اگر شما نیز همچون من هیچ سررشته‌ای در مورد کویر و کویرنوردی نداشته باشید و بخواهید با یکی از معدود سیاحان موفق به عبور از منطقه «ریگ جن» که به مثلث برمودای کویر ایران مشهور است مصاحبه کنید مطمئنا مصاحبه جالبی خواهد بود.
کد خبر: ۹۸۱۵۷۷
عبور از مثلث برمودای ایران

پیمایش پای پیاده و انفرادی در وسعت 200 کیلومتر به بالا در دو شاخه سرعتی و مسافت بلند در کویرهای داخلی و خارجی را کویرنوردی می‌نامند.

با یونس موحد سریعی همصحبت می‌شوم. او متولد سال 1360 محله ارک تبریز بوده و سه سال است که به قول خودش بدون هیچ عقبه کوهنوردی به سراغ کویرنوردی، قطب نوردی، هیمالیا نوردی و آتشفشان نوردی رفته است.

او طی زمان اندکی توانسته رکورد کویرنوردی دنیا را به نام خود ثبت کند.اما این‌که چگونه شد او سراغ این ورزش‌ها رفته است، می‌گوید: قبل از این‌که سردار تهرانی مقدم پدر موشکی ایران شهید شوند من دوستی نزدیکی با او داشتم و این شهید در مورد چهار پدیده هیمالیا، کویر، آتشفشان و قطب نوردی که در ایران وجود نداشت طرح‌های زیادی داشته و من به واسطه سفارش آن شهید وارد این حوزه شدم.

پیمایش کویرهای ایران و جهان، صعود سرعتی به قله‌های مرتفع بالای 7000 متر و بازکردن مسیر جدید در فصل زمستان، صعود سرعتی به قله‌های هیمالیای نپال و پاکستان 4 پدیده‌ای است که یونس موحد سریعی روی آنها فعالیت می‌کند.

وی درباره پروژه‌های کویرنوردی خود می‌گوید: پروژه اول پیمایش کویر درمسیر نرمال شامل شهرستان کاشان به آران بیدگل ـ چهارطاقی ـ کاروانسرای مرنجاب، ورود به پارک ملی کویر تا کاروانسرای سفیداب، کاروانسرای عین الرشید و پاسگاه سیاه‌کوه و حوزه خاص چهل گدار را شامل می‌شد که طی کردن این کویر 450 کیلومتری 5.5 روز طول کشید.

تلاش برای رکورد شکنی

وی سپس به صرافت می‌افتد تا پروژه دوم خود را انجام داده و در این مرحله موفق شد رکورد رینهولد مسترن ایتالیایی را شکسته و رکورد کویرنوردی دنیا را از آن خود کند.

او در پروژه دوم در بهمن 93 به دل کویر می‌زند و طولانی ترین مسافت بلند دنیا را به تنهایی و بدون هیچ تیم پشتیبانی پیمایش می‌کند.

او در این مرحله کاروانسرای مرنجاب، بند ریگ، چاه چرخ، دشت چاق آباد و بخش‌هایی از ریگ جن را پیمایش کرده و رکورد جهانی رینهولد مسترن ایتالیایی، اولین نفر باشگاه 8000 تایی جی ام اس یا صعود‌های بلند فرانسه را شکسته و رکوردهای وی را به‌صورت ناگهانی تغییر می‌دهد.

رینهولد مسترن و تیم پشتیبانش مسافت 450 کیلومتری را در عرض شش هفته پیمایش کرده بودند ولی یونس موحد به‌تنهایی و بدون تیم پشتیبان مسافت414 کیلومتری را در مدت 8 روز و 18 ساعت طی کرده است.

او هم‌اکنون مسئول امداد و نجات کویرهای مرکزی ایران، مسئول کار گروه کویر‌نوردی هیات کوهنوردی تبریز، داوطلب هلال‌‌احمر، عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی، دیده‌بان حقوق حیوانات و عضو فدراسیون کوهنوردی است که 14 مدرک کوهنوردی، نقشه‌خوانی، قطب‌نما، امداد و نجات، کار در ارتفاع، سنگ و یخ نوردی را در طی یک سال و نیم کسب کرده است.

در کویر ریگ جن

حالا حرف هایمان به بخش هیجان‌انگیز آن رسیده است؛ وقتی که اودر مورد «ریگ جن» حرف می‌زند و این‌که این منطقه در صد سال اخیر 13 کشته داشته و او یکی از معدود بازماندگانی است که هوس کویرگردی در این منطقه را داشته‌اند.

ریگ جن، منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است و به‌دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، محل عبور کاروان‌ها نبوده و فقط درسال‌های اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته‌اند.

محلی‌های این منطقه، چوپان‌ها و ساربان‌ها معتقدند اگر کسی پایش به ریگ جن برسد، بلافاصله ناپدید و توسط ارواح و موجودات ماورایی به قلب ریگ جن فرستاده می‌شود.

او می‌گوید: پروژه سوم من، پیمایش ریگ جن به مسافت 237 کیلومتر بود که من طی 4 روز و
2 ساعت و 30 دقیقه از غرب به شرق پیمایش کردم که در کتاب گینس صفحه 237 به‌عنوان سرعتی‌ترین پیمایش در سطح جهان ثبت شد.

این پروژه به نام شهید تهرانی‌مقدم و شهید منتظرقائم ثبت شد و پرچم ایران را در مخوف‌ترین نقطه ریگ جن نصب کرده‌ایم.

اشتباه گرانقیمت

منطقه ریگ جن به مثلث برمودای کویر مشهور است و انسان‌هایی که برای ماجراجویی و کویرنوردی و کوهنوردی وارد این منطقه شده اند به علت نداشتن تخصص کویرنوردی و آب و غذای کافی و تجهیزات ناوبری و خودباختگی محیطی جان خود را از دست داده‌اند و حتی سون هیدن سوئدی و گارفیلد آلفونز اتریشی که از سیاحان کویرنوردی هستند از رفتن به این منطقه اجتناب کرده و در کتاب خاطرات خود به سایر کویرنوردان پیشنهاد کرده‌اند از رفتن به این منطقه امتناع کنند.

او در مورد خاطراتش از این پیمایش می‌گوید: اتفاقی افتاد که می‌توانست به مرگم منتهی شود. در حین عبور از ریگ جن، موبایل ماهواره‌ایم زنگ خورد و وقتی خواستم جواب بدهم دستم به لیوان آب ذخیره‌ای که همراه داشتم، خورد و زمین ریخت. این بزرگترین اشتباهی بود که در عمرم انجام دادم، چون ارزش آن از میلیاردها تومان بیشتر بود.

معصومه درخشان - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها