جام‌جم از مشکلات یکی از مهم‌ترین جاده‌های شمال کشور گزارش می‌دهد

جاده چالوس؛‌زیبای پردردسر!

جاده چالوس چون ماری پرپیچ و خم نشسته بر دامنه‌های البرز، یکی از زیباترین جاده‌های جهان است که زیبایی و افسونگری یک وجه آن است. وجه دیگرش ترافیک طولانی و خسته‌کننده، ترس و دلهره ریزش سنگ و کوه در فصول بارانی و ریزش بهمن در فصل زمستان است؛ نگرانی‌هایی که گاه با وقوع حوادث تلخی نیز همراه است. حالا اما مسئولان استان البرز از آغاز روند بهسازی و ایمن‌سازی این جاده 80 ساله خبر می‌دهند.
کد خبر: ۹۸۹۶۴۹
جاده چالوس؛‌زیبای پردردسر!

به گزارش جام‌جم، جاده چالوس با نام رسمی جاده 59، یکی از مهم‌ترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع شده و به شهر چالوس در مازندران می‌رسد. این جاده که عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را بر پیشانی دارد، در سال 1312 به بهره‌برداری رسید. اما امروزه به دلیل متناسب نبودن طراحی قدیمی جاده با حجم بالای تردد و ترافیک و پاره‌ای مسائل فنی دیگر، عبور از این جاده زیبا با ترس و نگرانی و البته خسارات جانی و مالی زیادی همراه است. این خسارات به حدی است که در 14 دی امسال حاجی‌رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان البرز از انعکاس حوادث ریزش کوه در برخی نقاط و تونل‌های جاده چالوس به دادستانی کل کشور و ضرورت بازسازی و ایمن‌سازی آن برای جلوگیری از بروز خطرات جانی و مالی بیشتر به شهروندان خبر داد.

ریزش سنگ و سقوط 50 بهمن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (7 و 8 دی‌ماه) که پنج مورد آن سنگین گزارش شده، ریزش کوه و پرتاب شدن سنگی به وزن 400 کیلو روی یک خودرو و به‌دنبال آن کشته شدن چهار عضو یک خانواده و همچنین 15 تصادف خسارتی در یکشنبه (5 دی‌ماه) و مصدوم شدن هفت نفر طی دو حادثه تصادف در این محور در سه‌شنبه گذشته (21 دی‌ماه) نمونه‌هایی از آسیب‌های محور چالوس ـ کرج در یک ماه اخیر و تا لحظه انتشار این گزارش بوده است.

مهم‌ترین مشکلات جاده چالوس

خسرو ارتقایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در گفت‌وگو با جام‌جم مهم‌ترین مشکلات جاده چالوس را ریزش کوه در برخی نقاط، متناسب نبودن عرض جاده با حجم ترافیک موجود بویژه در اواخر هفته، خطر سیلابی شدن جاده با طغیان رودخانه در مواقع بارندگی و فرسوده بودن آسفالت برخی نقاط جاده عنوان کرده و می‌گوید: طی جلساتی که اخیرا برای رفع هر یک از این مشکلات با مسئولان نهادهای مختلف استان برگزار شده، اقدامات و راهکارهایی پیش‌بینی و اجرای آنها تقریبا آغاز شده است.

ارتقایی می‌افزاید: معمولا از آنجا که همه ساله در فصول بارندگی بهار و پاییز شاهد ریزش سنگ و کوه در این جاده هستیم، در جلسه‌ای که اخیرا در همین راستا داشتیم، سه نقطه حساس و ناایمن از این نظر شناسایی و مقرر شد تمام این مناطق فنس‌کشی شود.

به گفته وی، این سه نقطه شامل منطقه‌ای در حوالی کیلومتر 17جاده چالوس، منطقه‌ای بین تونل شماره 1 و 2 و محدوده‌ای نرسیده به پیچ روستای خوزنکلا می‌شود و برای فنس‌کشی و ایمن‌سازی این نقاط اعتباری معادل هشت میلیارد تومان نیاز است که قرار شده تامین و تخصیص داده شود.

وعده رفع نقص سریع

ارتقایی درخصوص زمان اجرای این طرح نیز یادآور می‌شود: درتلاشیم تا پیش از شروع فصل بارندگی بهار 96 این طرح را اجرایی کنیم و از آنجا که تورهای فلزی خاصی برای این مساله نیاز است، درصدد وارد کردن سریع آنها از خارج از کشور هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز می‌گوید: تعریض برخی نقاط جاده چالوس هم‌اکنون در دستور کار قرار گرفته است. همچنین ضرورت دیوارکشی در حاشیه رودخانه برای جلوگیری از طغیان آن به جاده نیز وجود دارد که امیدواریم بزودی آغاز شود.

تمام این محور، پرخطر است

در همین حال سیدیعقوب میرکتولی، مدیر اداره‌ کل حمل و نقل و پایانه‌های استان البرز با اشاره به قدمت 80 ساله محور چالوس ـ کرج از یک‌سو و کوهستانی بودن این محور از دیگرسو به جام‌جم می‌گوید: کل طول 75 کیلومتری این جاده در استان البرز کوهستانی بوده و پرریسک و خطر است.

وی با بیان این‌که کل این محور حدود 180کیلومتر است که 75 کیلومتر آن در استان البرز و بقیه در استان مازندران واقع شده، می‌افزاید: درحقیقت تمام این مسیر 180 کیلومتری بجز بخش اتوبان چالوس تا مرزن‌آباد کوهستانی و پرخطر است و از آنجا که مطابق با بار ترافیک و سرعت خودروهای قدیمی ساخته شده و ظرفیت ترافیک بالا و سرعت خودروهای امروزی را ندارد، در طول سال‌های اخیر بسیار حادثه‌آفرین بوده و احتیاج به تعریض، بهسازی و ایمن‌سازی دارد.

به گفته این مقام مسئول، تعریض، ایجاد باند سبقت و رفع نقاط پرحادثه از طریق کوه‌بری و پیچ‌بری از جمله اقداماتی است که می‌توان برای کاستن از ریسک خطر در این محور انجام داد و گرچه با توجه به حجم عظیم کار و نبود اعتبارات، تاکنون برآورد مالی جامعی از این اقدامات صورت نگرفته، اما با هر میزان اعتبار اختصاصی می‌توان گوشه‌ای از این نواقص را برطرف و از یک حادثه جلوگیری کرد.

جاده چالوس امروز به کرج ـ قزوین متصل می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از افتتاح فاز اول تونل مهرویلا که نقش مهمی در کاهش ترافیک جاده چالوس دارد، خبر داده و می‌گوید: این تونل که امروز شنبه به بهره‌برداری می‌رسد، 7/2کیلومتر طول دارد و با اعتباری به میزان 250 میلیارد تومان توسط شهرداری ساخته شده است.

ارتقایی با بیان این‌که فاز اول تونل مهرویلا جاده چالوس را به آزادراه کرج ـ قزوین متصل می‌کند، می‌افزاید: فاز دوم این تونل نیز که درحال ساخت است، به فرودگاه پیام کرج خواهد رسید.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها