«نه درد دارم نه چیزی، من مشکل کلیه ندارم» این جمله، گفته بسیاری از بیماران کلیوی است که به دلیل نداشتن درد، در درمان مقاومت می‌کنند به طوری که با گذشته زمان کلیه آن‌ها دیگر از کار می‌افتد و کاری نمی‌شود انجام داد.شهرستان قم در این خصوص پیشتاز است.
کد خبر: ۹۷۹۹۱۳
انفجار بیماری‌های کلیه در قم/ تأکید بر نوشیدن زیاد آب + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر،سالانه افراد بی‌شماری در سراسر جهان به بیماری حاد کلیه مبتلا می‌شوند. اما هنوز بیشتر مردم چیزی درباره این بیماری - که تا زمانی که خیلی پیشرفته می‌شود و خودش را نشان می‌دهد - نمی‌دانند.

بیماری کلیوی همانند بیماری قلبی، یکی از مشکلات خاموشی سلامتی است که هیچ علائم یا نشانه‌ای در مراحل اولیه از خود بروز نمی‌دهد. نارسایی کلیوی تا حدودی خفته است زیرا فردی که دچار اوره و یا فشار خود بالا است امکان ابتلا به بیماری کلیوی را دارد، شاید به ظاهر مشکلی در کار نباشد اما اگر در تغذیه و یا روند درمان کم‌کاری شود امکان ابتلا به نارسایی کلیوی شدت می‌یابد.

با توجه به وجود املاح معدنی در آب شهرستان قم و شوری آن که باعث تشدید بیماری‌های مربوط به کلیه می‌شود، درباره بیماری‌های مربوط به کلیه گفت‌وگویی با دکتر فرناز صحیحی، فوق تخصص کلیه، پیوند و فشار خون، انجام دادیم که در ادامه می‌خوانیم.

یک متخصص کلیه می‌گوید: در حال حاضر دیابت، فشار خون و چاقی بیش از هر چیز سلامت کلیه‌ها را به خطر انداخته و چاقی در صدر آن قرار دارد.

دکتر صحیحی، پیوند و فشار خون در پاسخ به اینکه آیا سوزش ادرار ربطی به عفونت کلیه دارد، ابراز داشت: اغلب سوزش ادرار به دلیل عفونت مثانه است و اگر سوزش ادرار درمان نشود به خصوص در فرد دیابتی موجب عفونت کلیه می‌شود. بهداشت مسئله بسیار مهمی در این باره به خصوص برای بانوان پر اهمیت‌تر است.

صحیحی با اشاره به کار کلیه ابراز داشت: کلیه خونسازی و تولید ویتامین دی فعال می‌کند که اگر این کارها به درستی انجام نشود می‌تواند اختلال و هواس پرتی، گشاد شدن قلب و التهاب پرده دور آن و فشار مغز شود و مشکلات ایجاد کند.

بیماری قلبی در اثر نارسایی کلیه شایع‌تر است

این فوق تخصص نفرولوژی با اشاره به عوامل نارسایی کلیه عنوان کرد: اگر کلیه عفونت کند و یا در مواقعی فرد اسهال، سرماخوردگی، تنگی نفس داشته باشد موجب بی‌اشتهایی و کم خونی می‌شود و بیماری‌های قلبی را نیز ایجاد می‌کند که این مورد شایع‌تر است.

وی در خصوص پیشگیری از ایجاد نارسایی کلیه، اظهار کرد: کنترل قند و فشار خون، چکاپ آزمایش‌های سلونو خون، کراتینین و اوره خون مسئله بسیار مهمی هستند که باید به آن توجه کرد.

صحیحی عنوان کرد: کلیه همچون اقیانوسی است که قله آن بالا و خودش در زیر قرار دارد و علامت درد آن خاموش است و بیشتر مواقع برای درمان کاری نمی‌شود انجام داد. به همین دلیل توجه به موارد پیشگیری بسیار اهمیت دارد.

مقاومت بیماران کلیوی در درمان آن

وی عنوان کرد: در سطح جامعه افراد بسیاری هستند که از مشکل کلیه خود خبر ندارند و وقتی می‌گوییم شما نارسایی کلیه دارید می‌گویند نه درد دارم نه چیزی چرا کلیه‌ام مشکل دارد.

فوق تخصص کلیه، پیوند و فشار خون بیان داشت: بیماری‌های مربوط به کلیه خاموش و بی‌صدا است و متأسفانه بیمار احساس درد نمی‌کند و در درمان آن مقاومت می‌کند.

وی ورم را به عنوان یکی از نشانه‌های نارسایی کلیه دانست و اظهار داشت: ورم، به شدت آن بستگی دارد و در مواقعی از نارسایی کلیه خبر می‌دهد و نیاز به نمونه برداری دارد اما برخی بیماران اصلا این مسئله را نمی‌پذیرند.

صحیحی در این زمینه ادامه داد: این بیماران اگر به موقع درمان نشوند آب اضافی بدن دفع نمی‌شود و بیمار پس از دو سال دوباره به پزشک مراجعه می‌کند که دیگر نمی‌شود کاری کرد.

این فوق تخصص کلیه، پیوند و فشار خون افزود: در قم انفجار مشکل کلیه داریم و گاهی مواقع بیماران را با ارائه برنامه رژیمی بسیار سختی مراقب کنیم تا به دیالیز کشیده نشوند و متأسفانه در قم مرکز دیالیز نداریم.

مردم آب کافی باید بنوشند

وی بیان کرد: مسئله سنگ کلیه در قم بسیار شایع است و در این باره مردم باید آب به اندازه کافی بنوشند تا غلظت مواد بالا نرفته و سنگ ایجاد نشود.

صحیحی بیان کرد: کلیه مبحث بسیار گستره‌ای است و دلایل مختلف و ویژگی‌های زیادی دارد که لازم است به موارد پیشگیری از نارسایی کلیه توجه زیادی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها