صنعت جهانی و رو به رشد پهپادها در مسیر پیشرفت خود معطل صدور سیاست ها و قوانین دولت ها نشده و راه خود را با سرعتی زایدالوصف به پیش برده است. به همین دلیل با وجود مزایای زیاد این ربات های پرنده، به دفعات شاهد خرابکاری آنها در شرایط و به روش های مختلف بوده ایم که از جمله مهم ترین آنها می توانیم به برخورد یک پهپاد به ایرباس A380 لوفتهانزا، تلاش برای فرار از زندان با کمک پهپاد و مجروح شدن دو خدمه یک هواپیما در تلاش برای عدم برخورد با یک پهپاد، اشاره کنیم.
کد خبر: ۹۹۱۰۵۵
کشورهای دیگر برای شکار پهپادهای مزاحم چکار می کنند؟ +عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از تک شات، به همین دلیل شرکت ها و نهادهای دولتی و قانون گذار از مدت ها پیش به فکر راهکارهایی برای مبارزه و جلوگیری از فعالیت های مخرب پهپادهای غیرقانونی در مناطق پرواز ممنوع افتاده اند. برای مثال در حال حاضر استفاده از پهپادهای مجهز به دوربین در کشور سوئد ممنوع است.

با توجه به حادثه تیراندازی سامانه های پدافند هوایی در مناطق مرکزی تهران به دلیل مشاهده یک هلی شات (پرنده بدون سرنشین بسیار سبک] که وارد محدوده پرواز ممنوع شده بود، در ادامه با نمونه هایی از سیستم هایی که به زودی شاهد استفاده فراگیر آنها در شرایط مشابه خواهیم بود، آشنا می شویم. با تک شات همراه باشید.

1. سلاح ارتش آمریکا برای شکار پهپادها

ارتش آمریکا سال گذشته ویدیویی از نحوه از کار انداختن پهپادها توسط سربازان این کشور و با استفاده از سلاحی که به طور ویژه برای مقابله با پهپادها طراحی شده منتشر کرد. در بخش هایی از این ویدیو سربازهای ارتش آمریکا یک پهپاد متخاصم را با استفاده از سلاح Batelle DroneDefender طی یک مانور در پایگاهی در نیو مکزیکو شکار می کنند.

در این مانور، به سربازان اطلاع داده شد که یک پهپاد در نزدیکی آنها وجود دارد و آنها به سرعت وارد عمل شده و آن را هدف قرار دادند. سلاح Batelle DroneDefender از نوع دوش پرتاب است و پهپادها را با امواج رادیویی ساقط می کند. اگر از این سلاح همراه با سیستم های راداری استفاده شود، امکان شناسایی و سرنگون ساختن پهپادها از فواصل دور نیز میسر می شود.

2. پهپادهای شکارچی که پهپادهای غیرقانونی را به تور می اندازند

حدود دو سال پیش پلیس توکیو موفق به دستگیری مردی شد که پهپادی حاوی مقدار کمی مواد رادیواکتیو را بر سقف دفتر نخست وزیر ژاپن فرود آورده بود. این اقدام صرفاً اعتراض به سیاست‌های انرژی هسته‌ای این کشور بود و یک اقدام تروریستی جدی نبود، در هر حال این رویداد برای پلیس ژاپن یک زنگ خطر بود. به منظور رویارویی با تهدیدهای هوایی این چنینی در آینده، دپارتمان پلیس توکیو از یک پهپاد رهگیر رونمایی کرد که با استفاده از تور، پهپادهای کوادکوپتر خرابکار را شکار کرده و به دام می‌اندازد.

این پهپاد رهگیر شش موتوره یک تور با ابعاد 3 در 2 متر را با خود حمل می کند و تنها زمانی به آسمان فرستاده می‌شود که پلیس یک پهپاد غیرقانونی را شناسایی کند. افسران پلیس در مرحله اول از اسپیکرهایی با صدای بلند استفاده می‌کنند تا به مالک پهپاد مورد نظر هشدار داده و پهپاد را از آسمان پایین بیاورند. اصلی‌ترین دلیل استفاده از تور برای به دام انداختن پهپاد خرابکار، جلوگیری از سقوط آن به زمین در صورت استفاده از سایر روش‌ها و آسیب رساندن به شهروندان بوده است.

3. آموزش به عقاب ها برای نبرد با پهپادها

پلیس هلند چندی قبل با شرکتی هلندی به نام Guard From Above که در زمینه آموزش حیوانات شکارچی فعالیت می کند وارد همکاری شد تا به پرندگان شکاری آموزش دهد پهپادهای غیرقانونی را شکار کنند.

