اگر نخستین عکس از ترور سفیر روسیه در ترکیه لحظاتی پس از این حادثه منتشر نمی شد، این اتفاق بازتاب بزرگ رسانه ای کنونی را نمی یافت. پس از آن ویدیوی از عملیات ترور منتشر شد.
کد خبر: ۹۸۱۴۹۲
روایت ترور سفیر روسیه از زبان عکاس واقعه/ (+فیلم جدید از لحظاتی قبل از ترور)

به گزارش جام جم آنلاین ، عکاس آن تصویر مشهور، شهروند ترکیه است که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس کار می کند.

او که برهان اوزبیلیسی نام دارد، می گوید ابتدا درک نمی کرد چه اتفاقی در حال روی دادن است، پشت دیوار پنهان شد و تلاش کرد این صحنه «سورئال» را ثبت کند. حادثه هنگامی روی داد که برای گرفتن عکس به سفیر نزدیک شده بود.

درباره آن لحظه ها، برهان گفت: «یک مراسم روتین بود، اگر نمایشگاه در مسیر بازگشتم به خانه قرار نداشت، به آن جا نمی رفتم».

او افزود: «تنها مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه عکس مرتبط با روسیه بود، سفیر با آرامش سخن می گفت و به مترجم زمان می داد تا حرفهایش را ترجمه کند. اما ناگهان مرد مسلح را دیدیم که اسلحه خود را به سمت سفیر نشانه می رود. در یک لحظه گمان کردیم این صحنه ای از یک نمایش است».

اما این گونه نبود؛ عکاس می گوید لحظاتی بعد درک کرد مقابل جنازه سفیری ایستاده که مقابل چشمانش ترور شد. بنابراین، کاری کرد که بلد بود: «ثبت لحظه و گرفتن عکس قاتل» با وجود آشوبی که در سالن برپا شده بود.

دور جنازه می چرخید و عکس ها را پاره می کرد

قاتل پس از ترور فریاد زد «الله اکبر»، و کلمات دیگری بر زبان آورد، از جمله گفت کارش انتقامی برای حلب است.

عکاس افزود: «قاتل در اضطراب بود. دور جنازه که روی زمین افتاده بود می چرخید و بعضی عکس های گالری را که روی دیوارها نصب شده بود پاره می کرد».

در آن لحظه، عکاس احساسی متضاد داشت؛ ترس برای جان و ضرورت به تصویر کشیدن حادثه. او در مصاحبه ای که ساعاتی پس از ترور انجام داد، گفت این سوال را از خود می پرسید که «اگر کسی از من بپرسد چرا عکس نگرفتی، چه بگویم؟»

اما برای برهان آن هنگامی بود که پس از بازگشت به دفتر و نگاه کردن عکس ها متوجه شد قاتل پشت سر سفیر هنگام سخنرانی اش ایستاده بود گویا محافظ او است.

پس از آن سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که مولود مرت آلتین‌تاش قاتل سفیر روسیه، از نیروهای پلیس ضد شورش آنکارا بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها