سریع‌ترین جانور ساکن در خشکی فاصله چندانی تا انقراض نسل ندارد. این یعنی احتمالا در آینده‌ای بسیار نزدیک یوزپلنگ‌های وحشی را تنها باید در فیلم‌ها و تصاویر جستجو کنیم. گروهی متشکل از محققان چندین کشور جهان تحقیق دامنه‌داری انجام داده‌اند که نشان می‌دهد جمعیت یوزپلنگ‌ها در سراسر دنیا کاهش قابل توجهی یافته و شرایط تا آن حد نگران‌کننده است که عملا می‌توان این جانور را در آستانه انقراض نسل دانست.
کد خبر: ۹۸۸۹۷۷
سریع‌ترین جانور ساکن خشکی منقرض می‌شود؟

مطالعات این محققان نشان می‌دهد اکنون فقط 7100 قلاده یوزپلنگ‌ (چیتا) در زمین باقی مانده است. بر این اساس مشخص شده که آسیا بیشترین لطمه را از حیث نابودی چیتاها متحمل شده است. بخشی از این مطالعه نشان می‌دهد که اکنون تنها گروه کوچکی متشکل از 50 قلاده یوزپلنگ در ایران باقی مانده است و عملا دیگر در آسیا نمی‌توان سراغی از این جانور گرفت. همچنین دسته‌های بسیار کوچکی از این جانور در شش کشور جنوب قاره آفریقا پراکنده هستند.

سارا دورانت از زیست‌شناسان مستقر در لندن می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد یوزپلنگ‌ها در سراسر دنیا در وضع بسیار خطرناکی قرار دارند. حیات این جانور با مجموعه‌ای از تهدیدات که حیات وحش را نشانه رفته‌اند روبه‌روست و به همین دلیل باید گفت سریع‌ترین جانور ساکن در خشکی بسیار بیشتر از آنچه که تصور می‌شد در معرض خطر نابودی قرار دارد.

شماری از مراکز تحقیقاتی از جمله انجمن زیست‌شناسی لندن که این مطالعه را انجام داده‌اند هشدار می‌دهند اگر اقدامات ضروری برای نجات یوزپلنگ‌ها صورت نگیرد، سرنوشتی جز انقراض نسل نخواهند داشت. آنها امیدوارند که انتشار نتایج این مطالعه، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از حیات وحش را بر آن دارد تا یوزپلنگ‌ها را از وضعیت «آسیب‌پذیر» به «مستعد انقراض» تغییر دهد. یوزپلنگ‌ها به عنوان گربه‌سانانی که در خشکی هیچ حیوان دیگری به گرد پای آنها نمی‌رسد زندگی مرموزی دارند و همین امر موجب شده که جمع‌آوری اطلاعات درباره آنها کاری بسیار دشواری باشد. سرعت بالای این جانور عامل مهمی است که موجب شده حفاظت از آن کار بسیار سختی باشد.

درحال حاضر تخمین زده می‌شود که 77 درصد از زیستگاه‌های این جانور خارج از مناطق حفاظت شده سراسر دنیا باشد که همین نکته کار را برای فعالان حفاظت از حیات‌وحش سخت و البته برای شکارچیان آسان کرده است. اقدامات انسانی نقش بسزایی در کاهش چشمگیر جمعیت این جانور داشته است. زیست‌شناسان از زیمبابوه به عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ‌ها یاد می‌کنند، اما حالا مشخص شده که جمعیت این جانور تنها در عرض 16 سال از 1200 قلاده به 170 قلاده کاهش یافته است که این یعنی نابودی 85 درصد از جمعیت یوزپلنگ‌های ساکن این کشور آفریقایی.

در بسیاری از موارد شکار بی‌رویه و غیرقانونی حیواناتی که چیتاها از آن تغذیه می‌کنند موجب شده که عملا غذایی برای این جانور باقی نماند. اکنون حدود 4000 یوزپلنگ‌ در شش کشور آفریقایی زندگی می‌کنند که نگرانی زیادی درباره آینده آنها وجود دارد.

منبع: Science Alert

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها