دیروز هیات دولت در چارچوب لایحه قانون جدید بانک مرکزی حذف یک صفر از پول ملی کشور را تصویب کرد که بر اساس آن واحد پول ملی از «ریال» به «تومان» تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۹۷۶۵۸۸
افزایش هزینه‌ها برای چاپ پول جدید

البته اجرایی شدن این مصوبه نیازمند طی مراحل قانونی و تصویب در مجلس و تائید در شورای نگهبان است.

در صورت تصویب لایحه دولت در مجلس، واحد پول ملی کشور از ریال به تومان تبدیل می‌شود. برخی افراد می‌گویند یک صفر از واحد پول ملی کم شد، اما این‌طور نیست به این دلیل که اگر کالایی دارای قیمت هزار ریال باشد، با حذف یک صفر به صد ریال کاهش می‌یابد و به صورت عامیانه در بخش اول قیمت صد تومان و در بخش دوم قیمت 10 تومان را شاهد خواهیم بود.

در بازار غیررسمی مدت‌ها بود که مردم واحد پول تومان را حاکم کرده بودند و با آگاهی نسبت به هر کالایی می‌دانستند چه رقمی را بازگو کنند.

به عنوان مثال در بخش خواربار عنوان می‌شد که یک کالا دارای قیمت 10 تومان است و همه می‌دانستند منظور 10 هزار تومان است.

در بخش خودرو نیز همین 10 تومان با عنوان میلیون عنوان می‌شود و در بخش مسکن نیز گفته می‌شود 300 تومان و همه می‌دانند که منظور 300 میلیون تومان است.

اما در اسناد حسابداری و مالیاتی ارقام باید با ریال انجام و طبقه‌بندی می‌شد که کار بخش اسنادی را ساده کرد. به قول معروف دیگر مردم عادی در شبکه بانکی نیاز نیست یک انگشت خود را روی رقم ریال بگذارند و تومان آن را محاسبه کنند و به نوعی می‌توان گفت در بخش پولی تک‌واحده شدیم.

تغییر واحد پولی، اتفاقی را در اقتصاد به وجود نمی‌آورد و این‌که برخی افراد عنوان می‌کنند حذف صفر از واحد پول ملی می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود، اشتباه است به این دلیل که صفری از واحد پولی کشور ما حذف نشده و برای حذف صفر نیاز به ساز و کار اساسی داریم تا تغییرات را شاهد باشیم.

از سوی دیگر می‌توان گفت که همین کار تنها هزینه‌های شبکه بانکی را افزایش خواهد داد. چاپ پول جدید با واحد پولی تومان و در نظر گرفتن زمان لازم برای جمع‌آوری پول‌های موجود در کشور از جمله معضلات پیش روی بانک مرکزی خواهد بود، اما اگر مردم مبادلات خود را از طریق الکترونیک انجام دهند تا حدی نسبت به این موضوع کمک خواهند کرد.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی - کارشناس بانکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها