بچه‌های دیروز یا همان بزرگسالان امروز با شنیدن نام نیکو خردمند، ناخودآگاه به یاد سریال‌هایی همچون گالش‌های مادربزرگ، باغ گیلاس، دزدان مادربزرگ، همه فرزندان من، کت جادویی، آژانس دوستی و ... می‌افتند.
کد خبر: ۹۸۷۶۸۶
مادربزرگ مهربان تلویزیون

سریال‌هایی که بانو خردمند در آنها همیشه ایفاگر نقش مادر و مادربزرگ‌های مهربان و دوست‌ داشتنی بود. بی‌تردید این تصویر خوب که امروز در ذهن مخاطبان حک شده فقط به توانمندی این بانوی بزرگ برمی‌گردد که نقش‌های متفاوتی را در تلویزیون و سینمای ایران خلق کرد.

در یک جمله باید گفت که او مادر و مادربزرگ مهربان تلویزیون و سینما بود که خاطرات خوبش هرگز از ذهن بینندگان پاک نخواهد شد. زنده‌یاد خردمند، کار در تلویزیون و سینما را خیلی دیر شروع کرد، اما بسرعت توانست دل‌ مردم را تسخیر کند.

همه مردم بازی و رفتار او را بسیار دوست داشتند و این دوست داشتن فقط شامل حال عوام نمی‌شد و همکارانی که با او کار می‌کردند نیز نظرشان با مخاطب عام همسو بود. جالب است که عوامل سریال تلویزیونی دزدان مادربزرگ این خاطره را از زنده‌یاد خردمند تعریف می‌کنند که وقتی در صحنه‌ای از این سریال قرار بود آن سه جوان او را گروگان بگیرند، ناراحت بودند، چراکه خوبی‌های بانو جلوی چشمانشان بود و همین مساله، کار بازی در این صحنه را برایشان سخت کرده بود!

در واقع نیکو خردمند آنقدر با همه مهربان رفتار می‌کرد که حتی در عالم صحنه و بازیگری هم کسی دلش نمی‌آمد او را ناراحت کند. این هنرمند بزرگ این ویژگی ذاتی‌اش را به قاب جادویی هم منتقل کرد و به همین دلیل مخاطبان با وجود گذشت سال‌ها از فوتش همچنان و همیشه از او به عنوان مادر مهربان یاد می‌کنند.

البته این بانوی خوش صدا قبل از این‌که وارد عرصه بازیگری شود، فعالیت هنری‌اش را از اواخر دهه 30 و با گویندگی در رادیو شروع کرد و بعد از مدتی سر از دوبله فیلم‌ها درآورد. از بازیگرانی که او به جای آنها صحبت کرد، می‌توان به کلودیا کاردیناله، آوا گاردنر، الیزابت تیلور، فخری خوروش و ... اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های خردمند در دوبله این بود که مهر و محبت ذاتی‌اش را در گویندگی به شخصیت‌ها انتقال می‌داد و مخاطب صدای مخملی و مهربان او را در فیلم‌ها می‌شنید. زنده‌یاد خردمند که خواهر بزرگ‌تر آهو خردمند است، از توانایی‌‌های بسیار بالایی برخوردار بود و همچنین صاحب سبک در دوبله.

او بانوی بزرگ صدا بود و صدایش مشابه و نمونه‌ای نداشت. وی در تمام زمینه‌ها از جمله روان‌شناسی، تاریخ، شعر و ... اشراف زیادی داشت و کارهایش ماندگار بود.

در مجموع این بانوی بزرگ در هر عرصه‌ای که تجربه کرد، سرافراز بیرون آمد، زیرا معتقد بود که باید هنرمند در برابر مردم متواضع باشد و نباید درگیر منیت و غرور شود. او همیشه خوش اخلاق و شاداب بود و مقام و منزلت سابقه خود را حفظ می‌کرد. امروز سالروز تولد این بانوی هنرمند فقید است و این چند خط، یادی است هر چند کوتاه از او.

فاطمه عودباشی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها