دبیر هیأت رییسه مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

لاریجانی رویکردی آسیب شناسانه به مشکلات کشور دارد

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، روز گذشته از تقدیم طرح کاهش روابط دیپلماتیک با انگلیس توسط نمایندگان به هیأت رییسه خانه ملت خبر داد.
کد خبر: ۹۷۷۹۸۱
هشدار یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس به دولت انگلیس درباره کاهش روابط

اردشیر نوریان طرح مذکور را از دو منظر مورد ارزیابی قرار داد و به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: در بحث شکلی و جایگاه قانونی، نمایندگان در مورد تمام رویدادهای کشور حق اظهار نظر دارند و طبیعتا این حق در غالب رای اعتماد – استیضاح – سوال و تذکر به شکل یک طرح در میان گذاشته می‎شود.

وی در ادامه پیرامون موضوع محدودیت در سیاست‎گذاری با دولت انگلیس عنوان داشت: مجموعه اقداماتی که بریتانیا در تنظیم روابط خود با کشور ما انجام داده، دارای عناصر متفاوتی است. بنابراین هر کشوری بر اساس منافع خود سطح مناسباتش را با دیگر کشورها تنظیم می‎کند.

نماینده مردم شهرکرد در بهارستان خاطر نشان کرد: کسانی که طرح مزبور را تهیه کرده‎اند معتقدند، در حال حاضر روابط لندن – تهران یکسویه، فرصت طلبانه و در حقیقت نافی بخشهایی از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.

وی طرح کاهش سطح روابط با انگلیس را برگرفته استدلال برخی از نمایندگان محترم مجلس نسبت به مواضع لندن برشمرد و ابراز داشت: البته بنده اعتقاد دارم هیچ کس نمی‎تواند نقش جمهوری اسلامی را در سیاستهای نظام بین‎الملل بویژه در نظم منطقه‎ای نادیده گرفته و از طرفی باید بپذیریم بریتانیا بعنوان یک کشور تاثیرگذار در صحنه بین‎الملل، جز بازیگران اصلی قلمداد می‎شود.

وی افزود: انگلیس از جمله کشورهایی است که برقراری مناسبات و تنظیم روابط با آن از اهمیت خاصی برخوردار بوده و ضرورت دارد جایگاه ویژه‎ای را در حوزه روابط خارجی با این کشور در نظر گرفت.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم با تأکید بر اینکه توجه به اصول و مبانی انقلاب و رعایت خطوط قرمز در سیاست خارجی ما با انگلیس بسیار حایز اهمیت بوده و ما را به اهداف ملی خود می‎رساند خاطر نشان کرد: چنانچه دولت انگلیس مواضع پیشین خود را نسبت به ایران اصلاح و کند، باید متناسب با همان تغییر رفتار مناسبات را تنظیم کرد.

نوریان در پایان اضافه کرد: اگر انگلیس بر سیاستهای خصمانه خود در منطقه نسبت به ایران ادامه دهد، نه نتها افزایش روابط امکان پذیر نیست بلکه کاهش روابط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، با توجه به اظهارات مداخله‌جویانه نخست‌وزیر انگلیس در شورای همکاری خلیج‌فارس در مورد جمهوری اسلامی ایران، طرح کاهش روابط دیپلماتیک با انگلستان توسط نمایندگان تهیه و به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد.

بموجب این طرح، وزارت امور خارجه مکلف شده در چارچوب حفظ استقلال، عزت، منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران، ظرف مدت 2 هفته روابط سیاسی خود را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

گفت‎وگو: محمدرضا شجاعیان- سیاسی جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
۰
۰
وقتی با خنده خنده پای روباه رو به خانه باز كردن دیگه چه توقعی میشه داشت /// انگلیس كشوری متجاوز است
ایرانمهر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
كاهش روابط با كشور ها و در انزوا قرار گرفتن دوباره كشور عزیزمون در دنیا، دقیقا همان چیزی است كه عربها و اسرائیلی ها می خواهند . بنابراین باید با هوشیاری چاره ای دیگر و اندیشه و برنامه كاربردی دیگری برای پاسخ به این روباه حیله گر داشت.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها