اختصاصی جام جم آنلاین / گزارش تصویری

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

امشب شب جشن کریسمس یا نوئل در جهان مسیحی است. البته کاتولیک ها و پروتستان ها شب 24 دسامبر را به عنوان میلاد حضرت مسیح جشن می گیرند. ارتدکس ها و گریگوری ها ششم ژانویه را روز میلاد حضرت مسیح می دانند.
کد خبر: ۹۸۲۱۴۷
مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، در هر کشوری جشن کریسمس مطابق سنن آن کشور برگزار می شود.

گزارشی کوتاه در مورد مراسم جشن کریسمس در نقاط مختلف جهان:

آسیا:

در آسیا تعداد مسیحیان به نسبت جمعیت این قاره پهناور اندک است. در ژاپن که اکثر جمعیت آن پیرو آیین شینتوئیسم هستند جشن نوئل یا کریسمس جنبه مذهبی ندارد. مردم به یکدیگر هدیه می دهند و فردای شب کریسمس تعطیل عمومی است.

رستوران های زنجیره ای فست فود KFC (کنتاکی فراید چیکن) مرغ و بوقلمون های درسته سوخاری شده را به مشتریان ژاپنی خود عرضه می کنند و آنها نیز این غذا را همراه با برنج مشهور صورتی خود می خورند.

سنتی تقربا مشابه در کره جنوبی وجود دارد. چند سال پیش یک کاربر اینترنتی کره ای در پیامی پیشنهاد داد که سپری کردن کریسمس به تنهایی غم انگیز است. این پیام با استقبال زیادی در کره جنوبی مواجه شد و امروز کریسمس در این کشور به تجمع انبوه مردم و افراد مجرد تبدیل شده است.

در چین نیز تعداد مسیحیان به نسبت جمعیت این کشور اندک است. در خانواده های مسیحی چینی کم و بیش سنن معمول رعایت می شود: خوردن بوقلمون، دادن هدایا و فوت کردن شمع ها.

آفریقا:

جشن کریسمس یا نوئل تقریبا در همه نقاط آفریقا جشن گرفته می شود. اما نکته مهمی در مراسم جشن نوئل در آفریقا وجود دارد و آن گرمای هوا است. به همین دلیل در این قاره درخت کاج نادر است و به جای این درخت مراسم جشن زیر درختان نارگیل برگزار می شود.

در اغلب کشورهای آفریقایی اعضای خانواده دور هم جمع می شوند. کلیسا ها ، منازل و حتی درختان گرمسیری با لامپ ها یا حباب های رنگی تزیین می شوند. دادن هدیه و انواع شیرینی جات مرسوم است.

آمریکای لاتین:

در مکزیک جشن کریسمس با شکوه زیادی برگزار می شود. غذاهای ویژه که در جمع اعضای خانواده صرف می شود. در هر خانه ای ماکت محل تولد حضرت مسیح ساخته می شود. با این حال ، نمادهایی ویژه این کشور وجود دارند از جمله خروس به نشانه خبردهنده تولد. اما بوقلمون ، در مکزیک بوقلمون شکلاتی خورده می شود که تلخ ولی خوشمزه است.

در گواتمالا مراسم نوئل تقریبا مشابه مکزیک است.

در برزیل برخلاف سایر کشورها جشن کریسمس به طور جمعی اما بیرون از خانه برگزار می شود.

آمریکای شمالی:

در ایالات متحده آمریکا کریسمس را جشن می گیرند اما جشن "تنکسگیوینگ" یا جشن شکرگزاری جنبه مهمتری داشته و در واقع این جشن را به عنوان پایان سال برگزار می کنند. این سنتی است که از نخستین مهاجرین به جا مانده است و در آن بوقلمون خورده می شود.

روز کریسمس میلاد حضرت مسیح به طور خصوصی تر برگزار می شود.

برخلاف سایر کشورهای جهان که هدایای نوئل در شب 24 دسامبر داده می شوند در آمریکا این کار در روز 25 دسامبر انجام می شود.

اروپا:

در اروپا سنت جشن کریسمس در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و بستگی به مذهب اکثریت جمعیت کشور دارد ، کاتولیک، پروتستان یا ارتدکس.

در برخی از کشورها از جمله لهستان جشن نوئل دارای جنبه مذهبی واقعی است. اکثر مردم لهستان کاتولیک بوده و هرگز حکومت های کمونیستی این کشور موفق به از بین بردن علائق دینی لهستانی ها نشدند.

در لهستان رسمی پسندیده وجود دارد که براساس آن دور میز شام خانوادگی یک صندلی اضافی و بشقاب غذا گذاشته می شود تا اگر فردی سرزده یا به طورگذری وارد خانه شد جایش محفوظ باشد.

در کشورهای ارتدکس مذهب اروپا مانند یونان ، اوکراین یا روسیه جشن میلاد حضرت مسیح در ششم ژانویه برگزار می شود.

جهان اسلام:

در جوامع مسیحی کشورهای مسلمان جشن کریسمس در داخل خانه و بین اعضای خانواده برگزار می شود.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
پسر مسلمان افغان از ایران
Netherlands
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
۰
۰
این اخبار موجب گناه است و نباید اینگونه اخبار منعكس شود زیرا ما مسلمان هستیم خوب نیست در كشورهای اسلامی از مسیحیت حرف بزنیم زیرا ما مسلمان هستیم غیرت داریم دین داریم نماز میخوانیم قرآن میخوانیم روزه میگیریم حجاب اسلامی باید رعایت شود زیرا حجاب خیلی خوب است نباید اخبار كریسمس گفته شود جدی میگم ما غیرت داریم مسلمان هستیم دین داریم .
sa___na
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
شما دلواپس نباش ، مشخصه این حرفا كنایه داره !!!
مردم هر مذهبی هم كه باشند در اسلام و به خصوص جمهوری اسلامی ایران مورد احترام و تكریم هستند.
و من الله التوفیق .
بنده ی خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
مگه كریسمس استغفرالله تولد ابلیس رو جشن می گیره كه می گی گناه داره اونا مسیحین و دومین دین برتر خداست. حتی جشن گرفتن مسلمان ها هم اشكال نداره چرا كه اونا دارن تولد یكی از پیامبران اولوالعزم رو جشن می گیرن
almas hoseyni
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
۰
۰
این عید سعید ومیمون بر تمامی مسیحیان جهان مبارك.انشاء الله سالی توام با سلامتی وموفقیت هماره با صلح و دوستی در پیش رو داشته باشند
رزمنده ایرانی
Netherlands
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
۰
۰
كریسمس را به همه مسیحیان جهان علی الخصوص به مسیحیان عزیز هموطن ایرانیم تبریك و تهنیت می گویم و امیدوارم كه سرفراز و سربلند باشند در سال جدید میلادی - یا حق
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها