فرمانده انتظامی شهرستان مراغه:

محموله خشکبار قاچاق میلیاردی به مقصد نرسید

بازار خشکبار به عنوان یکی از مزیت‌های سنتی صادرات غیرنفتی، از مدتی پیش به دلایل مختلف با مشکلاتی مواجه شده است.
کد خبر: ۹۸۸۸۹۵
تخمه چینی جای تخمه ایرانی را گرفته است

به گزارش جام جم، در این زمینه با مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار گفت‌وگو کرده‌ایم.

نوسانات اخیر قیمت دلار چقدر در قیمت خشکبار تاثیر گذاشته است؟

نوسانات ارز با توجه به صادرات خشکبار و واردات برخی محصولات که در کشور تولید نمی‌شود و به طور کلی به دلیل وابستگی این صنف به دلار، به نظر بنده تاثیری بیش از 30 درصد دارد. اگر به امید خدا بازار ارز همانند سال گذشته تثبیت شود، تقریبا قیمت خشکبار نیز باثبات خواهد بود.

آیا قیمت خشکبار در حال حاضر نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در کدام اجناس؟

بادام‌هندی وارداتی ارتباط مستقیم با دلار دارد و نوسانات ارز موجب گرانی این محصول نسبت به سال گذشته شده است؛ اما محصولاتی نیز نسبت به سال گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو بوده‌ است همانند تخمه‌ژاپنی، تخمه هندوانه، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان و کلا محصولات تخمه‌جات با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است. قیمت خشکبار نیز معادل سال گذشته بوده و برخی از اقلام نه کاهش چشمگیر و نه افزایش زیادی داشته است.

واردات خشکبار از چین چه ضربه‌ای به بدنه تولید وارد می‌کند؟

برخی محصولات در کشور به‌وفور و به میزان مصرف تولید می‌شود اما متأسفانه تخمه آفتابگردان با نام دانه‌های روغنی، به طور بی‌رویه به کشور وارد می‌شود و مردم، بیشتر تخمه چینی را به‌جای تخمه ایرانی می‌خرند و این موضوع تا حدودی به کشاورزان ضربه وارد کرده است. ما در کشور بادام‌هندی تولید نمی‌کنیم و این محصول وارد می‌شود ولی باید تعرفه خشکبار صفر باشد نه 40 درصد تا راه را برای قاچاقچیان در این امر باز بگذارد. غیر از بادام‌هندی، تولید فندق به دلیل سرمازدگی درختچه‌ها همتراز با میزان تقاضا در بازار نیست و برای حفظ تعادل در عرضه و تقاضا باید به‌اندازه نیاز وارد کشور شود. تولید پسته سال جاری در حدود 200 هزار تن و بیش از مصرف داخلی بوده و صادراتی در این زمینه صورت می‌گیرد. می‌توان گفت اصلا وارداتی در زمینه پسته به کشور نداریم.

به چه کشورهایی صادرات خشکبار داریم؟

هم‌اکنون صادراتمان به کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کانادا، کشورهای آمریکای جنوبی، چین، هند و ژاپن است.

آیا این موضوع صحت دارد که از آمریکا خشکبار قاچاق به ایران وارد می‌شود؟

خیر، ما از آمریکا جنسی به‌صورت قاچاق به کشور نداریم. منتها برخی بادام‌های آمریکایی معروف به همین نام وارد می‌شود و برای حفظ تعادل در بازار در برخی مواقع چاره‌ای نیست که واردات صورت گیرد.

مهدیه آخوندزاده - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها