یک تحلیگر سیاسی در ارزیابی خود از مذاکرات صلح سوریه می گوید اجلاس آستانه قزاقستان بعنوان مسیری برای برون رفت از مناقشات منطقه همچنان در ابعاد گوناگون اعم از مشارکت گروه ها ، موضوعات مذاکره در مرحله رایزنی و مشورت قرار داشته و ترکیب نهایی اعضای نشست هنوز مشخص نیست.
کد خبر: ۹۹۱۵۷۹
تلاش تهران برای حصول نتیجه مذاکرات آستانه/  آمریکا با پازلی سردرگم در معادلات سوریه!

"مصیب نعیمی" کارشناس مسایل منطقه با بیان اینکه گفتگوهای آتی سوریه در آستانه از لحاظ محتوا به ویژه نوع آرایش شرکت کنندگان تاکنون در کش و قوس طرفهای مذاکره است، پیرامون این نشست سرنوشت ساز به جام جم آنلاین گفت: در راستای حل مناقشات منطقه، ترکیه موظف به ارتباط و رایزنی با معارضان مسلح سوری و سایر گروه های تاثیر گذار در میدان سوریه شده تا بستر لازم برای تشکیل جلسات پیش رو فراهم شود.

وی تصریح کرد: بدلیل تعدد نیروهای درگیر در جنگ با سوریه و همچنین اختلاف دیدگاه هایی که این طرفها در مذاکره با دولت مرکزی دمشق دارند؛ معادلات سوری بیش از پیش پیچیده شده و از این ضرورت داشت که کشور برای تجمیع آرای معارضان آنها را نمایندگی کند.

نعیمی با اشاره به هماهنگی مستمر ائتلاف جبهه مقابله با تروریسم یعنی ایران – روسیه – سوریه و سایر اعضای همسو با آن خاطر نشان کرد: در رابطه با حل مسالمت آمیز و مشروعیت دولت اسد همگرایی کامل بین طرفین وجود دارد و طرفین متضمن صلح در سوریه هستند ، لیکن مذاکره کننده مقابل با وجود صحنه گردانی و حمایت تروریستها از طرف برخی گروهها موضع روشنی از حضور خود در تحولات آینده سوریه ندارد.

وی افزود: با چنین فضای دوگانه ای در جبهه معارضان دولت اسد محور شرقی مذاکرات صلح سعی در تحکیم پایه های آشتی در منطقه دارد، بنابراین نشست آستانه پاسخگوی بسیاری از پرسشها در این مقوله خواهد بود.

این کارشناس منطقه در خصوص اتهامات واهی روزهای گذشته از طرف برخی جریانهای درگیر با دولت سوریه مبنی بر نقش ایران در نقض آتش بس، اظهار داشت: جوسازی رسانه ای علیه جمهوری اسلامی چندان هم غیر طبیعی نیست، تروریستها به دلیل انشقاق در بین گروه های خود بر سر تبادل آتش بسوی مقاومت سوریه بشدت اختلاف نظر دارند، از این رو با فرافکنی تلاش دارند چهره رکن اصلی مبارزه با تروریسم را مخدوش سازند.

در ادامه، پیرامون مناسبات و سفرهای دیپلماتیک روزهای گذشته تهران – دمشق - مسکو از نعیمی سوال شد که وی در پاسخ به آن خاطر نشان کرد: رفت و آمدهای سیاسی چند روز اخیر قطعا بمنظور آماده سازی مذاکرات آستانه و تعیین چارچوبها انجام می گیرد و به این سبب نشست از جهاتی حایز اهمیت ارزیابی می شود.

تحلیلگر سیاسی منطقه تصریح کرد: دولت سوریه با استناد به شواهد متقن بخشی از مخالفان را در زمره گروه های تروریستی قرار داده لذا نسبت حضور آنها در آستانه تردید دارد و قدرتهای تاثیر گذار منطقه همچون ایران تلاش دارد در پازل مذاکرات صلح، مردم و نظام حاکم بر سوریه منتفع گردند.

نعیمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر مولفه ای که منجر به کنار گذاشتن اسلحله توسط معارضان سوری و برقراری صلح در منطقه شود استقبال نموده لیکن از طرفی نمی توان انتظار داشت تمام معضلات منطقه ای و فرامنطقه ای در این نشست حل و فصل شود.

وی در خصوص اینکه چرا تهران با حضور واشنگتن در گفتگوهای سوری آستانه مخالف است، خاطر نشان کرد: نظر به تحولات داخلی آمریکا، بین دولت قبلی و ترامپ اختلاف نظراتی بر سر سوریه وجود دارد از این رو موضع کاخ سفید مبهم بوده و به همین دلیل ایران چارچوبه مشخصی را از نقش ایالات متحده در صلح متصور نیست. ولی همچنان آنها مایلند بعنوان عضو ناظر در نشست مذکور حضور بهم رسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها