قاچاق پرنده‌های کمیاب از ایران و فروش آن‌ها به کشورهای عربی سالهاست که همچنان ادامه دارد و ظاهرا نیز آمار آن نه تنها کاهش نیافته بلکه رو به افزایش نیز هست به طوریکه به گفته فرمانده دریابانی بوشهر، ماموران این منطقه به تازگی موفق به کشف ۵۳۰ پرنده کمیاب شده‌اند؛ پرندگانی که قرار بوده به کشورهای عربی قاچاق شوند.این پرندگان از نوع شاهین، بحری، هوبره، فنچ مصری، بلبل خرما و طرغه هستند که به صورت ماهرانه در لنج جاسازی شده بودند.
کد خبر: ۹۸۴۶۲۸
به خاطر ملاحظات دیپلماتیک مجوز شکار می دهند! / قوانین مشکلی ندارند، اشکال در اجراست

اگرچه قانون مجازات نسبتا سنگینی برای صید این پرندگان در نظر گرفته است نظیر جریمه صد میلیون تومانی برای شاهین ولی همچنان این مجازات ها تاثیری در کاهش قاچاق این پرندگان نداشته است.

اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان محیط زیست کشور قوانین کشور را برای جلوگیری از قاچاق پرنده های کمیاب در ایران کافی و مناسب دانست وگفت :قوانین ما مشکلی ندارد فقط در اجرا مشکل دارد و دلیل عمده آن نیز کمبود محیط بان است .

وی در گفت وگو با جام جم آنلاین افزود:حدود 10 الی 11 درصد از خاک کشور جزو مناطق حفاظت شده است در همین محدوده باید حدود 11هزار محیط بان وجود داشته باشد. درحالیکه درحال حاضر فقط 2هزار و 700 محیط بان داریم.لذا کنترل قاچاقچیان با این تعداد محیط بان کارچندان ساده ای نیست .

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه ارزش قاچاق یک پرنده بحری ماده حدود 25هزار دلار است گفت:کافی است یک قاچاقچی فقط در سال یک یا دوبار این پرنده را شکار کند به راحتی می تواند هزینه زندگی خود را تامین نماید.در واقع سود سرشار قاچاق پرنده و کمبود اعمال کنندگان قوانین جزایی سبب رواج این پدیده شده است.

وی درباره این پرسش که جریمه 100 میلیونی برای قاچاقچیان پرنده رقم واقعی است ،افزود:سنگ بزرگ علامت نزدن است وقتی این رقم هنگام جریمه گرفته نمی شود چه فایده ای دارد باید رقم در حدی باشد که هم بتوان آن را از مجرم گرفت وهم بازدارنده باشد.

کهرم دادن مجوزشکار به خارجیان را تایید کرد و گفت:در قبال این مجوز مبالغی دریافت می شود ولی هرپرنده ای را نیز نمی توانند شکار کنند.

وی در خصوص شکار هوبره نیز افزود:هوبره جزو پرندگان ممنوع است که نباید شکار شود که البته زمانی طبق ملاحظات دیپلماتیک مجوز شکار این پرنده برای کشورهای عربی در ایران صادر شده بود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها