تعداد زیادی از کاربران هر زمان که با اپلیکیشن رایگانی از اپ استورها مواجه می شوند اقدام به دانلود و نصب آن ها روی گوشی موبایل خود می کنند. اما باید گفت که این نرم افزارها که روزانه به صورت رایگان از این طریق دانلود می شوند با خطر سرقت اطلاعات موجود در گوشی همراه هستند.
کد خبر: ۹۸۳۸۲۳
سرقت اطلاعات کاربران با نصب اپلیکیشن های رایگان

به گزارش جام‌جم آنلاین از کلیک، این اپلیکیشن ها و نرم افزارهای کاربردی از آنجا که در هنگام نصب، از همان ابتدا اجازه دسترسی به تمامی اطلاعات گوشی را از کاربر می گیرند خطر سرقت اطلاعات را برای کاربر موبایل ایجاد می کنند.

تعداد اپلیکیشن های فارسی که در کشور تولید شده است به حدود ۱۲۰ هزار می رسد. نرم افزارهایی که تعداد زیادی از آن ها روزانه از سوی کاربران ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند. اما بسیاری از این نرم افزارها به دلیل ناآگاهی کاربران، باعث درز و سرقت اطلاعات موجود در گوشی کاربر می شوند.

این موضوع البته فقط در رابطه با اپلیکیشن های فارسی نیست و همه نرم افزارهایی که از طریق بازارهای اپلیکیشن دانلود می شوند را نیر در بر می گیرد. اگر توجه داشته باشید مشاهده می کنید که در زمان نصب این اپلیکیشن ها، درخواست هایی مبنی بر دسترسی به دیتای موجود در گوشی، فایل ها و موقعیت مکانی کاربر به او ارسال می شود که با تایید این درخواست ها، سازنده اپلیکیشن امکان دسترسی به این اطلاعات را خواهد داشت.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به فعال سازی اپلیکیشن های رایگانی که اجازه دسترسی به همه اطلاعات گوشی مشترک را از کاربر می گیرند، هشدار داده است.

او تاکید کرد: با ورود اپلیکیشن ها به فضای گوشی موبایل، دیگر گوشی یک ابزار شخصی نیست و آنچه که در گوشی موجود است مثل همه فایل ها و عکس ها و پیام ها قابلیت کپی را دارند. بنابراین باید یاد بگیریم که داده های شخصی و حیاتی خود را روی گوشی های موبایل نگهداری نکنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین با تاکید براینکه در خرید اپلیکیشن ها و نرم افزارهای کاربردی، کاربر باید از نسخه های اصلی استفاده کند، در مورد بحث امنیت این نرم افزارها گفت: بعضی از اپلیکیشن ها اصل نبوده و قلابی هستند که زمانی که توسط کاربر بر روی گوشی نصب می شوند به راحتی می توانند به همه اطلاعاتی که فرد روی گوشی دارد دسترسی داشته باشند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: کاربران باید دقت داشته باشند که آنچه اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آنها به شمار می رود را در فضای مجازی منتشر نکنند. چرا که زمانی که کاربر از یک اپلیکیشن استفاده می کند و به درخواست این اپلیکیشن پاسخ مثبت می دهد، در واقع اطلاعات او از عکس ها گرفته تا متن پیام هایش در چندین محل کپی می شود که می تواند خطر درز اطلاعات را به همراه داشته باشند.

او هم چنین با بیان اینکه این موضوع برای اپلیکیشن های فارسی نیز صدق می کند، گفت: همه کسانی که اپلیکیشن فارسی می نویسند عمده دیتای گوشی کاربر را می خواهند که در دسترس داشته باشند و این درحالی است که کاربران بدون آگاهی، این شرایط را برای اپلیکیشن فراهم می کنند. در صورتی که در استفاده از اکثر این اپلیکیشن ها، اصلا نیازی به داشتن همه دیتای گوشی نیست.

جهانگرد هم چنین با تاکید براینکه نرم افزارهای رایگان همیشه هم خوب نیستند، اظهار کرد: اپلیکیشن باید ایمن و مطمئن باشد و نباید امنیت اطلاعات مشترکان را تهدید کند. در دنیا برای ارزیابی اپلیکیشن ها، نظام رتبه بندی اعمال می شود و ما نیز باید این موضوع را در کشور اجرایی کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه گاهی تبلیغات متعددی برای دسترسی به نرم افزارهای رایگان صورت می گیرد و مردم به دلیل رایگان بودن از آن استقبال می کنند، تصریح کرد: اینکه ذائقه ها را به سمت رایگان بودن تمام امور پیش ببریم برداشت درستی نیست و گاهی نیاز است برای استمرار چرخه حیات نرم افزارهای بومی، حفظ امنیت اطلاعات و نیز برقراری تعادل در بازار، هزینه نرم افزار پرداخت شود.

او هشدار داد که برخی از اپلیکشن های رایگان ممکن است قلابی باشند و تنها برای دسترسی به اطلاعات موجود در گوشی کاربر، طراحی شده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها