB-T/T2، با توان 12 کیلووات محصول شرکت فرا افرند، آنتن DSNG در باند KU با قطر یک و نیم متر محصول شرکت اشتاد پارس، هد و سه پایه سبک محصول شرکت تولیدی صنعتی پیروز و دستگاه Master Control Systems) MCS) که کوچک‌شده میز تصویر بزرگ است و محصول شرکت صمیم رایانه. در این مراسم، رادیو نمای شبکه‌های ایران، قرآن، آوا و جوان با حضور دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما به صورت رسمی افتتاح شد.

دکتر علی‌عسکری از افتتاح رادیونما برای همه شبکه‌های سراسری و استانی رادیو خبر داد و درباره علت راه‌اندازی آن گفت: هدف رسانه ملی از راه‌اندازی این سامانه افزایش ضریب نفوذ رادیو در میان مخاطبان بود. در رادیونما، تصاویر پرمعنایی در کنار صدا قرار می‌گیرد و این کار باعث بهتر شنیده شدن رادیو می‌شود.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: رادیو، رسانه‌ای پرمحتوا با ویژگی‌های ارزنده است و افزایش ضریب نفوذ این رسانه اهمیت دارد.

در حاشیه این اجلاس سه نمایشگاه خودکفایی فنی رسانه، نمایشگاه فناوری‌های نوین و نمایشگاه رسانه‌های نوین با حضور شرکت‌های فعال در زمینه فناوری رسانه و ارتباطات برگزار شد.

دکتر علی‌عسکری در بخش نمایشگاه رسانه‌های نوین گفت: به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد کردیم و نتیجه آن را نیز گرفتیم؛ به شکلی که این شرکت‌ها یک نقطه اتکا در فناوری و صنعت رسانه در کشور هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها