ادعای رئیس سیاست‌های انرژی ترکیه:

ایران به دلیل بدهی، نمی‌تواند گاز ترکیه را قطع کند

رئیس مؤسسه بازارها و سیاست های انرژی ترکیه با ابراز نگرانی از اینکه قطع صادرات گاز به ایران از سوی ترکمنستان احتمالا مشکلاتی را در صادرات گاز ایران به ترکیه ایجاد کند،‌گفت: بر اساس داوری بین‌المللی ایران 2 میلیارد دلار به ترکیه بدهکار است که یا باید نقد پرداخت کند یا به ازای آن گاز تحویل دهد.
کد خبر: ۹۸۶۹۱۴
ایران به دلیل بدهی، نمی‌تواند گاز ترکیه را قطع کند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، ولکان اوزدمیر درباره قطع گاز شرکت ترکمن گاز ترکمنستان به ایران، این اقدام ترکمنستان را نشان دهنده مشکلات مالی ایران دانست و گفت: بخش گاز طبیعی ایران سال ها است به دلیل کمبود سرمایه گذاری، تکنولوژی و منبع مالی بخش ناکارآمد است.

وی مدعی شده است، با توجه به این که این مقدار گاز قطع شده بیشتر از مقداری است که به ترکیه می فروشد، ایران با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

اوزدمیر با اشاره به این که گاز وارداتی از ترکمنستان در مناطق شمالی ایران استفاده می شود، اظهار داشت که در این کشور سالانه 180 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف می شود که 10 میلیارد متر مکعب آن از ترکمنستان می آید.

وی افزود: این مسئله به خاطر استفاده نادرست و کمبود سرمایه گذاری رخ می دهد. قطعی که روی داده به طور ناخواسته صادرات را هم تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شرایط آب و هوایی خوب پیش نرود، احتمال می رود که در انتقال گاز ایران به ترکیه نیز مشکل ایجاد شود و قطعی رخ دهد، اما پیش از این در مسئله داوری به نفعمان رای داده شده و طلب 2 میلیارد دلاری را داریم. یا جزو گازی که خریداری کرده ایم حساب می شود و یا مستقیما باید پرداخت شود. هنوز در آن موقعیت نیستند.

دلیل ترکمنستان هم عجیب است، می گویند «انتقال گاز به ایران را قطع کردیم چون به ما پول نمی دهند». این نشان می دهد که مشکل گاز نیست، اما به نظر می رسد که گویا از جانب ایران مشکل پولی وجود دارد.

اوزدمیر با اشاره به این که ایران یکی از کشورهایی است که واردات گاز زیادی دارد و میزان مصرفش 4 برابر ترکیه است، خاطر نشان کرد: ایران سالانه 8 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند، اما از سوی دیگر میزان بیشتری از ترکمنستان وارد می کند. بخش گاز ایران سال ها است که به علت ضعف سرمایه گذاری، تکنولوژی و منابع مالی به بخشی ناکارآمد تبدیل شده است. چون قطعی گازی که برای ایران صورت گرفته بیشتر از میزان صادرات آن به ترکیه است، مشکلاتی ایجاد خواهد شد. این هم ناخواسته بر تعادل گازی ایران اثر خواهد داشت و آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیرعامل شرکت گاز آنگورا با اشاره به اهمیت شرایط فصلی در تدارک گاز یادآور شد: با توجه به ویژگی های فصل زمستان، گاز ترکمنستان برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران در عین حال به ارمنستان نیز گاز صادر می کند. در این صورت ارسال گاز به ایروان نیز با مشکل برخورد خواهد کرد.

کوگهان یلدریم افزود: ایران در قضیه داوری به ما بدهکار شد و فعلا آن را هم نمی تواند پرداخت کند. تهران در پرداخت بدهی ها با مشکل مواجه شده است. با کاهش دما اثرات این موضوع بیشتر قابل لمس خواهد بود.

وی با بیان این که ایران گاز وارداتی ترکمنستان را برای شهرک های صنعتی در تبریز استفاده می کند، اظهار داشت:‌ در فصل زمستان به دلیل حجم بالای استفاده گاز استحصالی پارس جنوبی در مصارف خانگی تهران، امکان ارسال گاز به مناطق شمالی این کشور کاهش می یابد. ایران واردات گاز از ترکمنستان را صرف این مناطق می کند. ترکمنستان نیز مدعی است که به همین دلیل ایران 1.8 میلیارد دلار به این کشور بدهی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
۰
۰
این تركیه چی داره كه مارو تهدید می كنه واقعا از حد خودشون گذشتن
ث
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
شاهرگ اقتصادی ایران - اروپا دست اوناس

نیازمندی ها