نمایشگاه هفته پژوهش و نمایشگاه الکامپ، فرصت مناسبی را برای علاقه‌مندان به فناوری‌های نوین ایجاد کرده بود که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران دور یکدیگر جمع و ضمن آشنایی با یکدیگر از توانمندی‌های داخلی و خارجی فناورانه با خبر شوند. در این میان من هم برای بررسی ربات‌ها و سیستم‌های مکاترونیکی به این نمایشگاه‌ها سری زدم. در مورد نمایشگاه هفته پژوهش امسال می‌شود گفت از تبلیغات مناسب‌تری نسبت به سال‌های قبل برخوردار بود و از آن مهم‌تر گروه‌های بسیاری، تقریبا از تمام کشور در آن شرکت کرده بودند. همین مسأله فرصت بسیار مناسبی برای ارزیابی توانمندی‌های بسیاری از این مراکز در بخش رباتیک و مکاترونیک بود.
کد خبر: ۹۸۰۳۳۶
الکامپ و نمایشگاه هفته پژوهش از منظر رباتیک

در غرفه دانشگاه صنعتی شریف، ربات‌های انسان نمای نائو و همچنین دختربچه رباتیک نظر افراد را به خود جلب می‌کرد. پژوهشگران این دانشگاه با استفاده از ربات انسان نمای نائو ـ که یک پلتفرم آماده و ساخت شرکتی فرانسوی است ـ طرح جالبی را چند سالی است پیگیری می‌کنند. با استفاده از این ربات‌ها و قابلیت تعاملی بالای آنها، محققان این دانشگاه بعد از بررسی کارکرد ربات‌ها در بخش درمانی اقدام به پیاده‌سازی الگوریتم‌های پردازش تصویر و هوش مصنوعی کرده و زیر نظر درمانگرهای آموزش دیده از این ابزار رباتیک برای کمک به فرآیندهای یادگیری کودکان مبتلا به اوتیسم و همچنین بازی و کمک به کودکان مبتلا به سرطان استفاده کرده‌اند و در نهایت رباتی با پوست سیلیکونی و حالت‌های چهره طبیعی به شکل یک دختربچه توسط این محققان ساخته شده است. این نمایش‌ها و فیلم‌های آزمون عملی این سیستم‌ها از بخش‌های بسیار جالب این نمایشگاه بود.

سیستم رباتیک شست‌وشو دهنده نمای ساختمان‌ها نیز از دیگر محصولاتی بود که توسط پژوهشگران دانشگاه تبریز به صورت صنعتی تولید و به نمایش گذاشته شده بود. فیلم عملکرد این ربات که در نمایشگاه حاضر بود علاقه‌مندان را جذب می‌کرد. دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی بسیاری در نمایشگاه نمایش داده شده بود که البته نمی‌شد روی کیفیت کاری آنها نظر قطعی داد؛ ولی باعث خوشحالی بود که روی این مدل سیستم‌ها که در ساخت قطعات بسیار حساس کاربردهای مهمی دارند تحقیقات گسترده‌ای در کشور در حال انجام است.

غرفه‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی نیز سالنی مجزا داشتند و محصولات مکاترونیک و رباتیک این دانشگاه، بویژه محصولات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین که در حد نمونه‌سازی صنعتی قرار داشت بسیار قابل توجه بود. ربات‌های امدادگر، خودروهای الکتریکی مانند کوادرو، خودرو خورشیدی و... بخشی از این توانمندی‌ها بود. غرفه خودروی خورشیدی غزال دانشگاه تهران هم با توجه به سفر بلند این خودرو در سراسر ایران در سال جاری با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو بود. در بسیاری از غرفه‌ها نیز تعداد قابل توجهی کوادکوپتر، پهپاد و ربات‌های پرنده دیده می‌شد. برخی از این پهپادها دارای قراردادهای کاری با سازمان‌های نظامی و امدادی بودند و برخی در ابعاد بسیار بزرگی ساخته شده بودند. ربات‌های پرنده دارای کاربردهای متنوعی از خدمات رسانی تا اموری مانند دیدبانی محیطی، مسائل نظامی و امنیتی هستند و تحقیق در این بخش برای کشور ما اهمیت و ارزش ویژه‌ای دارد. البته در این میان تعداد زیاد غرفه‌هایی هم بودند که ربات‌های ساده مسابقاتی و آموزشی در آنها دیده می‌شد و با این که این موضوع بیانگر علاقه‌مندی و تحقیق دانشجویان در آن دانشگاه‌ها بودند، اما به نظر شاید حضورشان در چنین نمایشگاهی الزامی هم نبود. وجود برخی از این گونه غرفه‌ها باعث ازدیاد غرفه‌ها در نمایشگاه شده بود و کار را برای مخاطبان و همچنین شرکت‌کنندگانی که ساخته‌های جدی و صنعتی داشتند و به دنبال مخاطبان خود می‌گشتند، سخت کرده بود.

در کل نمایشگاه هفته پژوهش امسال در حوزه‌های رباتیک و مکاترونیک با این که دارای غایبانی از میان آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هم بود، نمره مناسبی دریافت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها