حبس نقدینگی در نمادهای بزرگ بازار

تالار شیشه‌ای منهای بانکی‌ها

با آغاز فصل مجامع بورسی و لزوم بررسی صورت‌های مالی، بسیاری از نمادهای معاملاتی شرکت‌ها از جمله بانک‌ها متوقف شدند تا با انتشار نتایج آن در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران و پیام ناظر مجددا به گردونه داد و ستد در میان معامله‌گران بازگردند.
کد خبر: ۹۹۰۳۲۷
تالار شیشه‌ای منهای بانکی‌ها

در تیرماه امسال پس از آن که نماد معاملاتی بزرگان بازار از جمله بانکی‌ها متوقف شد، بانک مرکزی بر «لزوم رعایت استانداردهای حسابداری بین‌المللی و اخذ ذخایر مالی در صورت‌های مالی» تأکید و دستورالعمل آن را ابلاغ کرد تا بر همین اساس مبالغی که توسط شرکت‌های بانکی به عنوان سود شناسایی شده بود، با تبدیل آن به ذخایر، تعدیل شود.

در ادامه این جریان و تحولات در صورت‌های مالی نماد بانکی‌ها، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای با ارسال «مجموعه راهنمای تغییرات صورت‌های مالی» به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از آنها خواست صورت‌های مالی سال جاری را مطابق با نمونه ابلاغی بهمن 1394 بانک مرکزی، تدوین و ارائه کنند.

تدوین و ارائه کامل صورت‌های مالی همگرا با IFRS مطابق با نمونه ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از حداقل انتظارات بانک مرکزی در رابطه با تدوین صورت‌های مالی سال 1395 (میان‌دوره‌ای و سالانه) بود.

ارائه صورت‌های مالی سال 1394 (نخستین سال اجرای صورت‌های مالی نمونه ابلاغی)، از سوی برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری با یادداشت‌های ناقص همراه بود و برای مساعدت با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که به دلایل مختلف نتوانستند تمام اطلاعات لازم را فراهم کنند، مورد پذیرش بانک مرکزی واقع شد.

با این حال بانک مرکزی بار دیگر تاکید کرد در ارتباط با صورت‌های مالی سال 1395، ضروری است تمام صورت‌های مالی و یادداشت‌های همراه آن مطابق نمونه ابلاغی به طور کامل تدوین و ارائه شود تا مشکلی در ارتباط با صدور مجوز برگزاری مجامع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در بازه زمانی مقرر پیش نیاید.

با این حساب بانک‌های بسیاری، از جمله تجارت، ملت و صادرات با در نظر گرفتن این ذخایر به سوی زیان‌دهی حرکت کردند تا امیدواری سهامداران نسبت به پیش‌بینی تقسیم سود به حالت انتظار مبدل شود.

طبق آخرین تحولات، رعایت صورت‌های مالی بر مبنای IFRS موجب حبس نقدینگی سهامداران این نمادها در بازار سهام و از سوی دیگر کاهش نقدشوندگی سهام پراقبال تالار شیشه‌ای حافظ شده است تا ریسک سرمایه‌گذاری برای سایر سهامداران افزایش یابد.

در این باره، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص زمان بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌های بورسی تأکید کرد بانک‌های مربوطه باید گزارش‌های مالی را مبنی بر نبود مشکلی برای بازگشایی نمادهای معاملاتی به سازمان بورس اعلام کنند تا نمادها دوباره بازگشایی شوند. به این ترتیب، اکنون بیش از شش ماه از فصل مجامع و توقف نماد معاملاتی بانک‌ها که در صدر آنها بانک‌های ملت، صادرات و تجارت، به چشم می‌خورد، می‌گذرد. در حالی که موجی از نگرانی‌ها و ابهامات را در ذهن سرمایه‌گذاران کم‌ریسک‌تر بازار ایجاد کرده است تا فشار عرضه در صورت نیاز به نقدینگی به سایر سهام ارزنده و خوب بازار نسبت به تقاضا افزایش یابد.

با بررسی‌های صورت پذیرفته، هم‌اکنون چهار بانک حاضر در بازارهای فرابورس ایران شامل ایران زمین، دی، سرمایه و گردشگری به ترتیب به علت رفع مبانی عدم اظهارنظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی سال 93، ارائه اطلاعات در خصوص تغییر با اهمیت عملکرد واقعی سه ماهه سال مالی 95 نسبت به آخرین پیش‌بینی ارسال شده شرکت، عدم ارائه اطلاعات در زمینه پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 بر اساس آخرین عملکرد واقعی (حسابرسی شده) یا اطلاعات و صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده و تعدیل سود هر سهم به موجب اعلام بانک گردشگری، متوقف هستند. همچنین 48 نماد معاملاتی از انواع شرکت‌ها در بازارهای مختلف بورس اوراق بهادار تهران طبق جدیدترین اطلاعیه متوقف هستند که در میان آنان نام نمادهای بانکی همچون بانک اقتصاد نوین، تجارت، پست بانک، پاسارگاد، پارسیان، ملت و صادرات به چشم می‌خورد.

جدول زیر نشان می‌دهد توقف نمادهای معاملاتی بانکی حاضر در تالار شیشه‌ای در چه بازه زمانی و به چه دلایلی صورت گرفته است.

نماد

بانک

بورس تهران

علت توقف

تاریخ توقف

وبملت

ملت

بازار اول

تعدیل پیشبینی درآمد هر سهم

28/04/95

وبصادر

صادرات

بازار اول

برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه

29/04/95

وپارس

پارسیان

بازار اول

سایر موارد

15/08/95

وپاسار

پاسارگاد

بازار اول

سایر موارد

02/09/95

وپست

پستبانک

بازار اول

برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه

02/06/95

وتجارت

تجارت

بازار اول

برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه

29/04/95

ونوین

اقتصادنوین

بازار اول

برگزاری مجامع عمومی فوقالعاده و عادی به طور فوقالعاده

24/08/95

نماد

بانک

فرابورسایران

علت توقف

تاریخ توقف

سمایه

سرمایه

بازار اول

عدم دریافت اطلاعات

03/08/95

دی

دی

بازار دوم

برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام

29/04/95

وزمین

ایرانزمین

بازار دوم

تغییر با اهمیت اطلاعات واقعی سود هر سهم سال مالی 93 نسبت به پیشبینی و تعدیل با اهمیت پیشبینی سال مالی 94 نسبت به عملکرد واقعی 93

28/02/94

وگردش

گردشگری

بازار دوم

اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت پیشبینی درآمد هر سهم سال مالی 1395

25/05/95

محمد صادق‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
یعنی هیچی در توضیح این كاری كه انجام شده و داره ادامه پیدا می كنه نمیشه گفت جز اینكه كسانی كه مسول هستند چقدر خوب و راحت مردم رو میزارن سركار . در ضمن منشا مسایل و مصایب دیگه اقتصادی و غیره رو فهمیدیم اینكه چرا جمشید بسم ا.. كه انگار از مریخ اومده میشه عامل اختلال بازار ارز . مردم و افراد معمولی خیلی هم كم هوش و حافظه و كم حواس نیستند . تازه وقتی كسی بفهمه كه گولش زدند كلا اعتمادش رو از دست میده . اینا خیلی مهمتر از ثابت نگه داشتن شاخص بورس برای یك دوره كوتاه مدت هست . واقعا فهم این مسایل خیلی سخت هست یا اینكه شماها خیلی سخت می فهمیدید یا اینكه اصلا نمی خواین بفهمید . یا اینكه مسایل جناحی و حزبی مهمتر از منافع مردم هستند . یعنی اصولگرا و اصلاح طلب هدفش خدمت به مردم نیست هدفش فقط بدست گرفتن قدرت و اثبات اینكه ما بهتر از اونای دیگه هست . فقط اقتصاد كشور رو درست كنید و به نفع مردم كار كنید .

نیازمندی ها