پرندگان در کل میانه خوبی با پهپادها ندارند زیرا حضور پهپادها در آسمان برای پرندگان یادآور رفتارهای مشکوک و خرابکارانه است. با توجه به اینکه پرندگان شکاری اغلب از لحاظ ابعاد با پهپادها برابری می‌کنند، می‌توانند برای شکار این ربات‌های پرنده عملکرد قابل قبولی داشته باشند. به نظر می‌رسد پرندگان می‌توانند به نحوی پهپادها را منهدم کنند که خود هیچ آسیبی از نبینند. پرندگان از هوش بصری بسیار بالایی برخوردار هستند و از آنجایی که به خوبی پره‌های در حال چرخش پهپاد را تشخیص می‌دهند، به مرکز آن ضربه وارد می‌کنند و آسیبی نمی‌بینند. با وجود اینکه از دید انسان، پره‌ها کاملا محو هستند، عقاب‌ها می‌توانند حرکت پره‌ها را ببینند و اغلب اغلب قسمت میانی بالایی پهپاد را هدف قرار می‌دهند.

4. سیستم دفاعی ضد پهپاد Deutsche Telekom


Deutsche Telekom که شرکت مادر T-Mobile است تایید کرده در حال توسعه یک سیستم دفاعی ضد پهپاد است که انتظار می‌رود در سال جاری معرفی شود. احتمالا از این سیستم دفاعی به عنوان یک قابلیت امنیتی برای محافظت از هواپیماها، استادیوم‌ها و سایر محل‌هایی که پراز این پرنده‌های رباتیک در آنها ممنوع را خطرناک است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ظاهرا شرکت‌های خودروسازی یکی از مشتریان اصلی Deutsche Telekom خواهند بود، زیرا خبرنگاران و بدون شک سایر شرکت‌ها رقیب با استفاده از پهپادها از خودروهایی که در مرحله ساخت قرار دارند بدون اجازه عکس و فیلم می‌گیرند.

5. سیستمی که پهپادهای در حال پرواز را هک می کند


یک محقق امور امنیتی به نام جاناتان اندرسون که اخیراً ثابت کرد که دست گیری پهپادهایی که از پروتکل سیگنال DSMx تبعیت می کنند امکانپذیر است. بر خلاف روش های مرسوم پارازیت اندازی که فقط کنترل پهپاد را از دست کاربر خارج می کنند، در این روش مهاجم می تواند کنترل تمامی قابلیت های پروازی را در اختیار خود بگیرد.

این سیستم جدید که “Icarus” نام دارد، با استفاده از پروتکل مورد استفاده در پهپادها می تواند وارد عمل شود و به داده های انتقالی مابین پهپاد و کنترل کننده آن دسترسی پیدا کند. بعلاوه ساختار این سیستم بر "آسیب پذیری زمان حمله" استوار است که نفوذ به سیگنال های فرستنده اصلی به پهپاد را ممکن می سازد، بطوریکه پهپاد دستورات مهاجم را پذیرفته و دستورات کنترل کننده اصلی را رد می کند.

این سیستم دفاعی جدید از فناوری شرکت‌های مختلفی از جمله شرکت آمریکایی Dedrone استفاده خواهد کرد و می‌تواند با بکارگیری ترکیبی از سنسورهای صوتی (از جمله فراصوت)، اسکنرهای بسامد و دوربین‌ها، پهپادها را از فاصله 1.6 کیلومتری شناسایی کند. اما بخش اصلی نحوه دور کردن پهپادهایی که وارد محدوده هوایی ممنوعه شده‌اند. در آلمان شما نمی‌توانید پهپادهایی که وارد مناطق ممنوعه شده‌اند را تخریب کنید به این ترتیب باید از روش‌های مسالمت آمیز‌تری همچون پارازیت استفاده شود تا پهپادها مجبور به بازگشت شود.

البته در این بین شاهد طراحی سیستم های مختلفی برای محافظت از پهپادها نیز هستیم

سامانه های تخریب لیزری یکی دیگر از روش های انهدام پهپادها هستند. و در این بین نیز، کمپانی های سازنده پهپادها، تمامی تلاش خود را برای افزایش مقاومت و یافتن راهکارهایی برای در امان ماندن از این لیزرها به کار بسته اند. در همین رابطه اخیرا شرکتی به نام Adsys Controls موفق به طراحی جمر (Jammer) غیرعاملی تحت عنوان Helios شده است که می تواند منجر به بروز اختلال در عملکرد سلاح های لیزری شود. این جمر و یا اختلال‌گر در مرحله اول، اشعه لیزر را شناسایی و سپس، ویژگی های آن همانند طول موج و پالس را مشخص می کند. اینجاست که با ایجاد تداخل در آن ها، مانع از قفل شدن لیزر بر روی پهپاد و کباب شدن آن در آسمان می شود.

آمازون نیز به تازگی پتنتی را به ثبت رسانده که هدف آن مقابله با تهدیدات پیش روی پهپادهای تحویل کالای این شرکت است. پهپادی که دچار مشکل شده می تواند از پهپادی در نزدیکی خود کمک دریافت کند و به طور ایمن فرود بیاید. در شرایطی دیگر، پهپادهای مجاور می توانند به مرکز پشتیبانی آمازون وقوع حادثه را اطلاع دهند تا کارشناسان برای برطرف کردن مشکل تصمیم گیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
۰
۰
از ان یوزی كه در دستان بابك زنجانی بود استفاده كرده وحسابی كلك پهبادهای مزاحم ویا مهاجم كنده شود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها