در گفتگوی جام جم آنلاین با کارشناس مسایل خاورمیانه

قطعنامه توقف فوری شهرک سازی رژیم اسراییل بررسی شد

روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را تصویب کرد؛ این قطعنامه با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع امریکا تصویب شد.
کد خبر: ۹۸۲۰۹۲
قطعنامه توقف فوری شهرک سازی رژیم اسراییل بررسی شد

«مهدی ذاکریان» تداوم شهرک‎سازی رژیم اشغالگر قدس را نقض آشکار حقوق بین‎الملل بشر دوستانه برشمرد و در این ارتباط به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: مطابق کنوانسیون‎های چهار جانبه ژنو، چنانچه یک کشور(رژیمی) سرزمین کشور دیگری را به تصرف خود درآورد؛ حق هیچ گونه تغییر و احداث ساختمان در آن را ندارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی از سال 1967 تاکنون، اقدام به تخریب، تغییر بافت و احداث شهرک نموده که در این میان تل‎آویو به نفض کنواسیونهای بین‎المللی مبادرت کرده است.

این کارشناس سیاسی با طرح این پرسش که آیا جامعه بین‎الملل در رابطه با این موضوع سکوت اختیار کرده، گفت: پاسخ به این سوال منفی است. چرا که مراجع بین‎المللی سکوت نکرده‎اند.

ذاکریان در تشریح اقدامات صورت گرفته از طرف مجامع بین المللی پیرامون موضوع فلسطین و شهرک سازی غیر قانونی در اراضی اشغالی ابراز داشت: مجمع عمومی سازمان ملل – کمیسیون حقوق بشر - شورای حقوق بشر و کمیته سوم مجمع عمومی با صدور قطع نامه‎های جداگانه مواضع رژیم غاصب اسراییل در فلسطین را محکوم نموده‎اند.

وی یادآور شد: نقض آشکار تمامیت ارضی فلسطین در نظر مشورتی (رأی مشورتی) دیوان دادگستری بین‎المللی نیز مورد محکومیت قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد، تنها رکنی که در سازمان ملل صراحت لازم پیرامون شهرک سازی نداشته را شورای امنیت دانست و خاطر نشان کرد: حق وتوی آمریکا و مقاومت واشنگتن به منظور حفظ منافع رژیم صهیونیستی، تاکنون اجازه صدور قطعنامه علیه اسراییل را نمی‎داد.

ذاکریان در پاسخ به این سوال که آیا قطعنامه مذکور شورای امنیت در راستای رأی ممتنع ایالات متحده قلمداد می‎شود، اظهار داشت: بله این قطعنامه توانست با رأی ممتنع آمریکا و 14 رأی مثبت اعضا تصویب شود.

وی در جواب به پرسش دیگر خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین مبنی بر علت رأی ممتنع واشنگتن در این مقطع زمانی خاطر نشان کرد: فشار جامعه بین المللی و مجموعه وعده‎های اوباما در دوران ریاست جمهوری خود پیرامون حل مسئله فلسطین، از مهمترین دلایل این امر محسوب می‎شود.

ذاکریان افزود: البته دولت اوباما در حل موضوع فلسطین به هیچ روی موفق نبود، لذا دیپلماسی سکوت در صحن شورای امنیت آخرین راهکار وی در این زمینه بوده و چنانچه رأی منفی علیه این قطعنامه می داد؛ حتما تصویب آن با مشکل مواجه می‎شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها