وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که دست‌کم نشانه‌هایی مبنی بر بروز حوادثی در دولت آتی این کشور در مورد برجام وجود دارد که دولت اوباما آن را دوست ندارد.
کد خبر: ۹۷۶۲۰۸
نگرانی جان کری درباره آینده برجام در دولت ترامپ

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، جان کری در آخرین سخنرانی خود به عنوان وزیر امور خارجه این کشور در نشست ناتو در بروکسل، گفت: این را می دانم که رئیس جمهور اوباما گفتگوی خوبی با رئیس جمهور منتخب، ترامپ درباره توافق هسته ای ایران داشت. این منطق در گفتگو حاکم بود که بدون نقض آن، بخش هایی از این توافق هستند که مثبت و سازنده هستند و ارزش دارند و احتمالا باید نگه‌ داشته شوند. از این رو، به نظر من اتلاف زمان است، البته ذات بشری و اضطراب آن قابل درک است ولی نباید روی چیزهایی که روی نداده اند و قرارهایی که صورت نگرفته اند، بیش از حد کار کنیم. امید من این است که حقایق، علوم، عقل سلیم و منافع مشترک به خوبی مورد بررسی قرار گیرند و به شکلی اقدام شود که نتایج خوبی نه فقط برای کشور ما بلکه برای اتحاد، مشارکت، دوستی و متحدانمان به دست آید و من باور دارم که اینگونه خواهد بود. با این حال، گمان می کنم دست کم نشانه هایی وجود دارد که حوادثی روی می دهد که دولت فعلی، آن را دوست ندارد و ما با آنها موافقت نداریم و علت نیز این است که دولتی متفاوت روی کار است که رویکردی متفاوت دارد. وقتی این اتفاقات روی دهد، وارد گفتگوهای سیاسی می شویم که در جوهر دموکراسی ما قرار دارد و من به عنوان یک شهروند، از این کار و مسائلی که اهمیت زیادی دارند، طفره نخواهم رفت.

وی افزود: سخنی کوتاه در این خصوص بیان کنم؛ توافق هسته ای ایران باعث شد دنیا امن تر شود. هیچ کس دیگر امروز صحبت از این نمی کند که ایران می تواند امروز یا چند سال دیگر بمب درست کند و اگر اوضاع روندی درست طی کنند، مدت زمانی طولانی می کشد که بسته به تصمیم هایی که گرفته می شود، چنین توانمندی احتمالا وجود داشته باشد یا نداشته باشد ولی با محدودیت غنی سازی 3.6 یا 7 درصد و محدودیت 300 کیلو در حفظ اورانیوم غنی شده، از نظر فیزیکی چنین کاری غیر ممکن است و ما از این میزان به خاطر بازرسی های همه روزه که صورت می گیرد، اطلاع داریم. از این رو من دعوت می کنم به این حقایق نگاه کنند و اگر به یکباره همه اینها را کنار بگذاریم، به نگاه دوباره با کشوری روبرو می شویم که به سرعت به سوی بمب اتمی حرکت می کند یا به این توافق پای بند نباشد، ناگاه با گزینه های پیچیده تر و خطرناک تر روبرو می شوید.

کری ادامه داد: چیزی که می دانم در گرد هم آمدن و تصویب این توافق از آن دوری کردیم یک درگیری فوری بود که در نبود این توافق روی می داد. از این رو من معتقدم که (با این توافق) دنیا امن تر شده است و دولت ترامپ نیز به همین نتیجه می رسد. (کارشناسان و مسئولان) امنیتی بسیاری در اسرائیل و منطقه نیز هستند که به همین نتیجه رسیده اند.

در ادامه این نشست خبر خبرنگار پرسید من می خواهم از شما بپرسم که آیا نگران احتمال ملغی شدن دستاوردهای دولت فعلی از طرف دولت ترامپ نیستید. دستاوردها و توافق هایی همچون پیمان پاریس، توافق ایران و توافق ها با ناتو؟

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: شکی نیست که هیچ کس نمی تواند تضمینی صد درصدی بدهد زیرا تصمیم هایی که گرفته می شوند در طول زمان و با بحث های زیاد گرفته می شوند.

کری افزود: این را نیز می دانم که رئیس جمهور اوباما گفتگوی خوبی با رئیس جمهور منتخب ترامپ درباره توافق هسته ای ایران داشت. این منطق در گفتگو حاکم بود که بدون نقض آن، بخش هایی از این توافق هستند که مثبت و سازنده هستند و ارزش دارند و احتمالا باید نگهداشته شوند. از این رو، به نظر من اتلاف زمان است، البته ذات بشری و اضطراب آن قابل درک است ولی نباید روی چیزهایی که روی نداده اند و قرار هایی که صورت نگرفته اند، بیش از حد کار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها