بودجه 96 در ترازوی نقد رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

رشد تصدی‎گری دولت، سنگی بزرگ در مسیر بودجه/ زمین‎گیر شدن تولید با کاهش یارانه‎ها

با توجه به شرایط نا امن منطقه و نظر به ضرورت توازن قوا با سایر کشورها دولت موظف است 5 درصد از بودجه عمومی خود را جدای از بودجه املاک و دارایی‎های سرمایه‎ای صرف امور دفاعی کشور کند.
کد خبر: ۹۷۷۵۷۳
تاکید مجلس بر افزایش بودجه مقابله با بیوتروریسم و جنگ سایبری/ بودجه 96 بخشی‎نگر است

«حشمت الله فلاحت پیشه»، پیرامون کم و کیف بودجه امنیتی کشور در دو بعد راهبردی و امنیتی به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: از منظر راهبردی تلاش کمیسیون امنیت دفاعی بر این است که ارزیابی بودجه پیشنهادی دولت حداقل در حوزه دفاعی کشور بر اساس قانون برنامه ششم شکل گیرد.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس ضمن بیان نیاز بخش دفاعی کشور به ارتقا در حوزه‎های نرم‎افزاری و سخت‎افزاری، دستمزد کارکنان نیروهای مسلح را پایین‎تر از میانگین حقوقی کشور برشمرد و گفت: بخش نرم افزاری مربوط به نیروهای نظامی، انتظامی است که باید شاخص تقویت حقوق و مزایای آنها رادر بودجه پیش بینی کنیم.

وی افزود: در بخش سخت افزاری و فناوری سیاستی که مورد نظر ما دربحث بودجه وجود دارد این است که، به میزانی بودجه در اختیار در حوزه دفاع و امنیت کشور قرار داده شود تا بتوانیم در زمینه تجهیزات خود اتکا و ایمن‎ساز پیشرو بوده و نیز شرایط رقابت دفاعی متناسب با تهدیدات منطقه‎ای وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون منیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت با اشاره بر ضرورت نگاه ویژه بودجه دولت بر دیگر ابعاد دفاعی – امنیتی کشور گفت: امنیت سایبری- امنیت در برابر بیو‎تروریسم- امنیت مرزی وتقویت راه‎های شریانی ( تردد اشرار و تروریستها) از جمله مواردی است که بطور ویژه کمیسیون بر اساس احکامی که در قانون وجود دارد بر تقویت آنها تأکید دارد.

فلاحت پیشه، افزایش حقوق و مزایای بسیجیان معسر( ناتوان و از کار افتاده) یکی از زوایای مورد توجه کمیسیون در بررسی و ارزیابی بودجه 96 برشمرد و خاطر نشان کرد: جنابازان زیر 25 درصد و نیروهایی که در جنگ‎های نامنظم حق علیه باطل شرکت داشته‎اند، باید 85 درصد حداقل حقوق را دریافت کنند. بنابراین ما تلاش خواهیم کرد تا معیار ارزیابی بودجه را با متن پیشنهادی کمیسیون تلفیق بودجه همسو سازیم.

وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق، بخش اعظم پیشنهادهای کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون بودجه رای آورده و امیدواریم در بودجه 96 لحاظ شود.

این نماینده مجلس از نگاه راهبردی بودجه دولت را با یک علامت سوال مواجه دانست و اضافه کرد: بطور مثال در بودجه 96 زیرساختهای ارتباطات منطقه‎ای همچون راه آهن مرزی – همکاریهای دو جانبه کمتر مورد توجه قرار گرفته و بعضا علت این عدم توجه نگاه بخش گرایانه و منطقه گرایانه برخی از مسئولان بودجه نویسی کشور است.

وی تصریح کرد: تعدادی از مسئولان در ردیف بودجه‎ای، شهرهای خودشان را در اولویت قرار داده‎اند و ما انتظار به این موارد در مجلس توجه شده تا بودجه به نحو مطلوبی اصلاح شود.

فلاحت پیشه باز هم از نقاط ضعت بودجه 96 سخن به میان آورده و ابراز داشت: بخشی از مصوبات سفرهای دولت و مقام معظم رهبری در بودجه خودش را نشان نداده است و این موضوع بیانگر یک ضعف راهبردی در بودجه بندی دولت تلقی می‎شود.

وی خاطر یادآور شد: دولت بیش از 10 سال است که آبهای کشور را به با پروژهای سد سازی نوعی مبحوس کرده و این در حالی است که، دولت در زمینه شرب و از طرفی در مورد آب رسانی بر زمینهای کشاورزی و روستاها بودجه لازم را پبش بینی نکرده، لذا بنده بارها این موضوع را به وزیر محترم نیرو گوشزد نموده‎ام.

فلاحت پیشه در پایان خاطر نشان کرد: پس از رویت بودجه، ده‎ها نماینده مجلس،"اعمال ماده 236" برای برخی از مسئولینی که در پیش نویس بودجه بصورت بخش گرایانه( شهر خاصی را مورد توجه قرار دادند) تقاضا کرده‎اند.

وی در توضیح این ماده قانون گفت: قانون مذکور این حق را به مجلس می دهد، کسانی که در وظایف خود اهمال و یا سو مدیریتی(بطور مثال عدم تخصیص بودجه به راه های مواصلاتی کشور) نموده‎اند که از قبال آن به کشور آسیب رسیده است؛ به دادگاه معرفی شوند.

گفت‎وگو: محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها