رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز دنیا تشنه معنویت است، نماز را جزو مسلم ترین و اثرگذارترین فرائض دانست و بر لزوم همت همه جانبه مسئولان برای اجرا و اقامه نماز در جامعه تأکید کرد.
کد خبر: ۹۷۶۶۶۱
همه مسئولان برای اجرا و اقامه نماز در جامعه همت کنند

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که با موضوع نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کرج برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) و تبریک آغاز امامت امام زمان (عج)‌ تصریح کرد: کسانی که با اندیشه‌های مغرب زمین آشنا هستند به خوبی می‌دانند که امروز دنیا تشنه معنویت است و نیاز به معنویت در دنیا مسئله آشکاری است.

رئیس دستگاه قضا افزود: بسیاری از فلاسفه، جامعه شناسان و سایر اندیشمندان در پی پاسخ به این سؤال هستند که چرا غرب به این سو رفته است. این موضوع علل مختلفی دارد و شاید بتوان نهضت رنسانس را که رجوع به خود البته با برداشت غربی آن بوده است، سبب این سرگشتگی مستمر دانست.

آیت الله آملی لاریجانی جلوه آشکار این سرگشتگی را متجلی در شیوه حکومت آمریکا دانست و اظهار کرد: کیفیت مناظره‌ها و اظهاراتی که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد بودیم نشان داد که هیچ اخلاق و معنویتی در اندیشه آنان راه ندارد. بر این اساس جامعه‌ای که با خدا قهر کرده و به سمت اومانیسم رفته، مجبور است به سمت معنویت باز گردد.

رئیس دستگاه قضایی با اشاره به موهبت‌ هایی نظیر تمدن اسلامی، قرآن، سنت پیامبر و سیره اهل بیت (ع) در کشور ما تأکید کرد: این خسارت بزرگی است که ما با وجود این موهبت‌ های عظیم، از قرآن و تعالیم اهل بیت دور بیافتیم و خود را از این ابزار سعادت محروم کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی نماز را مسلم‌ترین، مقطوع‌ترین و متقین ‌ترین ابزار برای ترقی و بهبود وضعیت جامعه توصیف کرد و ادامه داد: با وجود این همه تأکیدات، قطعاً نیازمند تلاش در جهت اقامه نماز، دعوت به آن و برجسته سازی این فریضه در جامعه هستیم. البته بحث‌ های نظری زیادی در این زمینه انجام می‌شود اما مسئولان باید برای اجرایی شدن این مباحث نظری همت کنند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که به نقل از پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «نماز مانند نهر آبی است که انسان روزی 5 بار خود را در آن شستشو می‌دهد و به همین دلیل هیچ آلودگی و گناهی در او باقی نمی‌ماند» اظهار کرد: اگر به چنین معارف بلندی توجه کنیم و باور داشته باشیم که نماز، گناهانمان را می‌ریزد آیا ممکن است در اقامه آن کوتاهی کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به کلام حضرت امیر‌المومنین علی (ع) در خطبه 199 نهج البلاغه خاطرنشان کرد: ‌ایشان می‌فرمایند که با نماز رفیق باش و نسبت به آن مراقبت کن و نماز را زیاد به جا بیاور و به آن تقرب بجو چرا که بر مومنین واجب است. نقل شده است که از اهل جهنم سوال می‌کنند چرا به چنین روزی دچار شدید آنها پاسخ می‌دهند که ما از نمازگزاران نبودیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روایاتی دیگر در این زمینه، به آیات متعدد قرآن کریم پیرامون وجوه مختلف نماز اشاره کرد و افزود: خداوند در دو سوره بقره و مزمل به بحث اقامه صلاه و ایتای زکات می‌پردازد. نماز مانند هر فعل دیگری جسد و روحی دارد که جسد آن می‌پوسد اما روح آن به حیات خود ادامه می‌دهد. در سوره مزمل می‌فرماید آنچه از قبل بفرستید آن را نزد خدا می‌یابید که اگر این امر،‌ خیر و عمل صالح باشد، شکل بزرگتر و کمال و توسعه بیشتری خواهد یافت. این باب امیدواری عظیمی است.

آیت الله آملی لاریجانی آیه شریفه «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر» را مصداق بارز تأییدات الهی نسبت به موضوع اجلاس سراسری نماز که بحث نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی است دانست و با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) تصریح کرد: نماز از جهات مختلف اقرار به ربوبیت و قیام در محضر حضرت حق است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سایر وجوه و ابعاد نماز، اثر سجود را در نورانیت باطن انسان بسیار مهم توصیف کرد و افزود: نماز با حضور قلب موجب ذکر پیوسته حضرت حق است. امام (ع) تأکید بسیار مهمی دارند که می‌فرمایند نماز و ذکر خداوند مانع از انواع فساد است.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان با تأکید بر مسئولیت همه افراد، ‌دستگاهها و نهادها در راستای اقامه نماز در جامعه خاطرنشان کرد: همه ما در هر جایگاهی که هستیم باید بنا را بر تلاش در جهت اقامه و اجرای نماز در جامعه بگذاریم.

رئیس قوه قضاییه با قدردانی از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جهت توسعه فریضه نماز در کشور اظهار کرد: برخی آمارها از گرایش جوانان به نماز چندان جالب نیست لذا باید تلاش کنیم که علاوه بر وعظ و منبر، کارهای جدی و عملی در این زمینه انجام دهیم.

بر اساس این گزارش، پس از سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی از دستگاههای اجرایی برتر در زمینه اقامه نماز با حضور رئیس قوه قضاییه تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها