کنعانی: مستشاران ایران در کنار سوریه خواهند بود
ایران حمله آمریکا به اهداف غیرنظامی در سوریه را محکوم کرد

کنعانی: مستشاران ایران در کنار سوریه خواهند بود

یک کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

نشست مسکو؛ اقدامی بازدارنده ضد سیاست مداخله جویانه آنکارا در منطقه

در پی رایزنی تلفنی چند روز گذشته وزرای دفاع دو کشور ایران و روسیه پیرامون آخرین تحولات سوریه و اوضاع میدانی شهر حلب، نشست سه جانبه‎ای با حضور سردار دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ژنرال شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه و فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه فردا در مسکو برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۹۸۰۲۹۷
نشست مسکو؛ اقدامی بازدارنده ضد سیاست مداخله جویانه آنکارا در منطقه

«حسین کنعانی مقدم» پیرامون زوایا و اهداف این نشست به خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین گفت: سیاست هماهنگی بین تهران – مسکو و آنکارا در رابطه با بحران سوریه، مدتهاست دنبال می‎شود، اما متأسفانه ترکیه با پشتیبانی از گروه‎های تروریستی در جنگ با سوریه عملا نقش خود را در یک ائتلاف ساختگی تعریف نموده است.

وی در ادامه افزود: در حقیقت دولت آنکارا بیش از آنکه در پی ائتلاف برای حل بحران دمشق باشد، درصدد اتحاد جنگ با این کشور؛ از قاطبه گروه‎های تروریستی و بویژه در ابتدا از ارتش آزاد سوریه حمایت کرد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره بر اینکه مواضع مداخله جویانه ترکیه در منطقه بویژه کارشکنی در امور داخلی سوریه، مورد انتقاد شدید ایران و طرف روسی بوده خاطر نشان کرد: با توجه به تحرکات اخیر ترکها در میدان حلب و حمایت آنها از بازماندگان تروریسم در این شهر، بنظر می‎رسد در تدارک اقدامات خطرناکی در منطقه باشند. لذا ایران و روسیه با برگزرای این نشست می خواهند در جهت تغییر رفتار مقامات نظامی ترکیه گام بردارند.

وی در ادامه افزود: دولت ترکیه درصدد است، متأثر از قانون "fail state" (دولتی بخاطر بحران کشور همسایه توان برقراری امنیت خود را نداشته و در آستانه شکست قرار می گیرد اجازه مداخله نظامی در کشور مذکور را برای خود محفوظ می‎داند) دامنه مداخلات خود در سوریه را توسعه دهد.

کنعانی مقدم اشغال منطقه جرابلس در سوریه را یکی از مصادیق بارز سیاستهای جاه طلبانه مقامات ترک خواند و خاطر نشان کرد: متأسفانه بعد از آزاد سازی حلب و برهم خوردن توازن قوا به ضرر آنکارا، این دولت با لشکر کشی به شمال کشور در فکر ورود به حلب و اشغال آن است.

وی در پاسخ به این سوال که نشست اخیر تا چه میزان بر تعدیل انگیزه های توسعه طلبانه ترکیه موثر خواهد بود اظهار داشت: نشست فردا با این تحلیل که ارتش ترکیه در قالب یکی از اعضای ناتو درپی نقش آفرینی در سوریه است بر گزار می شود و گمان می رود تصمیماتی نظیر تعیین منطقه پرواز ممنوع از ترکها سرزند، لذا جلسه مزبور در جهت جلوگیری از این قبیل اقدامات ترکیه ترتیب داده شده است.

کنعانی مقدم در پایان نشست 30 آذر در مسکو را اقدامی بازدارنده در مواجه با سیاستهای آنکارا در منطقه خواند و یادآور شد: چنانچه ترکیه بخواهد با اهرم ناتو به میدان حلب و سوریه ورود پیدا کند؛ با واکنش تند ایران و روسیه مواجه می‎شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
۰
۰
قدرت پوشالی امریكای بوزینه رو كه مثل تلی از خاك هوا كردیم ارازل امریكا و نوچه هاش فقط جیر جیر میكنند كه با پرواز عقاب مثل كپك سر به زیر برف كه هیچی سر به زیر تانك میكنند
رضازاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
۰
۰
تركیه به اعتقاد من دچار سرگیجه سیاسی شده، خودش هم نمیدونه داره در منطقه به كدوم سمت میره و این باعث از بین رفتن امنیت شهروندان ترك شده

نیازمندی ها