توصیه یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین:

زیاد گوشت قرمز نخورید

زنان بالای ۵۰ سال که از رژیم غذایی پُر پروتئین پیروی می کنند با ریسک بالای نارسایی قلبی مواجه هستند، به خصوص اگر عمده پروتئین دریافتی آنها از گوشت باشد.
کد خبر: ۹۷۹۲۱۲
رژیم غذایی گوشتی عامل افزایش ریسک بیماری قلبی در زنان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر مطالعه محققان دانشگاه براون آمریکا نشان می دهد زنان یائسه ای که بیشترین مصرف میزان پروتئین را در رژیم غذایی شان داشتند در مقایسه با زنانی که پروتئین کمی مصرف می کردند با افزایش ۶۰ درصدی ریسک نارسایی قلبی مواجه بودند.

به گفته دکتر «محمد فیراث باربر» عضو تیم تحقیق، «به نظر می رسد عمدتاً این ریسک ناشی از پروتئین حیوانی است.»

به گفته وی، زنانی که اکثر پروتئین مصرفی شان را از منابع گیاهی و سبزیجات تامین می کنند در حدود ۲۰ درصد با کاهش ریسک نارسایی قلبی مواجه هستند.

باربر در ادامه می افزاید: «هرچقدر مصرف پروتئین رژیمی بیشتر باشد، ریسک بروز نارسایی قلبی افزایش می یابد، اما افزایش مصرف پروتیئن گیاهی عاملی محافظ در مقابل نارسایی قلبی است.»

بنشن ها، مغزیجات آجیلی و حبوبات از جمله منابع غیرگوشتی پروتئین هستند.

در این مطالعه، باربر و همکارانش رژیم غذایی روزانه حدود ۱۰۴ هزار زن ۵۰ تا ۷۹ سال را از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ بررسی کردند. تیم تحقیق همچنین نمونه ادرار زنان را برای ارزیابی بیشتر میزان پروتئین مصرفی شان آنالیز کرد.

بیش از ۱۷۰۰ زن تا سال ۲۰۰۵ مبتلا به نارسایی قلبی شدند. محققان دریافتند احتمال بروز این شرایط در زنان با میزان مصرف پروتئین شان مرتبط بود.

محققان همچنین دریافتند افزایش ریسک نارسایی قلبی ناشی از رژیم غذایی پُرپروتئین حتی بعد از کنترل سن، نژاد و سایر فاکتورهای پرخطر نظیر فشارخون بالا، دیابت یا بیماری عروق قلبی کرونر وجود داشت.

به گفته محققان احتمال افزایش ریسک نارسایی قلبی بعد از مصرف رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا احتمالا ناشی از اضافه وزن افراد است.

محققان همچنین پیش بینی می کنند یافته های مشابه در مورد مردان هم وجود داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها