یک روزنامه انگلیسی قتل سفیر مسکو را مانند ماجرای ترور ولیعهد اتریش دانست که جرقه جنگ جهانی اول را زد.
کد خبر: ۹۸۰۷۷۳
شباهت ترور سفیر روسیه با آغاز جنگ جهانی اول

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از العالم،روزنامه انگلیسی اکسپرس در یادداشتی پیرامون قتل سفیر روسیه در خاک ترکیه نوشت، این حادثه مانند قتل ولیعهد اتریش در سال 1914 است که به جنگ جهانی اول منجر شد.

دوشنبه شب (29 آذر ماه 1395) «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه حین بازدید از یک نمایشگاه عکس در آنکارا به دست یک فرد مسلح به قتل رسید.

روزنامه اکسپرس چاپ لندن در یادداشتی نوشت، قتل کارلوف به ترور «فرانتس فردیناند» ولیعهد اتریش شباهت دارد که در سال 1914 به قتل رسید و این حادثه جرقه جنگ جهانی اول را را زد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت، مرگبارترین بحران در تاریخ بشر زمانی جرقه زده شد که فردیناند در اتریش به دست «گاوریلو پرنسیپ» اهل یوگسلاوی به قتل رسید. در پی این ترور، اتریش- مجارستان اولتیماتومی را به صربستان داد که وقایع بعدی آن به آغاز جنگ جهانی اول انجامید و این جنگ عامل کشتار 16 میلیون نفر شامل 7 میلیون غیرنظامی شد.

در ادامه یادداشت اکسپرس آمده است، ترکیه عضوی کلیدی در ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی است) و به سبب گسترش ناتو در شرق اروپا، تنش‌هایش با روسیه در بالاترین حد خود بوده است. همچنین ماه گذشته بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه موشک‌هایی با قابلیت هسته‌ای را به نزدیکی مرز اروپا برد تا پاسخی به گسترش ناتو در کشورهای بالتیک باشد.

اکسپرس تصریح کرد، همچنین موشک‌های زمین به هوای اس-400 روسیه برای مقابله با ناتو بین مرز لیتوانی و لهستان مستقر شدند و بُرد آن‌ها 450 مایل است که یعنی قادر خواهند بود برلین را هدف قرار دهند.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد، ماده 5 پیمان ناتو می‌گوید اگر حمله‌ای نظامی علیه یکی از کشورهای عضو صورت بگیرد، به معنای حمله به همه اعضا بوده است و دیگر اعضا باید به کمکش بروند. همچنین با روابط کنونی میان ترکیه و روسیه که بعد از ساقط کردن هواپیمای روس از جانب ترکیه در سال 2015 دچار بحران شد، پوتین ممکن است این شرایط را فرصتی واقعی برای امتحان کردن ناتو ببیند.

نویسنده در ادامه خاطرنشان می کند، شباهت‌های زیادی میان ترور ولیعهد اتریش در سال 1914 و سفیر روسیه در روز 19 دسامبر 2016 وجود دارد که از آن جمله در سال 1914 وقایع زیادی در جامعه بین‌الملل در حال روی دادن بود که به موجب آن ترور فردیناند مهم‌ترین مساله رسانه‌ها نشد و اکنون در شبکه‌های آمریکایی نیز به قتل کارلوف زیاد پرداخته نشد و خبر افزایش ارزش سهام داو جونز اهمیت زیادی داشت.

اکسپرس تصریح کرد، همچنین هر دو قاتل افراد جوان و فعالان سیاسی بودند و هر دو در میان افراد مسلح نزدیک به مقتولان بودند. از سوی دیگر شباهت‌های دیگری وجود دارد برای مثال هر دو مقتول هنگام یک رویداد هنری یکی در گالری عکس و دیگری در موزه به قتل رسیدند.

نویسنده در انتها دلیل دیگری برای این قیاس خود آورده و به واکنش فوری یک رسانه روسیه اشاره کرد که بعد از ترور سفیر مسکو در ترکیه گزارش داد «جنگ جهانی اول با یک گلوله آغاز شد. شلیک گلوله به سفیر روسیه اعلام جنگ است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها