چند روزی به شب یلدا باقی نمانده است و بازار آجیل و خشکبار و میوه کم کم رنگ وبوی یلدایی می گیرد و هر کس بنا به میزان درآمد اقلامی از محصولات شب یلدا را با توجه به قیمت و کیفیت خریداری می کند تا این جشن دیرینه را با خانواده اش گرمی ببخشد ،‌اما در این میان آنچه مهم است کیفیت و قیمت محصولات ارائه شده است که متاسفانه برخی از مردم ناگزیر می شوند محصولاتی را خریداری کنند که از لحاظ بهداشتی و کیفیت شرایط خوبی ندارد.
کد خبر: ۹۷۹۷۱۱
افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت بادام زمینی/ اتحادیه آجیل: 70 نوع پسته در بازار وجود دارد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، قیمت ها در بازار نشان می دهد که قیمت برخی از اقلام ازجمله بادام هندی و فندق نسبت به سال گذشته 40 تا 60 درصد افزایش یافته اما نرخ برخی از اقلام تغییر چندانی نکرده است ،‌هم اکنون در سطح خرده فروشی نرخ هر کیلو مغز آجیل شیری 50 تا 75 هزار تومان، آجیل مخلوط درجه یک 40 تا 50 هزار تومان، هر کیلو تخمه کدو گوشتی از 19 تا 25 هزار تومان، فندق 32 تا 40 هزار تومان،پسته 35 تا 75 هزار تومان،مغز بادام زمینی ایرانی 17 تا 22 هزار تومان و مغز بادام زمینی خارجی 9 تا 12 هزار تومان ،بادام هندی 50 تا 70 هزار تومان، تخمه ژاپنی 10 تا 20 هزار تومان و نخودچی 7 تا 18 هزار تومان به فروش می رسد

مصطفی احمدی رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروش در گفت و گو با جا م جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا امسال کمبودی از لحاظ اقلام مختلف آجیل و خشکبار وجود دارد ؟گفت : کمبودی از نظر جنس نداریم و این صنف نیز حدود هشت ماهی است که خیلی نتوانسته به دلیل پایین آمدن تقاضای خرید جنس بفروشد، بنابراین برای شب چله آمادگی برای عرضه وجود دارد و در این ایام هم جنسی گران نمی شود برای آنکه واحد های ما نیاز به نقدینگی دارند، ولی مساله تغییر ونوسانات ارز و میزان صادرات و واردت برخی از اقلام است که روی کالای ما تاثیر گذاشته است.

وی درپاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه آجیل و خشکبار از قبل در انبار ها موجود است چگونه ازافزایش قیمت ارز متاثر شده است گفت :یک گرانی را در آذر ماه تا 10 روز پیش داشتیم دلیل آن هم نوسانات ارز بود . البته چون اقلام ما کشاروزی است واردات آن ممنوع است اما به هر حال تا حدودی تاثیر گذاشت چون در چند قلم ما نیاز به واردات داریم از جمله فندق ، سال پیش این محصول را سرمازد و ما دچارکمبود شدیم که باید جبران شود و اگر وارد نکنیم باعث افزایش قیمت می شود، به طوریکه در دو ماه گذشته هم قیمت آن تغییر کرده است .همچنین یکی از اقلام پرتقاضای دیگر بادام هندی است که متاسفانه وارداتش ممنوع است و چون تقاضا زیادی برای آن وجود دارد از مسیر قاچاق وارد کشور می شود که 90 درصدش قاچاقی است .

احمدی با تاکید براینکه بادام هندی جزء سبد آجیل و خشکبار مردم درآمده و تامین آن باید مورد توجه قرار گیرد گفت : بیشتر خریداران وقتی به آجیل فروشی مراجعه می کنند تقاضای خرید بادام هندی دارند، بر این باور هستیم که وقتی یک محصولی برایش تقاضای بالایی وجود دارد باید برای تامین آن مدیریت شود. وزارت صنعت و معدن موافقت خودش را برای واردات بادام هندی اعلام کرده است، اما چون محصول کشاورزی است وزارت جهاد کشاورزی هم باید اعلام نظر کند و امیدواریم موافقت شود ،البته برای شب چله نمی رسد، ولی امیدواریم برای شب عید واردات رسمی آن صورت گیرد .

وی افزود: از جمله اقلامی که در بازار گران شده می توان به بادام هندی که وارداتش ممنوع است اشاره کرد که قیمت آن 50 تا 60 درصد گران شده است . مغز فندق و فندق هم چون سرمازده و تولید ش کاهش یافته 40 تا 50 درصد افزایش قیمت یافته است ، اما سایر اقلام مثل پسته و گردو چون تولید سال گذشته اش خوب بوده تغییر قیمت نداشته است .

وی بااشاره به اینکه آجیل شب یلدا بین 8 تا 14 قلم جنس را در بر می گیرد بیان داشت : مردم در مناطق و شهرهای مختلف برای انتخاب اقلام آجیل شب یلدا سلیقه خود را دارند، بنابراین قیمت آجیل مخلوط شب یلدا نیز بر اساس کیفیت و اقلامی که درآن بکار رفته متفاوت است، مثلا در پسته 70 نوع کیفیت و قیمت را داریم و ممکن است یک مشتری نوعی از آجیل را سفارش دهد که قیمت بالایی پیدا کند .

رییس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار همچنین به مردم هشدار داد تا از دستفروشان و مغازه های بدون مجوز آجیل خریداری نکنند و دراین باره اظهار داشت :برخی از فروشندگان که مجوز ندارند با سلامت مردم بازی می کنند و در این زمانها به صورت مقطعی محصول بی کیفیت و غیر بهداشتی عرضه می کنند و حتی کنار خیابان بساط می کنند که فاجعه است. این افراد اقلام کهنه و نو را با هم مخلوط می کنند تا ارزانتر بفروشند ،‌بنابراین از مردم درخواست می شود از دستفروشها که آجیل را با توجه به آلودگی هوا و گرد و خاک وبدون کیفیت لازم عرضه می کنند خریداری نکنند.

وی همچنین ازنهادهای مسئول تقاضا کرد تا اقدام به جمع آوری فروشندگان غیر مجاز کند و در ادامه افزود که اتحادیه بر واحد های صنفی نظارت دارد و در شب چله بازرسان و کارشناسان بر قیمت و کیفیت محصولات عرضه شده نظارت خود را افزایش می دهند .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها