رای الیوم نوشت سفر میشل عون به ریاض به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی او، برای کمک به ریاض برای خارج شدن از انزوا در سطح عربی است.
کد خبر: ۹۸۸۵۱۷
چرا میشل عون به عربستان رفت؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه رای الیوم چاپ لندن سرمقاله خود را به سفر میشل عون، رئیس جمهور لبنان به عربستان اختصاص داد. رای الیوم این سوال را پاسخ داده است که چرا عون، نخستین مقصد سفر خارجی خود را عربستان قرار داده است. رای الیوم در ابتدا نوشت: شاید نقش رسانه ای لبنان در سالهای اخیر کاهش یافته است، اما نقش سیاسی آن همچنان برای طرفهای مختلف در منطقه، اهمیت دارد و نشانه آن، سفر میشل عون، رئیس جمهور لبنان به کشورهای منطقه است، سفری که از عربستان آغاز می شود و سپس به قطر می رسد و در مصر پایان می یابد. اما اینکه میشل عون نخستین سفر خود را به ریاض انجام می دهد، برای بسیاری سوال برانگیز است زیرا ریاض، روابط بحرانی با تهران دارد و در همین حال اقدامات ریاض برضد حزب الله لبنان و به طور کلی شیعیان، بر کسی پوشیده نیست و این در حالی است که میشل عون، گزینه کسانی است که به سوریه و ایران نزدیک هستند.

رای الیوم افزود: بر همین اساس انتظار می رفت دمشق، نخستین مقصد عون باشد به ویژه آنکه ایران و سوریه، از نخستین کشورهایی بودند که به میشل عون تبریک گفتند. برخی منابع نزدیک به حزب الله و سوریه به رای الیوم گفتند که حزب الله از سفر میشل عون به عربستان استقبال می کند همانگونه که از تحکیم روابط لبنان و عربستان و نیز حل بحران سیاسی در لبنان استقبال می کند، راه حلی که به ریاست جمهوری میشل عون و نخست وزیری سعد الحریری منجر شد.

همین منابع معتقدند که عربستان تلاش می کند نقش خود را در لبنان ترمیم کند، نقشی که در سالهای اخیر ضعیف شده است. با این حال به نظر می رسد میشل عون ممکن است سه هدف را از سفر به عربستان دنبال کند. نخست تلاش برای رفع اختلافات بین ریاض و تهران و دمشق، هرچند دستیابی به چنین هدفی بعید است زیرا تهران و دمشق، هم اکنون در موضع قدرت هستند و ریاض در موضع ضعف قرار دارد و علاوه بر این، مسکو پیشتر برای چنین هدفی تلاش کرده بود اما به آن دست نیافت. هدف دیگر میشل عون می تواند تلاش برای گرفتن کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان باشد که یک سال پیش لغو شد. تحقق این هدف نیز با توجه به کاهش قیمت نفت و در پی آن کاهش درآمد عربستان، بعید به نظر می رسد زیرا عربستان فقط در یک سال، هفتاد میلیارد دلار کسری درآمد نفتی داشته است. اما هدف سوم سفر عون به عربستان، ممکن است تلاش برای اطمینان بخشیدن به کشورهای عربی خلیج (فارس) برای جذب گردشگران این کشورها باشد تا به چرخه اقتصاد لبنان کمک کند. این در حالی است که بیش از 250 هزار لبنانی در عربستان به کار مشغولند و ارزی که وارد چرخه اقتصادی لبنان می کنند، از اهمیت بسباری برخوردار است و این در حالی است که عربستان در پی اختلاف با حزب الله، از بسیاری از آنها خواست خاک عربستان را ترک کنند. سفر میشل عون به عربستان در همین حال این پیام را به همراه دارد که او رئیس جمهور همه لبنانیها است بنابر این نزدیکی او به حزب الله، به این معنی نیست که فقط نماینده آن باشد و در نتیجه به کشورهایی که رابطه خوبی با حزب الله ندارند هم سفر می کند.

رای الیوم در پایان نوشت: با این حال به اعتقاد ما سفر میشل عون به ریاض، صرفا به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی وی محسوب می شود به ویژه به این علت که عربستان هم اکنون در حالتی از انزوا در سطح عربی به ویژه در ارتباط با لبنان به سر می برد و برای شکستن این انزوا تلاش می کند و چه بسا سفر عون به ریاض، به خارج شدن عربستان از انزوا کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها