اواسط شهریور امسال، پرتابگر فالکون ـ 9، متعلق به شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس در جریان آزمایش‌های پیش از پرتاب، ناگهان روی سکوی پرتاب منفجر شد. این پرتابگر قرار بود ماهواره مخابراتی آموس ـ 6 را در مدار زمین قرار دهد، اما بر اثر این انفجار پرتابگر و محموله هر دو از بین رفتند.
کد خبر: ۹۹۱۲۳۹
آغاز سالی نکو برای فالکون‌ها

به نظر می‌رسید وقوع این اتفاق روی زمان‌بندی ماموریت‌های آتی این پرتابگر تاثیر منفی بگذارد، اما این اتفاق رخ نداد و پرتابگر فالکون ـ 9 در نخستین ماموریتش در سال 2017، عملکرد خوبی از خود نشان داد. فالکون ـ 9 صبحگاه شنبه 25 دی از پایگاه فضایی واندنبرگ در غرب آمریکا با موفقیت به فضا پرتاب شد. در این پرتاب، اسپیس‌ایکس موفق شد، 10 ماهواره مخابراتی ایریدیوم را در مدار زمین قرار دهد.

این ماهواره‌ها نخستین گروه از نسل دوم ماهواره‌های ایریدیوم هستند. وزن هر ماهواره حدود 860 کیلوگرم است و فالکون ـ 9 آنها را در ارتفاع 625 کیلومتری از سطح زمین قرار داد. این ماهواره‌ها در مداری قطبی دور زمین می‌گردند. هدف از پرتاب ماهواره‌های ایریدیوم، پوشش ارتباطی تلفن‌های ماهواره‌ای، کشتی‌ها و هواپیماهاست.

پرتابگرهای بازیافتنی

موشک مرحله اول پرتابگر فالکون ـ 9، برخلاف سایر پرتابگرهای جهان قابل بازیافت و استفاده مجدد است. در پرتاب اخیر فالکون ـ 9، مرحله اول آن پس از 5/2 دقیقه به ارتفاع 70 کیلومتری زمین رسید و با اتمام سوخت از پرتابگر جدا شد. پس از جدایی و نزدیک‌شدن به زمین، موتور کاهنده سرعت روشن شد و به آرامی روی سکوی شناور دریایی در اقیانوس آرام فرود آمد.

شرکت اسپیس‌ایکس در نظر دارد با این روش، هزینه پرتاب‌های فضایی را کاهش دهد. این نخستین‌بار نیست که مرحله اول پرتابگر فالکون ـ 9 بازیابی می‌شود. پیشتر این شرکت 19 بار برای بازیابی مرحله اول پرتابگرهای فالکون ـ 9 تلاش کرد که هشت مورد آن با شکست مواجه شد.

داستان بازیابی مراحل پرتابگرهای فالکون به اینجا ختم نمی‌شود. شرکت اسپیس‌ایکس انیمیشنی را در رسانه‌ها منتشر کرده که در آن نمایی از پرتاب نسل آینده پرتابگرهای فالکون دیده می‌شود. طول این پرتابگر که فالکون ـ هِوی نام دارد، 70 متر است و می‌تواند تا 54 تن محموله را در مدار پایین (ارتفاع 2000 کیلومتری) قرار دهد. آنچه در این انیمیشن همه را شگفت‌زده کرد، بازیابی مرحله اول پرتابگر فالکون به همراه دوتقویت‌کننده غول‌پیکر آن به طور همزمان است.

اسپیس‌ایکس در نظر دارد این پرتابگر و فناوری بازیابی آن را برای نخستین‌بار در تابستان سال آینده آزمایش کند. در صورت موفقیت‌آمیزبودن این آزمایش، رکورد تازه‌ای در صنعت پرتابگرهای فضایی به نام شرکت اسپیس‌ایکس ثبت می‌شود. این شرکت قرار است در آینده از پرتابگر فالکون ـ هِوی برای پرتاب محموله‌هایی به ماه و مریخ استفاده کند.

محمدرضا رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها