مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر پایبندی به توافق هسته ای گفت: اروپا به تلاش خود برای رعایت و اجرای دقیق این توافق بسیار مهم ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۹۹۰۷۷۳
اتحادیه اروپا: به برجام پایبندیم

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، اتحادیه اروپا بر اجرای دقیق و پایبندی به توافق هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مطلب را از آغاز نخستین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در سال جدید میلادی اعلام کرد.

فدریکا موگرینی گفت: امروز نخستین سالگرد آغاز اجرای توافق هسته ای ایران است. اجرای این توافق شامل تعهدات هسته ای ایران و همچنین عزم راسخ جامعه بین المللی از جمله اتحادیه اروپا برای اجرای کامل تعهدات خود بر اساس این توافق است.

وی گفت: ما پس از یک سال شاهد اثرات این توافق در روابط ایران و اتحادیه اروپا بوده ایم که بسیار مهم است و شامل افزایش تجارت و روابط اقتصادی دو طرف بوده است. بنابراین نخستین نشست سال را با اثبات این که دیپلماسی موثر است و نتیجه می دهد آغاز و تاکید می کنیم اتحادیه اروپا به تلاش خود برای رعایت و اجرای دقیق این توافق بسیار مهم ادامه خواهد داد و بزرگترین دلیل این کار حفظ امنیت خود ماست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد: در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به طور ویژه به تحولات سوریه پرداخته خواهد شد.

موگرینی گفت: وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در خصوص فعالیت هایی که با همکاری قدرت های منطقه ای در مورد سوریه انجام می دهیم توجیه خواهم کرد. در مورد مذاکراتی که هفته گذشته در ژنو به ویژه با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و همچنین استفان دی میستورا و وزیر امور خارجه ترکیه برگزار کردم نیز به وزیران امور خارجه توضیح خواهم داد. ما در مورد فرایند صلح خاورمیانه نیز گفتگو خواهیم کرد و به روابط اتحادیه اروپا با گروه چهارجانبه و دوستان عرب خود می پردازیم.

مواضع غیر دیپلماتیک ترامپ

رئیس جمهور آمریکا امروز در مصاحبه با دو روزنامه بیلد آلمان و تایمز انگلیس اعلام کرد توافق نامه هسته ای ایران یکی از بدترین و توافق نامه هایی است که تا کنون منعقد شده است.

ترامپ در عین حال در این مصاحبه از پاسخ به این سوال که آیا این توافق نامه را زیر سوال خواهد برد، خودداری کرد.

اما فدریکا موگرینی خاطر نشان کرد توافقنامه هسته ای ایران که به لغو تحریم های اقتصادی بر ضد تهران منجر شد، «ارزش های خود را نشان داده و ثابت کرده است که دیپلماسی کارساز است».

مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازسرگیری تبادلات تجاری و روابط اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایران را واقعا ملموس توصیف و از آن استقبال کرد.

شانزدهم ژانویه سال 2016، مطابق با توافقنامه هسته ای ایران و قدرت های بزرگ که شش ماه پیش از آن منعقد شده بود، بخش عمده تحریم های بین المللی که به علت فعالیت های هسته ای ایران بر ضد این کشور وضع شده بود، لغو شد و در ازای آن ایران برنامه هسته ای خود را محدود کرد.

طبق اعلام وزارت نفت ایران، این کشور در عرض 9 ماه صادرات نفت و گاز خود را بیش از دو برابر افزایش داده و به 2میلیون و 500هزار بشکه در روز رسانده است. این حجم صادرات نفت و گاز 29 میلیارد دلار برای ایران درآمد داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ص
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
اصلا شما ها مهم نیستید چون افسارتون دست آمریكاست

نیازمندی ها