نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

بانکهای بزرگ بین المللی هنوز با ایران کار نمی کنند

در دولت گذشته لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی به تصویب رسید و در شورای نگهبان نیز تایید شد و در کل اصلاح شبکه بانکی منوط به عضویت در سازمان گروه ویژه اقدام مالی (FATF) شد ،هم اکنون همکاری بانک‌های ایران با بانک‌های بزرگ بین‌المللی به عضویت درگروه اقدام مالی (FATF) گره خورده است و به گفته کارشناسان با خروج ایران از لیست سیاه «FATF» در اجرای برجام بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
کد خبر: ۹۸۷۴۴۴
بانکهای بزرگ بین المللی هنوز با ایران کار نمی کنند

سید حسن سلیمی نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در مصاحبه با جام جم آنلاین می گوید یکی از دلایلی که سوئیفت ها به تاخیر افتاد و هنوز هم بانکهای مهم بین المللی سوئیفت هایشان را به روی بانکهای ایرانی برای نقل و انتقال پولی باز نکردند همین موضوع اف ای تی اف است که با اجرایی شدن آن آخرین مرحله نیز برای برقراری ارتباط بانکهای داخلی با بانکهای بزرگ خارجی انجام می شود .وی در این گفت و گو اظهار داشت که با ابلاغ مقررات از سوی بانک مرکزی برخی از بانکها بررسی برای تطبیق خود با قوانین اف ای تی اف را آغاز کرده اند که البته در یکسری از بانکها به دلیل ساختاری که دارند روند طولانی تر خواهد بود.

وضعیت بانکهای کشوراز لحاظ تطبیق خود با شرایط تعهد نامه بین المللی اف ای تی اف در چه مرحله ای است؟

به هر حال پیوستن به تعهد نامه اف ای تی اف مورد تایید شورای امنیت ملی هم قرار گرفت است و مقررات آن از سوی بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شده است و بانکها در حال مطالعه و بررسی آن هستند تا خودشان را با آیین نامه هایی که بانک مرکزی ابلاغ کرده تطبیق دهند .

چقدر زمان برای تطبیق دادن لازم است؟

بستگی به ساختار هر بانکی دارد، باید هر چه سریع یک دپارتمانی تشکیل دهند ، برخی از بانکهای ما این امکان و آمادگی را دارند که سریع دپارتمان را تشکیل دهند ، این کاریست که همه بانکها شروع کردند، برخی بانکها نیزتمام کردند و برخی روی این برنامه هنوزکار می کنند ، البته نا گفته نماند که چند بانک خصوصی نیز در حال اجرای آن هستند و فکر می کنم تا عید تمام بانکها آن را اجرا کنند . برخی قوانین مربوط می شود به مانی لاندرینگ یا پولشویی که قوانین آن قبلا در مجلس تصویب و چند سال پیش آیین نامه اش تهیه و اجرا شده است و همه بانکها دارند کار را انجام می دهند و این بخشی از اف ای تی اف است . دریکسری از بانکها ممکن است این روند طولانی تر شود.

در رابطه با بحث استاندارد های روز بانکی ، بانکهای خصوصی از این استانداردها بیشتر فاصله دارند یا بانکهای دولتی؟

هیچ کدام خودشان را با این قانون به روز نکرده بودند ولی وقتی لزومش مطرح شد بانکهای خصوصی سریعتر دپارتمانشان را تشکیل دادند و شنیده ام چند بانک خصوصی هم مشغول تشکیل دپارتمانشان شده اند ، چون چیز جدیدی است . ازنظر دولتی ها ممکن است تسویه بودجه در بانکها نیاز باشد که یک مقدار برای آنها تطبیق دادن طولانی تر است ولی درنهایت چون می خواهند با بانکهای بین المللی ارتباط برقرار کنند یکی از مواردی است که باید اجرا شود.

تاثیرش بر شفاف سازی و ارتباط با بانک های بین المللی چه خواهد بود؟

به هر حال یکی از مواردی که برای شفاف سازی بانکهای ایرانی مطرح می شود اجرای این تعهد نامه است ، مراعات کلیه قوانین بین المللی بانکی در خود همین تعهد نامه نهفته است دقیقا وقتی بانک ها آنرا اجرا کنند باعث شفاف سازی فعالیتشان خواهد شد و بانکهای بین المللی هم می دانند که ایران هم دارد شفاف سازی می کند .

یعنی یکی از موانع نقل و انتقالات پولی برداشته می شود؟

دقیقا، چون یکی از دلایلی که سوئیفت ها به تاخیر افتاد و هنوز هم بانکهای مهم بین المللی سوئیفت هایشان را به روی بانکهای ایرانی برای نقل و انتقال پولی باز نکردند همین موضوع است ، البته خیلی از بانکهای اروپایی و اسیایی با ایران دارند کار می کنند اما بانکهای بزرگ بین المللی هنوز کار را شروع نکردند که با اجرایی شدن آن آخرین مرحله نیز برای برقراری ارتباط بانکهای داخلی با بانکهای خارجی انجام می شود .

بنابراین می توان برای سال آینده امیدوارم بود که دیگر مشکلی برای ارتباط با بانکهای خارجی وجود نداشته باشد؟

در این مقررات خیلی چیزها نهفته است که شاید برای خیلی از بانکها اجرایش مشکل باشد مثل بحث کفایت سرمایه ، وقتی یک بانک بین المللی بزرگ می خواهد به ایران فاینانس دهد برایش مهم است که کفایت سرمایه ان بانک طبق استانداردهای جهانی باشد ما هنوز برخی ازبانکهایمان کفایت سرمایه اشان در حد کافی نیست .

بعد از برجام، تحریم‌ها برداشته شده و ایران می‌تواند با بانک‌های بین‌المللی کار کند، باید قوانین این حوزه را رعایت کند. باید قوانین Money laundering در حوزه داخل و بین‌المللی، بازل 3 که از 2018 عملی می‌شود، کفایت سرمایه، مشارکت مدنی و موارد دیگر را رعایت کنیم.»

باتوجه به بدهی های معوق آیا این امکان وجود خواهد داشت که کفایت سرمایه لازم فراهم شود؟

الان جز دستورالعمل های بانک مرکزی است که بانکها باید همه سرمایه هایشان را اضافه کنند و دولت هم در لایحه بودجه پیش بینی کرده که برای کفایت سرمایه بانک ها به چه نحو عمل کنند که سرمایه بانکها افزایش پیدا کند تا بتوانند شرایط بازل دو را مراعات کنند و بازل دو نیز نسبت سرمایه به بدهی های بانک ها 8.5 درصد به بالاست.

آیا مجلس با این افزایش سرمایه موافقت خواهد کرد؟

الان شروع کرده اند راه دیگری نیست به هر حال یکی ازمواردی است که بانکها به آن نیاز دارند و دولت هم در لایحه بودجه 96 آن را تامین بودجه کرده است .

تمدید تحریم ها که از سوی آمریکا به صورت قانون درآمد آیا می تواند برروی مبادلات بانکی با بانکهای بین المللی تاثیر گذارد؟

خیر، البته ممکن است با بانکهای آمریکایی تاثیرش را بگذارد اما در مبادلات با بانک های بین المللی تاثیری ندارد ، البته اوباما هم آن را امضا نکرد ،اما چون اکثریت مجلس سنا آن را با 99 نفر امضا کرده بودند قانون شد ،درتاریخ روسای جمهوری آمریکا در قوانین شان بی سابقه است که قانونی تصویب شود اما وتوی رییس جمهور نتواند آن را بی اثر کند اما چون این تصمیم دو ثلث بالاتر رای آورد قانون شد ، البته تحریم های آمریکا مربوط به ایران و امریکا است و خیلی ارتباط با قوانین بین المللی پیدا نمی کند .

یعنی باعث نمی شود برخی از بانکهای بین المللی مثل دویچه بانک که قبلا از سوی آمریکا جریمه شده بود در ارتباط مجدد باایران واهمه داشته باشند؟

البته این واهمه به خاطر ایران نبود و جریمه 14 بیلیون دلاری دویچه بانک تماما به ایران ربطی ندارد و اگر بخواهد تفکیک شود 90 درصدش مربوط به جاهای دیگر است که مشمول تحریم بودند . اما باید پذیرفت که بانکها محافظه کارند و آخرین بخش هایی هستند که می خواهند ورود پیدا کنند . البته شاید از لحاظی تغییراتی را درروابط داشته باشیم، بانکهایی که آمریکایی ها درآن شریک هستند و دراروپا فعالیت دارند شاید این محدودیت را ایجاد کنند ،به هرحال سهامداران اگر رای اکثریت را داشته باشند اجازه ارتباط با ایران را نمی دهند اما شاید شامل 10 درصد از بانکهای دنیا شود و 90 درصد ازادانه می آیند و کارشان را انجام می دهند .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
خدارو شكر كه بالاخره فهمیدن باید تعهدنامه اف ای تی اف بپذیرن اگر قبلا این كار می شد الان ارتباط با بانكهای بزرگ برقرار شده بود
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
هر چه شفاف تر بهتر
لاك پشت
Spain
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
روحانی مچكریم بابت برداشته شدن كل تحریمها و انتقال آزادانه پول""""""""""""
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
با تعهدنامه اف ای تی اف هم انها تحریم بانكی رو برنمی دارن همانطور كه از ابتدا هم بخاطر این امر ما رو تحریم نكرده بودن.

نیازمندی ها