گزارش جام‌جم از حواشی دستورالعمل کاهش تعرفه واردات 8 قلم کالای اساسی

مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با مصوبه کاهش تعرفه واردات

ایران در بخش بازرگانی سال‌هاست که فعالیت زیادی دارد، اما به دلایلی همچون نبود مدیریت واردات، سال‌ها تراز تجاری منفی را شاهد بودیم. در فهرست کالاهای وارداتی، محصولاتی مشاهده می‌شود که یا غیرضروری‌اند یا تجملی به‌حساب می‌آیند که جالب است تعرفه واردات این کالاها بالا نیست و برای واردکنندگان، مقرون‌به‌صرفه است.
کد خبر: ۹۸۷۲۵۷
لزوم تغییر در نظام تعرفه‌بندی کالاهای وارداتی

اگر کالایی وارد می‌شود و پتانسیل تولید و تقاضای کافی در بازار دارد، چرا در داخل تولید نشود؟ اکنون بسیاری از کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود که از کیفیت آن تعریف می‌کنند. چرا از توان خودمان غافل شده‌ایم و به کشورهای دیگر روی آورده‌ایم که کالاهای بی‌کیفیت آنها را وارد کشور کنیم؟ نباید آنچه داریم را از بیگانه تمنا کنیم.

برای رفع معضل واردات باید دقت لازم را برای کنترل داشته باشیم تا کالاهای غیرضروری وارد کشور نشود. برای مقابله با ورود کالاهای تجملی و غیرضروری باید نظام تعرفه‌بندی را تغییر داد و این نوع کالاها با ارز گران وارد کشور شوند. قطعا در کشور نمی‌توانیم همه نیاز خود را در داخل تامین کنیم، اما در این بخش‌ها کشور نیازی به واردات ندارد و بهتر است واردات برای بهبود زندگی مردم، تقویت تولید و ایجاد اشتغال و مواد اولیه برای تولید باشد. این‌که ما کالاهای آماده‌ای را که در داخل کشور، توان تولید آن را داریم، وارد می‌کنیم برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر واردات برخی از این کالاهای غیرضروری باید ممنوع شود و دولت نیز باید نگاه خود را به این موضوعات تغییر دهد. اگر دولت جدیت لازم را برای مقابله با کالای قاچاق و ورود کالاهای غیرضروری داشته باشد، ارز از کشور به منظور واردات چنین محصولاتی خارج نمی‌شود. دولت با این رویکرد هم بازار ارز را کنترل می‌کند و هم به تولید داخل کمک کرده است.

دکتر سعید باستانی - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها