علی اکبر نیری کارشناس تقویم در گفت وگو با جام جم آنلاین:

امشب طولانی ترین شب سال است

شب گذشته درحالی مردم کشورمان مراسم شب یلدا را با دور هم نشینی اعضای خانواده به جای آوردند که امروز اخباری مبنی بر وجود شب یلدا برای امشب به دلیل بلند ترین شب سال مطرح شده است .حتی عضو ستاد استهلال استان تهران نیز در گفت وگویی اعلام کرد که امسال امشب علاوه بر شب گذشته ، از دیدگاه نجومی طولانی‌ترین شب سال محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۸۱۱۶۳
امشب طولانی ترین شب سال است

علی اکبر نیری کارشناس تقویم در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص این اتفاق اظهارداشت:در ابتدا باید ببینیم که شب یلدا چه شبی است که متاسفانه در قانون برای آن هیچ تعریفی نشده است.

وی به تاریخچه تقویم هجری شمسی اشاره کرد و افزود:در سال 1304 مجلس شورای ملی وقت رسما تقویم هجری شمسی را به تصویب رساند که براساس آن 6 ماه اول سال 31 روزه ، 5ماه بعدی 30 روزه و ماه اسفند نیز براساس سال کبیسه زمانی 29 روزه و زمانی 30 روزه است.که امسال نیز به دلیل کبیسه بودن سال 95، اسفند 30 روزه خواهد بود.

نیری با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از موضوعات در قانون مغفول مانده است گفت:شب یلدا و حتی مهمتر از آن برای مدل کبیسه گیری هیچ تعریفی در قانون وجود ندارد. در واقع ما نمی دانیم منظور از شب یلدا ، بلندترین شب سال است یا آخرین شب پاییز.

این کارشناس تقویم ادامه داد:منتها از دید ما لحظه ای در سال وجود دارد به نام انقلاب زمستانی. انقلاب زمستانی طبق تعریف جهانی لحظه ای است که طول دایره البرجیه خورشید به 270 درجه دقیق برسد . این اتفاق امروز در ساعت 14 و14دقیقه اتفاق افتاده است و از این رو امشب از لحاظ زمان ، بسیارناچیز از شب گذشته طولانی تر است .ولی این موضوع لزوما بدین معنی نیست که امشب را هم شب یلدا بدانیم.اگر در قانون مشخص شده بود طولانی ترین شب سال ، دیگر مشکلی نداشتیم.

وی گفت:ریشه شب یلدا در عرف در حال حاضر آخرین شب پاییز است که فردای آن زمستان شروع می شود ولی اگر روی ثانیه ها بخواهیم دقیق شویم باید بگوییم قانون باید بگوید وقانون هم در این مورد چیزی نگفته است.البته طولانی ترین شب هم برای خود معنای دیگری دارد و باید دید طولانی ترین شب از کجا مورد توجه است ؛ از مشهد ،چابهار یا از تهران .چون در این شهرها هم شب ها از نظر زمان متفاوت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها