تحول فنی در سازمان به روایت معاون توسعه و فناوری رسانه

انقلاب در سیگنا‌ل‌رسانی باکیفیت

یادداشت اختصاصی جام جم آنلاین

رسانه ملی در مسیر تعامل و همگرایی

رسانه ها در ساختارهای کلی براساس لایه های گوناگون شکل گرفته اند. در یکی از این مدل ها رسانه ها را متشکل از سه لایه زیرساخت، محتوا و مخاطب درنظر گرفته اند.
کد خبر: ۹۹۱۲۴۲
رسانه ملی در مسیر تعامل و همگرایی

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر رضا علیدادی در ادامه یادداشت خود می نویسد: در رسانه های فضای مجازی گاهی این ساختار بصورت چهارلایه ای و گاهی بیشتر نیز مطرح می شوند. این چهار لایه شامل زیر ساخت، لایه منطقی، لایه محتوایی و لایه کاربری است. هر یک از این ساختارها اگربه عنوان شاکله یک رسانه فرض شوند، ضرورت ایجاد و وجود زیرساخت هایی که محتوا برمبنای آن به مخاطب یا کاربر منتقل شود ضروری است.

گاهی تئوری پردازهای رسانه ای این زیرساخت ها را خود به عنوان یک مولفه قدرت مطرح می نمایند و عدم وجود آن را به عنوان نقطه ضعف اساسی تلقی می نمایند. رسانه ملی نیز در سپهر رسانه همگانی و نوین خود دارای زیرساخت هایی است که انتقال پیام براین بستر انتقال می یابد. گستره زیرساختی این سازمان به گونه ای است که در سراسر کشور وظیفه پیام رسانی را به دورترین نقاط کشور برعهده دارند.

ازطرف دیگر پیچیدگی و تنوع تخصص های مرتبط با این زیرساخت های فنی، خود حدیث مفصلی است که شامل انتشار، انتقال، تولید و پخش، زیرساخت برق و تاسیسات، فناوری اطلاعات و فضای مجازی است. فناوری های انتشار شامل پخش تلویزیون دیجیتال، رادیو اف ام و رادیو موج متوسط در تمام بخش ها، اعم از طراحی، توسعه و بهره برداری می باشد. این فناوری ها هر روز درحال تغییر و ارایه نوآوری هایی هستند که هم در دنیا و هم درکشور عزیزمان شاهد آن هستیم.

یکی از رخدادهای مهم ملی دراین فضا، خوداتکایی است که علی رغم اعمال تحریم های ظالمانه توسعه چشمگیری در کشور داشته است و اگر خودکفایی دراین فضا نبود، هجمه رسانه ای معاند در فضای رسانه ای کشور معضل اساسی تلقی می شد. طراحی و ساخت تجهیزات استودیویی که از نوع پتنت های نرم افزاری و سخت افزاری تلقی می شوند عاملی جهت ایجاد شرکت های دانش بنیان در فضای رسانه ای بوده است. این مهم باعث پیشرفت سریع از یک سو، کاهش هزینه های توسعه ای در بخش های استودیویی از سوی دیگر بوده است. همچنین تربیت نیروهای متخصص ملی جهت توسعه، بهره برداری و کاربری پیشرفته ترین تجهیزات اعم از داخلی و خارجی خود اقدام مهمی در رسانه ملی تلقی می شود.

این مهم قابلیت و توان مهندسی را به گونه ای ارتقاء داده است که امکان طراحی و تجهیز هر نوع استودیوی تصویربرداری را در داخل کشور مهیا کرده است. حوزه انتقال از مهمترین حلقه های زنجیره تولید تا دریافت توسط مخاطب تلقی می شود. این مهم با مدیریت سازمان صداوسیما هم در خودکفایی محصولات نتیجه بخش بوده و هم در توانمندسازی نیروی انسانی نخبه درون سازمان جهت انجام انواع گوناگون از پروژه ها ثمربخش بوده است. طراحی و اجرای انواع خطوط ارتباطی، مایکروویو، فیبرنوری، ماهواره اعم از سیار و ثابت کاملاً قابل مشاهده است.

ایمن سازی و مستقل سازی های انجام شده دراین حوزه ایمنی سیگنال را تا حد زیادی افزایش داده است، نگهداری، نظارت و دقت بر پخش سیگنال اطمینان خاطری برای مخاطب حاصل شده است که کمتر مشکلاتی در ارسال تصاویر شبکه ها مشاهده می شود. زیرساخت های رسانه ای نوین، فناوری اطلاعات و فضای مجازی در حد قابل قبولی برای کاربران این فضا توسط این سازمان ایجاد شده است و شبکه های رادیویی و تلویزیونی می توانند با مخاطبان خود به راحتی ارتباط برقرار نمایند و این فضا با سرمایه گذاری های انجام شده توسط سازمان هر روز در حال گسترش روزافزون است.

ایمنی پخش در برق و تاسیسات و تجهیزات پیشرفته به گونه ای است که ارسال سیگنال به مخاطب به خوبی و بدون مشکل انجام می شود. با این تفصیل مشاهده می شود درک مسیر حرکت فناوری های جهانی زیرساخت های رسانه ای اهمیت زیادی می یابد، همچنین آگاهی از آخرین تولیدات و محصولات این فضا برای کارشناسان و مهندسان فنی کمک شایانی در طراحی های آتی و تفکرات فنی طرح ها خواهد داشت.

این امر مهم در فضای رسانه ای سازمان صدا و سیما مدیریت شده است و آن برگزاری سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه است. این اجلاس با شعار همگرایی رسانه ای و رسانه ترکیبی در دو روز متمادی برگزار می شود و ده ها سخنران داخلی و خارجی، آخرین مسیر فناوری و طرح ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. از 200 طرح خلاقانه و نوآورانه فنی قدردانی می شود و در نمایشگاه فناوری رسانه، آموزش حرف اول را می زند.

دکتر رضا علیدادی
معاون توسعه و فناوری رسانه ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها