رئیس سازمان برنامه و بودجه:

ارز تک نرخی می‌شود

نایب رییس کمیسیون بازار و پول اتاق بازرگانی در گفت و گو با جام جم آنلاین :

تک نرخی شدن ارز تا پایان سال منتفی است

نایب رییس کمیسیون بازار و پول وسرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت‌: با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد اجرای تک نرخی شدن ارز تا پایان سال ممکن نیست.
کد خبر: ۹۸۲۸۲۶
تک نرخی شدن ارز تا پایان سال منتفی است

سید حسین سلیمی در گفت وگو با جام جم آنلاین در پاسخ به این سوال که وعده مسئولان بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز تا پایان سال ممکن است گفت : با توجه به فاصله ای که بین قیمت ارز مبادله ای و ارز آزاد ایجاد شده است فکر می کم تک نرخی شدن ارز برای امسال منتفی است ، البته قبلاً مسئولان اعم از رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون اول رییس جمهوری در صحبت‌هایی که در اواخر سال گذشته و چند ماه ابتدایی سال جاری داشتند همگی بر تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز تا پایان سال اطلاع رسانی و تاکید کردند. اما الان در این مقطع با افزایش نرخ ارز و با اظهار نظرهای اخیر به نظر می رسد دولت از تصمیم خودش منصرف شده و تک نرخی کردن ارز را به آینده نامعلوم موکول کرده است.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم برای تک نرخی شدن ارز تلاش کرده است گفت :اما به دلیل برخی از اتفاقات این امر با تأخیر مواجه شد. البته این تأخیر دلایل متعددی دارد؛ یک دلیلش سیاسی است؛ مثل انتخابات ریاست‌جمهوری درواقع شاید دولت نگران آثار و عکس العمل مردم از آن تصمیم باشد همچنین دلیل دیگرش محقق نشدن پیش بینی بانک مرکزی از سطح مورد نیاز روابط بانکی بین ایران و سایر کشورها پس از برجام بود که می توانست زمینه تک نرخی شدن ارز را فراهم کند ، همچنین در حال حاضر فاصله بین ارز تعیین شده و ارز آزاد زیاد است و در نهایت برای دولت امکان تک نرخی کردن ارز هم ممکن نیست. با نگاه به قیمت تعیین شده و ردیف‌های اعلام شده برای ارز دریافتی، باید فاصله این تفاضل از بین برود وگرنه تک‌نرخی کردن باید پروژه بعدی دولت باشد. شاید این وضعیت، در نهایت باعث شود تسلط دولت بر بازار ارز کمتر شود.

سلیمی با اشاره به گرانی های اخیر دلار گفت : از ابتدای سال تا زمان شروع افزایش قیمت دلار در بازار حدود 4- 5 درصد تغییر در نرخ ارز را داشتیم اما یک دفعه در عرض دو هفته نرخ دلار از 3 هزار و 600 تومان رو به افزایش گذاشت و به مرز 4 هزار تومان رسید و 15 درصد رشد رقم بسیار بالایی را نشان می دهد.

به گفته وی از آنجائیکه در بودجه سال 96 نیز نرخ دلار هزار و 300 تومان بسته شده است و مابه التفاوتش با ارز آزاد زیاداست تک نرخی امسال اتفاق نمی افتد .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از تعطیلات کریسمس قیمت دلار روند کاهشی خواهد یافت گفت :بستگی به میزان ارزی دارد که به بازار تزریق خواهد شد .

سیما رادمنش – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
غمگین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
۰
۰
حضور محترم جام جم عزیز از اینكه نظرات ما رو بعضی وقتها نشون میدی ازت متشكریم حالا یخورده هم كم و كسرش میكنی اشكال نداره مهم نیست به خدمتتان عارضم كه من یه نظریه كاملا شخصی در مورد ارز دارم كه معتقدم اگه اجرا بشه واسه مملكت خوبه و باعث افتخار میشود و اون اینكه اقا جان بجای یك صفر ناقابل 4 صفر بی ارزش رو بردارین اونوقت دلار میشه 4 یا 5 تومن چه اتفاق عجیبی كه سال57 دلار 7 تومن بود حالا بعد از 38 سال دلار مثلا 5 تومنه اونوقت مسئولان كلی میتونن قمپوز دركنن و ژست بگیرن بگن بفرما ما اینیم دیدید ! !با تشكر حبیب یار شما
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
دارند سعی می كنن برسونن به 7 تومان بعدش همون كار را می كنن واقعا سخته و بعد در علم اقتصاد یك مكتب جدید ایجاد كنند و بدنیا بفهمانند كه علم اقتصاد چیز آنقدر سختی هم نیست فقط باید حسابی رو داشت. از این ببعد هم باز با اضافه شدن صفرها تا رسیدن به 7 همه صفرها حذف تا ثبات اقتصادی را دنیا تجربه كنه .

نیازمندی ها