نشست مذاکرات سوریه در گفت و گوی جام آنلاین با کارشناس منطقه

تلاش آمریکا برای بقا در صحنه صلح سوریه

ارزیابی تحولات سوریه، در گفتگوی جام جم آنلاین با مشاور وزیر خارجه

توهم تجزیه سوریه هوا رفت/ ارتش سوریه خود را درگیر جنگ های کوچک نکند

بی‎شک استقرار صلح و امنیت در سوریه، مقدمه‎ای بر ایجاد صلح پایدار و آرامش در کل منطقه خواهد بود و این مهم از اهداف اصلی و راهبردی جمهوری اسلامی بشمار می‎آید.
کد خبر: ۹۷۹۸۰۳
توهم تجزیه سوریه هوا رفت/ ارتش سوریه خود را درگیر جنگ های کوچک نکند

به گزارش جام جم آنلاین، این جمله را «حسین شیخ الاسلام» در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد و در ادامه به سوالاتی پیرامون بحران سوریه و راه‎های برون رفت از آن پاسخ داد.

وی در مورد اهداف اجلاس سه جانبه ایران – ترکیه – روسیه ( ایران از طراحان اصلی بوده) که قرار است در رابطه با بحران سوریه در7دی سال جاری در مسکو برگزار شود، گفت: بطور کلی بر خلاف مواضع خصمانه آمریکا و رژیمهای پادشاهی عربی که دائما در پی ایجاد فضای تنش آلود در منطقه هستند، تهران و مسکو بمنظور برقراری آرامش و امنیت در منطقه بحران خیز خاورمیانه سخت تلاش می‎کنند.

سفیر پیشین ایران در سوریه، سیاستهای محور غربی – عبری – عربی در منطقه را تجزیه طلبانه و ناکارآمد خواند و گفت: یکی از ابعاد مهم این نشست جلوگیری از آثار مخرب مواضع برخی کشورها برای بر هم زدن وحدت مسلمانان در منطقه است.

وی با اشاره بر اینکه توازن قوا در سوریه به نفع دولت دمشق برهم خورده تصریح کرد: این اجلاس فرصت بسیار خوبی برای همفکری و تجمیع آرائ نیروهای موثر و تعیین کننده در حل بحران سوریه خواهد بود.

توهم تجزیه سوریه هوا رفت

شیخ الاسلام با تأکید بر به هوا رفتن نیات معارضان سوری و پشتیبانان غربی – صهیونیستی آنها مبنی بر سقوط دولت مرکزی دمشق، تجزیه خاک سوریه به چند کشور را گام بعدی جبهه تکفیریها دانست و خاطر نشان کرد: اجلاس آتی بحران سوریه برای تمامی بازیگران منطقه این پیام را خواهد داشت که؛ امروز فرصت مناسبی برای عبرت آموزی از اشتباهات گذشته است و جمهوری اسلامی درصدد است با برگزاری این نشست دولتهایی که در میدان سوریه دچار خطای راهبردی شده‎اند، در حل مناقشات بوجود آمده سهیم باشند.

مشاور وزیر در دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه وقت آن رسیده برخی از دولتها که نقش غیر سازنده در موضوعات منطقه دارند، بر اصلاح رفتار و خطاهای گذشته اهتمام ورزند در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی از این موضوع استقبال کرده و در مقابل نقش مخرب هر قدرتی چه کوچک، چه بزرگ، خواه مستقل و خواه مزدور ایستادگی خواهد کرد.

بحران سوریه نیازمند آتش بس فراگیر و پایدار

وی در پاسخ به این سوال که تهران مشخصا چه راهکارهایی بمنظور برون رفت از بحران سوریه در این نشست ارایه می‎دهد گفت: ما همچون گذشته طرح سابق خود مبنی بر آتش بس فراگیر و پایدار تأکید داریم و همچنین کمک رسانی فوری و بشر دوستانه و نیز بازگشت آوارگان به موطن اصلی خویش از دیگر محورهای مد نظر جمهوری اسلامی در اجلاس مسکو است.

شیخ الاسلام در خصوص اینکه چرا بر خلاف موافقت محور مقاومت و گروه‎های تروریستی بمنظور خروج غیر نظامیان از شهرکهای فوعه و کفریا، این موضوع با کارشکنی مخالفان مسلح سوری مواجه شد گفت: بله خوب طبق گفته شما این کارشکنی صورت گرفت، لیکن باز هم مانند همیشه در این رابطه هم کار به جایی نبرند و از امروز صبح مطابق توافق صورت گرفته این انتقال صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: البته اینکه تروریستها به وعده خود عمل کنند، باید منتظر بود چون هیچ اطمینانی نمی‎توان به آنها داشت.

این تحلیلگر مسایل منطقه در پاسخ به این پرسش که با توجه پیروزیهای اخیر در میدان سوریه کدام محور در برنامه آزاد سازی ارتش قرار خواهد داشت گفت: بی‎تردید آزاد سازی شهر حلب یک پیروزی راهبردی بود و عملیات مذکور بدان معناست که؛ طرح تجزیه سوریه برای همیشه با شکست مواجه شد. لذا نباید ارتش خود را درگیر جنگهای کوچک و کم اهمیت کند.

وی در پایان افزود: آزاد سازی شهرهای کوچکی همچون ادلب- تدمر و رقه در تحولات سوریه چندان تعیین کننده نیست و آنچه که مهم است در راستای کاهش تلفات نظامی با مذاکره باید به تروریستها بفهمانیم که به روشهای دیگری شکست را بپذیرند که همانا خروج از خاک سوریه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
۰
۰
هوا رفت اصطلاح جالبی نیست! تیترتون مودبانه نیست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها