یک کارشناس سیاست خارجی نامه اخیر برخی اندیشمندان آمریکایی به ترامپ در جهت حفظ توافق برجام را نوعی انعکاس دیدگاه کل دموکراتها در مورد توافق هسته ای خطاب کرد که برای تدوین آن بمنظور تامین اهداف خود تلاش زیادی را متحمل شدند.
کد خبر: ۹۸۶۴۴۲
احتمال تغییر در تیم مذاکره کننده امریکا ضعیف است / موضع ترامپ در نشست وین آشکار می شود

حمیدرضا ترقی در گفتگو با جام جم آنلاین از نقشه آمریکاییها در منطقه برای اجرایی کردن برای برجامهای 2 و 3 و 4 سخن گفت و افزود: ایالات متحده در موضع برجام اهداف بلند مدتی را دنبال می‎کند، از این رو هرگونه لطمه به توافق با طرحهای کاخ سفید را با مشکل مواجه می‎کند.

وی تصریح کرد: چهره‎های متمایل به حزب دموکرات از بازگویی عواقب بد لغو برجام به ترامپ؛ درصدد القای پیروزی آمریکا و شکست ایران در برجام هستند تا وی را نسبت به توافق مذکور خوشبین سازند.

اما در خصوص مذاکرات آتی وین ( نهم و دهم ژانویه) فعال سیاسی اصولگرا این جلسات را عمدتا در مورد بررسی نقض تعهدات آمریکا و نحوی ادامه روند برجام دانست و اظهار داشت: طی این نشست طرفین عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار داده و تخلفهای صورت گرفته از طرف آمریکایی توسط ایران مطرح خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در نشست 21 دی ماه ضمن بازخواست واشنگتن نسبت به نقض برجام، باید تکلیف مشخص شود که آیا نظر به نقطه نظرات دولت ترامپ آنها تمایلی به ادامه روند توافقات دارند یا خیر؟

این کارشناس مسایل بین الملل در رابطه با جلسه مشترک ایران و آمریکا که یک روز قبل از جلسه مشترک برجام در وین تشکیل خواهد شد، ابراز داشت: انتظار می‎رود مذاکره کنندگان کشورمان علت بد عهدیهای آمریکا در اجرای برجام بویژه عدم لغو برخی تحریمها مورد سوال قرار داه و به بطور کلی موضع صریح دولت جدید آمریکا در اجرای برجام را مطالبه کنند.

ترقی در پاسخ به احتمال تغییر تیم مذاکره کننده هسته‎ای آمریکا توسط ترامپ این موضوع را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: به این سرعت تغییر نخواهد کرد اما امکان بکارگیری و اضافه شدن افراد جدید از سوی وی بمنظور اعمال نقطه نظراتش در این هیأت وجود دارد.

معاون بین‎الملل موتلفه در پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا ترامپ از توصیه نخبگان سیاسی آمریکا در مذاکرات پیش رو با ایران و حفظ توافق هسته ای بهره خواهد برد عنوان داشت: ایالات متحده هیچ چاره‎ای در حفظ و اجرای برجام ندارد چرا که آنها در این معاهده جایگاه یک برنده را برای خود متصور هستند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا در ضایع نمودن برنامه هسته‎ای ایران تا اندازه‎ای به اهداف خود رسیده و لذا توقف چرخش تعدادی از سانتریفیوژهای ما و نیز تاخیر در تولید آب سنگین از آن جمله است.

ترقی افزود: همین امروز هم آمریکا اجرای برجام را متوقف کند به اهداف خود در قبال ایران دست یافته و فقط با اینکار شانس خود را در طراحی و اجرای برجامهای دیگر از دست خواهد داد ولی نظر به استراتژی عدم تمایل ترامپ به دخالت در امور سایر کشورها، وی به لغو برجام بیش از حفظ آن معتقد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیكورزمنده بسیجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
۰
۰
اخه دولت امریكا كه هیچ دین وایمانی ندارد چگونه قابل اعتماد است.عمریست كه میگویید ما با امریكا رابطه ای نداریم اما من چنین فكری نمیكنم .چرا با كشوری كه به هیچ یك از موارد برجام عمل نكرده بلكه نقض نموده مذاكره صورت میگیرد. معاهده برجام را پاره كنید تا دیگر هوس فتنه انگیزی نكنند.مگر در زمان تحریم نتوانستیم گلیم خودرا از اب بیرون بكشیم.خودكفا شدیم تقربیاپس امریكا را دور بریزید. مرگ بر امریكا ی جنایتكار ونامرد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها