افزایش مکرر قیمت خودرو از سوی تولیدکنندگان داخلی، سوژه‌ای قدیمی در صنعت خودروسازی کشورمان است. این مساله به‌دلیل حمایت‌های غیرمنطقی وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان داخلی تاکنون به نتیجه اصولی یا منطقی نرسیده است.
کد خبر: ۹۸۱۰۱۴
دردسرهای همیشگی خودروسازان

این در حالی است که اگر به سابقه تولید خودرو در کشورمان بنگریم، می‌بینیم ایران زودتر از سایر خودروسازان بین‌المللی حال حاضر مثل کره جنوبی در این عرصه گام گذاشته و می‌توانست امروز به عنوان یکی از تولیدکنندگان بنام در دهکده جهانی شناخته شود. اما حمایت‌های غیرمنطقی تاکنون، نه‌تنها کمکی به توسعه و رشد صنعت خودروسازی کشورمان نکرده بلکه عاملی در عقب‌ماندگی معنادار در این صنعت نیز شناخته می‌شود.

افزایش هزینه‌های تولید به‌دلیل بهره‌وری پایین و همچنین بی‌توجهی به ارتقای کیفیت در محصولات تولیدی به‌دلیل انحصاری بودن خودروسازی در ایران، عواملی است که سبب شده اشتهای افزایش قیمت خودروسازان هیچ‌گاه برطرف نشود. در حالی که می‌توان با استفاده از نسخه‌ای کارآمد و قطع حمایت‌های غیرمنطقی، یک‌بار برای همیشه این معضل را برطرف کرد.

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم یکی از بهانه‌های مطرح شده توسط خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان نوسان در نرخ دلار است تا جایی که به مجرد صعودی شدن قیمت دلار می‌بینیم، این اشتهای کاذب، تحریک شده و تمایل به افزایش قیمت مشاهده می‌شود، اما هنگام نزولی شدن نرخ ارز مقاومت آشکاری در برابر تأثیر آن در قیمت خودرو ملموس است؛ مقاومتی که می‌تواند گواه واقعیتی تلخ در صنعت خودروسازی ایران یعنی وابستگی آن به خارج از مرزها باشد، چون ناخواسته یا غیرمستقیم خودروسازان با این ادعا اعلام می‌کنند به‌‌رغم حمایت‌های همه‌جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو در ایران هنوز این تولیدکنندگان نتوانسته‌اند از میزان وابستگی خود به بازارهای خارجی بکاهند و با کوچک‌ترین تغییر در نرخ ارز همواره تراز قیمتی آنها نیز دستخوش نوسان می‌شود.

این نکته در واقع پیامی کاملاً روشن به مسئولان است که با توجه به صرفه اقتصادی واردات قطعه از خارج ایران، خودروسازان و قطعه سازان داخلی تمایلی به تولید داخل قطعات مورد نیاز خود نداشته و همواره به‌دنبال واردات این قطعات از کشورهای خارجی بوده‌اند.

پس بجاست مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به این واقعیت آشکار و بدون هرگونه حمایت غیرمنطقی نسبت به برطرف کردن این معضل اقدام و صنعت خودروسازی ایران را به سمت ارتقای جایگاه خود هدایت کنند.

دکتر جمشید پژویان - اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
الف
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
آقای پژویان این همون شمایید!!!!!!!!!!!
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
تقصیر ما مردمه
وقتی بخاطر یه وام ساده عین چی هجوم میبریم میخریم
خودروسازم پر رو میشه و اینجوری میشه

نیازمندی ها