نمد یکی از صدها صنایع دستی کشور است که در گذشته در بسیاری از استان‌های کشور تولید می‌شده و امروز درحال فراموشی و نابودی است. در این میان هنرمندان چهارمحال و بختیاری چند سالی است که به احیای این هنر اصیل ایرانی همت گماشته و با افزایش کمی و کیفی تولید در حال راهیابی به بازارهای جهانی هستند؛ اتفاق مبارکی که مسئولان این استان را برآن داشته برای معرفی شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد، تلاش و مقدمات لازم را برای ثبت آن در یونسکو فراهم کنند.
کد خبر: ۹۹۰۵۷۷
شهرکرد، «شهرجهانی نمد» در راه یونسکو

به گزارش جام‌جم، حدود 15 استان کشور در زمینه بافت و تولید نمد فعال هستند که البته تولیدات آنها اغلب از الگوی سنتی (یعنی تولید زیرانداز و تن‌پوش و کلاه نمدی مخصوص چوپانان) پیروی می‌کند که آن هم رو به کاهش و نابودی است. در این بین اما هنرمندان چهارمحال و بختیاری که سابقه دیرینه‌ای در این هنر دارند، از بیش از یک دهه پیش در صدد احیای این هنر و تنوع‌بخشی به تولیدات، طرح‌ها و نقشه‌های نمد و حتی بازاریابی جهانی برای آن برآمده‌اند. این تلاش‌ها بی‌نتیجه نماند و با موفقیت‌هایی همراه شد، طوری‌که جلیقه نمدی یک نمدباف در این استان به نام علی‌اصغر علی‌یاری در سال 89 موفق به دریافت نشان یونسکو شد.

ایجاد رقابت و تولد «شهرنمد»

به گفته مهرداد رئیسی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، دریافت نشان یونسکو نقطه عطفی برای احیای دوباره این هنر در استان شد و علاوه بر ایجاد انگیزه بین هنرمندان نمدباف، جوی رقابتی بین آنها برای تولیدات بیشتر، متنوع‌تر و باکیفیت‌تر به‌وجود آورد که رسیدن به این مهم نیز با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی محقق شد، طوری که گستره تولیدات نمدی که پیش از این منحصر به زیرانداز، کلاه و تن‌پوش نمدی بود، با نوآوری و طرح‌های خلاقانه در این استان به 40 نوع رسید و مجموعه‌ای از تولیدات نوین نمدی شامل کیف و کفش نمدی، زیورآلات نمدی، پاپوش نمدی، گیره سر، عروسک، پادری، انواع تن‌پوش و ... را شامل شد.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: این شرایط چهارمحال و بختیاری را از سال 90 به بعد در جایگاه نخست تولیدات نمدی از هر لحاظ (سنتی و نوین، کیفی و کمی) قرار داد؛ به طوری که از 38 نشان مرغوبیت صنایع دستی استان ما 16 مورد مربوط به تولیدات نمدی است.

رئیسی با اشاره به تولید 30 تن انواع محصولات نمدی در سال که ظرفیت افزایش به 90 تن را دارد و همچنین اشتغالزایی چندصدنفری آن تصریح می‌کند: شرایط و ظرفیت بالای رشد و رونق نمد در استان، ما را برآن داشت تا برای ثبت شهرهای تولیدکننده نمد یعنی شهرکرد و بروجن در یونسکو به عنوان شهرهای جهانی نمد دست به کار شده و با تهیه پرونده این شهرها با موافقت همه مسئولان استان و ارسال آن برای معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، مقدمات ثبت جهانی آن را فراهم کنیم.

البته بحث فراهم شدن مقدمات لازم برای کسب عنوان شهر جهانی نمد به نام شهرکرد از سوی یونسکو را بهمن عسگری سوادجانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری طی چند روز گذشته به طوررسمی مطرح کرد. وی که روز شنبه هفته جاری در نخستین همایش علمی نمد در این استان سخن می‌گفت، با اشاره به صادرات 250هزار دلاری محصولات نمدی از این استان طی سال جاری تصریح کرد: صادرات نمد ارزآوری خوبی برای استان و کشور داشته و خواهد داشت.

نمد؛ اشتغالزا و پرفروش

حمیدرضا درخشان‌هوره، یکی از تولیدکنندگان نمد در شهرکرد است که انواع کالاهای سنتی و نوین نمد شامل انواع کیف و کفش، کفپوش، رومیزی، پادری و زیرانداز (فرش) را در کارگاهش تولید می‌کند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم به اشتغالزایی خوب تولیدات نمدی اشاره می‌کند و می‌افزاید، فقط در کارگاه تولیدی وی بیش از صد نفر مشغول کار هستند که ده نفر در بخش تبدیل مواد خام به مواد اولیه، هشت نفر در بخش برش و 85 نفر در بخش دوخت‌و‌دوز فعالند که بخش طراحی و برش‌ها در کارگاه و بخش دوخت‌ودوز توسط خانم‌ها در منازل صورت می‌گیرد. درخشان از بازار فروش تولیدات کارگاهش هم راضی است و می‌گوید: اکنون تمام تولیدات ما فقط در بازارهای داخل کشور عرضه و با استقبال هم روبه‌رو می‌شود، اما در نظر داریم با شناسایی بازارهای هدف در خارج از کشور، به این بازارها نیز ورود پیدا کنیم، کمااین‌که همین حالا نیز یک مشتری خوب از کانادا داریم که تمایل به خرید زیرانداز (فرش) و کفش‌های نمدی دارد، اما ما به خاطر کمبود تولید، امکان فراهم کردن تقاضای وی را نداریم.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها